Page 66 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 66

FELSEFE                                   Bilgi Felsefesi                                 1. TEST



        7.   Deneyim ve tecrübelerimiz zaman, mekân ve duruma   10.    Öğrencisi bir gün Sokrates’e rastlar ve “Arkadaşınla
            göre değişiklik göstermektedir. Ayrıca her kişinin dene-  ilgili ne duyduğumu biliyor musun?” der.
            yim ve tecrübesinin rölatif olması genel geçer bilgilere       “Bir dakika bekle. Bana bir şey söylemeden evvel
            ulaşmayı engellemektedir. Deneyim ve tecrübenin üret-  söyleyeceklerinin üçlü filtre testinden geçmesini isti-
            tiği bilgilerden daha değerli olan aklın bilgileri, deneyim-  yorum.” der Sokrates.
            den önce var olan bilgilerdir. Deneyimlerin aksine aklın
            bilgileri her yerde, her zamanda ve her durumda herkes       “Üçlü Filtre nedir?” diye sorar öğrencisi.
            için aynı olan bilgilerdir. Bu sebeple bilginin tek bir kay-      “Benimle  arkadaşım  hakkında  konuşmaya  başla-
            nağı vardır o da sadece akıldır.                      madan önce, bir süre durup ne söyleyeceğini filtre
                                                                  etmek, iyi bir fikir olabilir.
            Bu parçadaki görüş aşağıdaki felsefe akımlarından
                                                                  Birinci filtre ‘Gerçek Filtresi’: Bana birazdan söyle-
            hangisine aittir?
                                                                  yeceğin şeyin tam anlamıyla gerçeği yansıttığından
            A) Empirizm      B) Kritisizm         C) Rasyonalizm   emin misin?”
                  D) Sensualizm        E) Septisizm               “Hayır,”  der  öğrencisi,  “Aslında  bunu  sadece  duy-
                                                                  dum ve…”
                                                                  “Tamam,” der Sokrates. “Öyleyse, sen bunun ger-
                                                                  çekten doğru olup olmadığını bilmiyorsun.
        8.   Zihinde daha önce duyularda bulunmamış olan hiçbir       Şimdi ikinci filtreyi deneyelim; ‘İyilik Filtresi’. Arkada-
            şey bulunmadığını savunan J. Locke, bilginin ya da en   şım hakkında bana söylemek üzere olduğun şey iyi
            azından var olanlara ilişkin bilginin veya salt kavramlar   bir şey mi?”
            arasındaki mantıksal ilişkilerle ilgili bilgi dışında kalan       “Hayır, tam tersi…”
            bilgilerin a apriori olamayacağını söyler. Tümel ve zo-      “Öyleyse,” diye devam eder Sokrates. “Onun hak-
            runlu doğruların yalnız geçmiş ve şimdi için değil, gele-  kında bana iyi olmayan bir şey söylemek istiyorsun
            cek için de geçerli olan tümel bir bilginin söz konusu ol-  ve bunun doğru olduğundan da emin değilsin. Fakat
            madığını, bilginin doğuştan getirilmediğini, doğruluğun   yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye bir filtre daha
            ölçütünün apaçıklık olamayacağını ve tüm bilgiler için   kaldı.
            zorunlu olan birtakım ön kabuller bulunmadığını ifade
            eder.                                                 'İşe  Yararlılık  Filtresi’.  Bana  arkadaşım  hakkında
                                                                  söyleyeceğin şey benim işime yarar mı?”
            J. Locke’un ifadeleri hangi görüşe eleştiri niteliğindedir?
                                                                  “Hayır, gerçekten pek işine yaramayabilir…”
            A) Egzistansiyalizm   B) Entüisyonizm  C) Fenomenoloji        “Peki,” der Sokrates. “Eğer, bana söyleyeceğin şey
                                                                  doğru değilse, iyi değilse ve işe yarar bir şey de de-
                   D) Kritisizm        E) Rasyonalizm
                                                                  ğilse bana niye söyleyesin ki?”
                                                               Bu alıntıdan hareketle aşağıdaki sorulardan hangisi
                                                               Sokrates’in üçlü filtresi doğrultusunda herhangi bir
                                                               bilginin değerini ve gerçekliğini belirlemeye uygun
          9.    İnsan zihni bir aynaya benzer. Zihnin konusu olan şey-  değildir?
            ler  de  aynanın  dışında  ve  onun  önünde  olan  nesne-
            lerdir.  Bu  nesnelerin  aynada  yansımaları  oluşacaktır.   A)  Bu bilgideki yargıdan emin miyim?
            Eğer bu yansımalar nesnenin kendisine uyuyorsa biz   B)  Bu yargı ile diğer insanlardan üstün olacak mıyım?
            bu aynanın nesneleri doğru bir biçimde yansıttığını ve   C)  Konuyla ilgili olanların durumunu iyileştirecek mi?
            kusursuz bir ayna olduğunu söyleriz. Fakat farklı özel-
            likteki bazı aynalar nesneleri olduğundan değişik gös-  D)  Daha iyi bir insan olmamı sağlayacak mı?
            termektedir. Bu durumda önündeki nesneyi ona uygun   E)  Bu yargıyı kanıtlayabilir miyim?
            yansıtmayan aynaya kusurlu ayna der ve nesneleri de
            yanlış biçimde yansıttığını söyleriz.

            Parçada bilginin doğruluk ölçütlerinden hangisine
            yönelik bir örneklendirme yapılmıştır?

            A) Tümel uzlaşım        B)  Uygunluk          C)Tutarlılık
                             D) Apaçıklık                  E) Yarar




                                                                                                                                                                      65
                                                       64                                                                                                             65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71