Page 62 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 62

FELSEFE                                   Bilgi Felsefesi                     ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        7.   Bir kursta görevli öğretmen 20 kişilik bir sınıfta öğren-  8.   - Doğuştan  bilgi  yoktur.  Bilgimizin  kaynağı  akıl  ola-
            cilerine  dağıtmak  üzere  test  kitapçığı  satın  alacaktır.   maz.
            Ancak o gün farklı bir sınıftan iki kişinin daha bu sınıfta      - Duyumlarımız  ve  algılarımız  bize  doğruluğu  kesin
            derslere  katılacağını  duymuştur.  O  gün  sınıfında  kaç   olan bilgiler veremezler.
            öğrenci olduğunu tespit etmek için sınıftan birkaç öğ-
            renciye danışır ve danıştığı bütün öğrencilerden sınıfta      - Ne sadece aklımızla ne de sadece deneyimlerimizle
            20 kişi olduğu cevabını alır. Bu cevaba güvenemeyen   doğru bilgiye ulaşmamız mümkün değildir.
            öğretmen  sınıfın dersine  giren  diğer  öğretmenlere  de         Bilginin  kaynağına  yönelik  yargılar  sırasıyla
            aynı soruyu sorar ve yine 20 cevabını alır. Ancak işini   hangi felsefi akımlara aittir?
            riske atmak istemez ve kitapçıkları dersinin 2. saatinde
            dağıtmaya karar vererek derse girdiği ilk saat sınıftaki               A) Rasyonalizm- Empirizm  - Entüisyonizm
            öğrencileri sayar. Dersinde o gün 22 kişinin sınıfta ol-
            duğunu görür ve ders arasında 22 adet kitapçık alarak      B) Empirizm  - Rasyonalizm - Entüisyonizm
            ikinci ders saatinde bunları dağıtır.                 C) Kritisizm  - Empirizm  - Rasyonalizm
                                                                  D) Empirizm  - Rasyonalizm - Kritisizm
            Buna göre öğretmenin güvenmeyi reddettiği ve gü-
            venmeyi seçtiği iki doğruluk ölçütü hangi seçenek-    E) Empirizm  - Kritisizm  - Entüisyonizm
            te doğru sırayla verilmiştir?


             A) Yarar      - Apaçıklık                         Çözüm:
             B) Tümel uzlaşım- Uygunluk
                                                               Soruda bilginin kaynağı ile ilgili bazı görüşlere yer ve-
             C) Tutarlılık  - Apaçıklık                        rilmiştir.
             D) Tümel uzlaşım- Tutarlılık                      - Birinci görüşe bakıldığında doğuştan aklımızda bilgi-
             E) Uygunluk   - Yarar                             nin olmadığı ve bilgimizin kaynağının akıl olmadığı be-
                                                               lirtilmiştir. Bu akım, bilgimizin kaynağının duyum, algı
            Çözüm:                                             ve deneyim olduğunu savunan empirizmdir.

            Bilginin doğruluk ölçütleri ile ilgili bir soru verilmiş, parçada   - İkinci görüşe bakıldığında duyumların ve algıların bize
            örneği verilen doğruluk ölçütlerini bulmamız istenmiştir.   doğruluğu kesin olan bilgiler veremeyeceği belirtilmiştir.
                                                               Bu akım ise doğru bilgiye doğuştan getirilen akıl ile ula-
            Bu durumda parçada verilen öğretmenin davranışlarını
                                                               şılabileceğini savunan rasyonalizmdir.
            değerlendirecek  olursak;  öncelikle  öğrenci  ve  öğret-
            menlerin sınıftaki öğrenci sayısı ile ilgili bilgisine baş-  - Üçüncü görüşte ise ne sadece akılla ne de sadece
            vurmuştur.  Çoğunluğun  doğru  bulduğu  bilginin  doğru   deneyimle doğru bilgiye ulaşamayacağımız belirtilmiş-
            kabul edilmesi “Tümel uzlaşım” ölçütüyle açıklanır ve   tir. Bu akım ise doğru bilginin oluşması için hem aklın
            öğretmen buna güvenmemiştir.                       hem de deneyin etkin olduğunu savunan kritisizmdir.
            Daha  sonra  öğretmen  gidip  sınıfta  kaç  kişi  olduğunu   Bu  bilgilerden  yola  çıkarak  doğru  cevap  Empirizm  –
            saymıştır. İfadenin nesnesine uygunluğu ile açıklanabi-  Rasyonalizm – Kritisizmdir.
            lecek bu ölçüt de “Uygunluk ölçütü”dür ve öğretmen bu
                                                                                                 Cevap: D
            ölçüte güvenmiştir.
            Bu  durumda  güvenmeyi  reddettiği  ölçüt  “Tümel  uzla-
            şım”, güvenmeyi seçtiği ölçüt ise “Uygunluk” ölçütüdür.
            Doğru cevap seçeneği B’dir.
            Diğer  seçeneklerde  yer  alan  ölçütleri  de  hatırlayacak
            olursak:
            Tutarlılık  Ölçütü:  Bu  ölçüte  göre  öne  sürülen  ifade,
            doğru olarak kabul edilen başka bilgilerle çelişmiyorsa
            veya bir akıl yürütmeye dayanma sonucunda oluşmuş
            ve mantıksal açıdan geçerliyse doğrudur.
            Apaçıklık (Açık-Seçik) Ölçütü: Bu ölçüte göre öne sü-
            rülen ifade, açık ve seçik olması durumunda doğrudur.
            Yarar Ölçütü: Bilgi, bu ölçüte göre pratik hayatta fayda
            verme koşuluyla doğrudur.                              Cevap: B




                                                       60                                                                                                             61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67