Page 57 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 57

FELSEFE                                      4    TEST
                                                  Varlık Felsefesi



        1.   İnsan, hayatının devamı için etrafında olup biteni anlamak   3.   Gorgias’a  göre  varlık  hakkında  kesin  bilgiye  ulaşmak
            zorunda kalmıştır. Bu zorunlu hâl insanın nesneye yönel-  mümkün değildir. Varlık, insan algısı ve dil aracılığıyla
            mesini, varlık alanını anlama çabasını da beraberinde ge-  gerçekleşen ifadelerle sınırlıdır ve bu ifadeler bize ger-
            tirmiştir. Bu noktada insan öncelikle bir şeylerin gerçekten   çeğin  kendisi  hakkında  doğru  bilgiler  vermezler.  Bilgi
            var olup olmadığını, var olanın niteliğinin ne olabileceğini,   edinme sürecinde duyu deneyimlerimizin bizi yanıltabi-
            varlık alanındaki değişimin anlamı ve sonucunu ve en ni-  leceğini, dış dünyanın bilgisine ulaşmanın mümkün ola-
            hayetinde değişimin gerisinde değişmeden kalan bir özün   mayacağını söyler. Ona göre insanlar gerçeklik hakkın-
            olup olmadığını, varlığın ilk nedenini sorgulamıştır. İlk ne-  da nesnel bilgiye hiç bir zaman sahip olamazlar ancak dil
            den sorunu, teolojinin etkisindeki felsefi dönemde tümel-  ve hitabet yeteneğiyle kanı ve inançlarını etkili bir şekilde
            ler sorununa dönmüştür. Varlığın olgusal yanı daha çok   ifade edebilirler.
            ontolojinin, özsel ve ideal tarafı metafiziğin konusu içinde
            değerlendirilmiştir.  Günümüz  felsefesinde  varlık  alanına      Metne göre Gorgias'la ilgili aşağıdakilerden hangisi
            ilişkin öne çıkan tartışmalar daha çok “insan” ve “insanın   söylenemez?
            varoluşu” konularıyla ilgilidir.
                                                               A)  Varlık konusunda şüpheci bir tutum sergilemiştir.
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine         B)  Bilgi  anlayışını  dile  indirgeyerek  nesnel  gerçekliği
            ulaşılamaz?                                           tanımlamıştır.
            A)  Arkhe problemi varlık felsefesinin temel konuların-  C)  Algının öznel karakterinden dolayı varlığı sübjektif
               dan birini oluşturmuştur.                          bir düzlemde sorgulamıştır.
            B)  Varlık alanı, farklı dönemlerde farklı bakış açılarıyla   D)  Bilginin  objektif  yönünden  ziyade  sözsel  ifadenin
               açıklanmaya çalışılmıştır.
                                                                  gücünü ön plana çıkartmıştır.
            C)  Varlık  felsefesi  alanındaki  sorgulamalarda  varlığın
               hem maddi hem ideal yönü anlaşılmaya çalışılmıştır.  E)  İllüzyona maruz kalan duyularımızın bizi yanlış yön-
                                                                  lendirebileceğini iddia etmiştir.
            D)  Felsefi açıklamalar, varlığın inceleme konusu yapı-
               lan niteliğine göre farklı şekillerde adlandırılmıştır.
            E)  Olgusal varlıklara yönelik açıklamalar, varlık alanını
               felsefenin konusu olmaktan çıkarmıştır.
                                                           4.   Evrenin ve içinde yer alanların aslında var olmadığı fik-
                                                               ri, Uzak Doğu felsefesinde varlıkların gerçekliğine dair
                                                               inancın  insan  zihninin  bir  tasarımı  olduğu  iddiasına,
                                                               Yunan felsefesinde ise septik bilgi anlayışına dayanır.
        2.   A.  Arslan  Felsefeye  Giriş  adlı  eserinde  şöyle  der:   Taoculuğun  temel  eserlerinden  biri  olan  Chuang  Tzu
            Zihnimde,  bilincimde  bulunan  şeylerin,  zihnimin  dışın-  derlemesinde şöyle bir hikâye yer alır: Chuang Tzu ile
            daki  bir  dünyaya  karşılık  geldiklerini  nereden  ve  nasıl   Hui Zi kentin savunma kanalı boyunca keyifle geziyor-
            biliyorum? ... ben yalnızca kendi bilinç içeriklerimi veya   lardı.  Chuang  Tzu  dedi  ki,  “Şu  balıklar  varoluşlarıyla
            duyusal algılarımı biliyorum; onlar hakkında doğrudan bir   uyum içinde nasıl da oynaşıyorlar. Şunlardaki sevince
            bilgiye veya bilince sahibim. Bu içeriklerin veya algıların   bakın.” Hui Zi, “Siz balık değilsiniz,” dedi, “nereden bi-
            dış dünya denilen bir gerçekliğe dayandıklarını, bu dün-  liyorsunuz balıkların sevincini?” Chuang Tzu yanıtladı:
            yada yer alan nesnel şeylerin etkileri veya sonucu olarak   “Siz ben değilsiniz; nereden biliyorsunuz benim balık-
            bende  meydana  geldiğini  kesinlikle  bilmiyorum.  Bunu   ların  sevincini  bilmediğimi?”  Hui  Zi,  “Ben  siz  değilim,
            bilmem için kendi kendimden veya zihnimden dışarı çık-  doğru, gerçekten de bilemem sizi,” dedi. “Ama siz de
            mam ve bu algıların gerçek bir şeye karşılık olduğunu   balık değilsiniz; öyleyse siz de balıkların sevincini bile-
            görmem  gerekir.  Ama  böyle  bir  şey  mümkün  müdür?   mezsiniz!”
            Zihnim, kendisinde bulunan içeriklerin dışarda bulunan
            bir şeyden ileri gelip gelmediğini görmek için kendisinden      Buna göre varlığın hakikati ve bilgisi ile ilgili aşağı-
            dışarı çıkamaz ki. Dış gerçeklik dediğim şey hakkında   daki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            zihnimin sahip olabileceği şey yine ancak bir algı olabilir.
                                                               A)  Varlığa yönelik doğru bilgiye ulaşmak kişisel çaba
            Bu parçada ileri sürülen görüş aşağıdaki sorulardan   ile mümkündür.
            hangisine cevap niteliğindedir?
                                                               B)  Varlıktaki değişim insan algısının yanıltıcı görüşü-
            A)  Varlık bir olandan nasıl türer?                   nün bir sonucudur.
            B)  Varlığın bilgisi mümkün mü?                    C)  Bütün varlıklar var oluşlarıyla uyumlu olarak bilme
                                                                  yeteneğine sahiptir.
            C)  Varlığın tümü kavranabilir mi?
                                                               D)  Bilginin doğruluğunun ölçütü temsil ettiği varlık ile
            D)  Gerçekten var olan şey nedir?                     gösterdiği uyumdur.
            E)  Her türlü bilgi doğuştan mıdır?
                                                               E)  Varlıkların  niteliklerine  ilişkin  bilgi  insanın  bireysel
                                                                  tasarımından ibarettir.


                                                       55
 54                                                    55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62