Page 65 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 65

FELSEFE                                      1    TEST
                                                  Bilgi Felsefesi



        1.   Epistemoloji bilginin doğasını, değerini, bilginin ne ol-  4.   Varlıkların  kendilerine  has  yapılarını  hiçbir  zaman  bile-
            duğunu ve nasıl elde edildiğini araştırmanın yanında;   meyiz,  onları  ancak  gözlemlediğimiz  şekliyle  bilebiliriz.
            bilginin kaynağı, sınırları, imkânı ve değeriyle ilgili soru-  Bildiklerimiz ise duyumların ve algıların bizlere verdikle-
            lara da cevap arar.                                riyle sınırlıdır. Ayrıca duyumların ve algıların kişiden kişiye
                                                               değişmesi bildiklerimizin de göreceli bir nitelik taşımasına
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi bilgi felsefesinin   sebep olmaktadır. Bu durum nesnel bilginin insan için ula-
            sorularından biri olamaz?                          şılmaz olmasına ve herhangi bir konuda yargıda bulun-
                                                               mamasına yol açmaktadır.
            A)  Neyi bilebiliriz?
            B)  Varlığın mahiyeti nedir?                       Bu  parçadan  çıkarılabilecek  sonuç  aşağıdakilerden
            C)  Doğru bilgi mümkün müdür?                      hangisidir?
            D)  Bilginin sınırı nedir?                         A)  Bilgilerimiz öğrenilir, hatırlanmaz.
            E)  İnsan varlığı gerçekten bilebilir mi?          B)  Bilginin kaynağı akıl değil, duyumlardır.
                                                               C)  Herkes için geçerli hakikatler söz konusu değildir.
                                                               D)  Bilgiler sadece bizim bildiklerimizle sınırlı değildir.
                                                               E)  Bilginin doğruluğu sağladığı fayda ile ölçülmelidir.
        2.   Kabul edelim, peki ama neyi? İyi ve güzel konusunda
            bunca farklı görüş varken hangisini? Güvenilirliğin sar-
            sılmaz kalesi olarak gördüğümüz bilimsel bilgi bile de-  5.   Süre,  insan  bilincinin  bir  oluşumu  ve  yaratıcı  gelişi-
            ğişkenliği konusunda bizi şaşırtmıyor mu? Üstelik duyu   midir.  Zekâ  akıp  giden  zaman  içinde  ancak  varlığın
            organlarının  yanına  eklediği  onca  sağlam  arkadaşına;   sınırlı bir kesitini bilebilir. Zekânın konusu, organik ol-
            teleskoplara, mikroskoplara rağmen… Tüm bu birikim-  mayan şeylerdir. Bu nedenle zekâ yalnızca maddeye
            den  hayatta  kullanılabilir  olanlar  seçilmeli  diyenler  de   hâkim  olabilir.  Yaşam  ise  bir  yaratmadır.  Yaratıcılık
            var.  O hâlde kesinlik deyip durduğumuz şey de nedir?   da sürenin eseri, hatta ta kendisidir. Zekâ açık olarak
            Belki de net olan tek şey, filozofun da dediği gibi “değiş-  ancak hareketsizliği tasarladığı için yaratma fikrine ta-
            menin kendisi”dir.                                 mamen yabancıdır ve hayatı anlamaya yetkin değildir.
                                                               Zamansal  var  oluş  da  diyebileceğimiz  yaşam  ancak
            Parçadan yola çıkarak bilgiyle ilgili aşağıdakilerden   doğrudan ve aracısız bir şekilde kavranabilir.
            hangisine ulaşılamaz?
                                                               Parçada yaşamın bilgisine hangi araçla ulaşılabi-
            A) Yığılımlı ilerler   B) Değişkendir           C) Nesneldir  leceği ifade edilmektedir?

                   D) Yararlıdır      E) Görelidir             A) Akıl          B) Deney        C) Duyum

                                                                       D)  Sezgi         E) Yarar



        3.   Sokrates  bir  öğleden  sonra  yürüyüşünde  karşılaştığı  ko-
            mutan Lakhes’e cesaretin ne olduğunu sorar. Lakhes ise   6.   Bizi var olan düzeni sorgulamaktan alıkoyan sadece di-
            “Eğer bir adam saflarda kalıp düşmanla yüz yüze geldiği   ğer insanların düşmanca tavırları değildir. Şüphe duy-
            hâlde  kaçmıyorsa  onun  cesur  biri  olduğuna  inanabiliriz.”   ma yeteneğimiz içimize işlemiş bir inanç tarafından da
            der. Sokrates buna karşılık olarak Platia Savaşı’nda Yunan   baltalanabilir. Toplum tarafından onaylanmış davranış
            birliklerinin önce geri çekildiğini daha sonra Pers ordusunu   biçimlerinin biz onları göremesek de çok sağlam temel-
            cesaretle  geri  püskürttüğünü  söyler.  Birkaç  yönlendirme-  lere  dayandığını  düşünürüz.  Kendimiz  göremesek  de
            den sonra Lakhes cesaretin mutlaka bilgiyle, iyi ve kötünün   bu sağlam temel mutlaka vardır. Çünkü çok uzun za-
            ne olduğuna ilişkin bir bilinçle harmanlanması gerektiği so-  mandır, çok sayıda insan davranış biçimlerini bu temele
            nucuna varır.
                                                               göre şekillendirmektedir.
            Parçada  geçen  diyaloglarda  Sokrates’in  Komutan      Verilen metin bilginin doğruluk ölçütlerinden hangisi
            Lakhes’e  cesaretin  ne  olduğunu  buldurması  kendi   ile ilişkilendirilebilir?
            yönteminin hangi aşamasıdır?
                                                               A) Doğruluk      B) Tutarlılık       C) Tümel Uzlaşım
            A) Analiz        B) Doğruluk       C) Doğurtma
                                                                      D) Apaçıklık       E) Yarar
                     D) İroni         E) Sentez



                                                       63
 62                                                    63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70