Page 56 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 56
FELSEFE Varlık Felsefesi 3. TEST - B
6. Varlığın ana maddesi, 9. Nesneler, canlılar gerçektir. Gerçek olan her şey za-
man içinde bulunur, değişir, kaybolur. Oysa idea yani
I. Maddi, cisimseldir.
düşünceye bağlı varlıklar zamanın dışında kalır, değiş-
II. Düşünseldir. mez. Gerçek varlık ise bunun tam tersidir.
III. Hem maddi hem ruhsaldır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi gerçek varlığa
Bu görüşler aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla örnektir?
düalizm, idealizm ve materyalizm akımlarına uygun
olarak sıralanmıştır? A) Adalet B) Pi sayısı C) Kalem
A) I - II - III D) Üçgen E) Sekiz
B) I - III - II
C) II - III - I
D) III - II - I
10. “Nasıl bir balçık yığını kendiliğinden bir heykel olamaz-
E) III - I - II sa, bunun için nasıl bir heykelcinin çalışıp bu balçık
yığınına bir biçim kazandırması gerekirse bunun gibi
evrendeki karışıklıktan, kendiliğinden gördüğümüz dü-
7. - Herakleitos, “her şeyin mücadele ve savaştan doğdu- zenli, belirli nesneler dünyası meydana gelmiş olamaz.
ğunu” ve “her şeyin sürekli bir akış içinde” olduğunu, Bunun için düzenleyici, biçimlendirici bir kuvvet olan ak-
lın işe karışması gerekir.”
- A. N. Whitehead, felsefede statik bir varlık anlayışına
karşı olduğunu ve evrende sürekli bir oluş ve değişme- Anaksagoras’ın bu sözlerinden hareketle aşağıdaki
nin varlığını,
yargılardan hangisine ulaşılabilir?
- H. Bergson ise evrende sürekli bir değişim olduğunu A) Evrendeki değişim, düzensiz ve sonludur.
ve bu değişimin bir yaşam atılımı olduğunu ileri sürer.
B) Evren, karşıtların birliği içinde varlığını sürdürür.
Bu düşünürlerin görüşleri aşağıdaki varlık yakla-
şımlarından hangisiyle ilişkilendirilebilir? C) Evrenin bir sonu bulunmaktadır.
D) Evren, durağan ve değişmeyen bir yapıya sahiptir.
A) Varlık maddi cinstendir.
E) Madde, ona şekil veren düşünce ile anlam kazanır.
B) Varlık hem madde hem ideadır.
C) Varlık ideadır.
D) Varlık oluştur.
11. Ontoloji, felsefenin en soyut ve derin alanlarından bi-
E) Varlık fenomendir.
ridir ve insanın varoluşu ve değer dünyasındaki yerini
anlaması için önemlidir. Ancak, ontolojik sorulara kesin
cevaplar vermek zor olabilir, çünkü bu konular genellik-
le deneyim ve bilimsel yöntemle doğrulanamazlar. Yine
de, ontoloji insan düşüncesinde varlık ve anlam üzerine
8. Duyularımla algıladığım bu çiçek vardır ve empirik bir
kritik sorular sormamıza ve dünyayı anlamlandırmamı-
gerçekliktir. Fakat duyularımla algıladığım bu çiçek gibi
za yardımcı olur. Dolayısıyla her insan "Varlık nedir?",
milyonlarca çiçek vardır. Bunların tek tek her biri bir çi-
"Neden hiçbir şey yok da bir şey var?", "Bir şeyin var
çektir; ama “çiçeğin kendisi değildir.” Her çiçek, bir çi-
olması için ne gereklidir?" gibi sorular ile kaçınılmaz bir
çek özünü içerir ve bu çiçek özü ile “bir çiçek” olur. Peki
şekilde yüzleşmek durumunda kalır.
bir nesneyi, bir cismi “çiçek” yapan çiçek özü nedir? Bu
soruya empirik yanıt veremem, çünkü çiçeğin özünü Bu parçadan ontolojiye ilişkin aşağıdaki yargılar-
duyularımla algılayamam, onu ancak düşünebilirim. dan hangisi çıkarılamaz?
Yani çiçek, özü gereği düşünsel bir varlıktır ve ancak
düşünceyle kavranabilir. A) Felsefenin temel alanlarından biridir.
B) Varlık ve var olmaya dair sorular sorar.
Bu açıklama aşağıdaki görüşlerden hangisini des-
tekler niteliktedir? C) İnsanın varoluşu bu alana ilişkin sorgulamalarla an-
lam kazanır.
A) Düalizm B) Fenomenalizm C) İdealizm D) Felsefenin diğer alanlarıyla ilişki içerisindedir.
D) Materyalizm E) Nihilizm E) Yanıtları olgusal alanda aranmalıdır.
55
54 55