Page 56 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 56

FELSEFE                                   Varlık Felsefesi                             3. TEST - B



        6.   Varlığın ana maddesi,                         9.     Nesneler,  canlılar  gerçektir.  Gerçek  olan  her  şey  za-
                                                               man içinde bulunur, değişir, kaybolur. Oysa idea yani
             I. Maddi, cisimseldir.
                                                               düşünceye bağlı varlıklar zamanın dışında kalır, değiş-
             II. Düşünseldir.                                  mez. Gerçek varlık ise bunun tam tersidir.
            III. Hem maddi hem ruhsaldır.
                                                               Buna göre aşağıdakilerden hangisi gerçek varlığa
            Bu  görüşler  aşağıdakilerin  hangisinde  sırasıyla    örnektir?
            düalizm, idealizm ve materyalizm akımlarına uygun
            olarak sıralanmıştır?                              A) Adalet       B) Pi sayısı      C) Kalem

            A)  I - II - III                                           D) Üçgen          E) Sekiz
            B)  I - III - II
            C)  II - III - I
            D)  III - II - I
                                                           10.  “Nasıl bir balçık yığını kendiliğinden bir heykel olamaz-
            E)  III - I - II                                   sa,  bunun  için  nasıl  bir  heykelcinin  çalışıp  bu  balçık
                                                               yığınına  bir  biçim  kazandırması  gerekirse  bunun  gibi
                                                               evrendeki karışıklıktan, kendiliğinden gördüğümüz dü-
        7.   - Herakleitos, “her şeyin mücadele ve savaştan doğdu-  zenli, belirli nesneler dünyası meydana gelmiş olamaz.
            ğunu” ve “her şeyin sürekli bir akış içinde” olduğunu,  Bunun için düzenleyici, biçimlendirici bir kuvvet olan ak-
                                                               lın işe karışması gerekir.”
            - A. N. Whitehead, felsefede statik bir varlık anlayışına
            karşı olduğunu ve evrende sürekli bir oluş ve değişme-     Anaksagoras’ın bu sözlerinden hareketle aşağıdaki
            nin varlığını,
                                                               yargılardan hangisine ulaşılabilir?
            - H. Bergson ise evrende sürekli bir değişim olduğunu   A)  Evrendeki değişim, düzensiz ve sonludur.
            ve bu değişimin bir yaşam atılımı olduğunu ileri sürer.
                                                               B)  Evren, karşıtların birliği içinde varlığını sürdürür.
            Bu  düşünürlerin  görüşleri  aşağıdaki  varlık  yakla-
            şımlarından hangisiyle ilişkilendirilebilir?       C)  Evrenin bir sonu bulunmaktadır.
                                                               D)  Evren, durağan ve değişmeyen bir yapıya sahiptir.
            A)  Varlık maddi cinstendir.
                                                               E)  Madde, ona şekil veren düşünce ile anlam kazanır.
            B)  Varlık hem madde hem ideadır.
            C)  Varlık ideadır.

            D)  Varlık oluştur.
                                                           11.  Ontoloji, felsefenin en soyut ve derin alanlarından bi-
            E)  Varlık fenomendir.
                                                               ridir ve insanın varoluşu ve değer dünyasındaki yerini
                                                               anlaması için önemlidir. Ancak, ontolojik sorulara kesin
                                                               cevaplar vermek zor olabilir, çünkü bu konular genellik-
                                                               le deneyim ve bilimsel yöntemle doğrulanamazlar. Yine
        8.   Duyularımla algıladığım bu çiçek vardır ve empirik bir   de, ontoloji insan düşüncesinde varlık ve anlam üzerine
            gerçekliktir. Fakat duyularımla algıladığım bu çiçek gibi   kritik sorular sormamıza ve dünyayı anlamlandırmamı-
            milyonlarca çiçek vardır. Bunların tek tek her biri bir çi-  za yardımcı olur. Dolayısıyla her insan "Varlık nedir?",
            çektir; ama “çiçeğin kendisi değildir.”  Her çiçek , bir çi-  "Neden hiçbir şey yok da bir şey var?", "Bir şeyin var
            çek özünü içerir ve bu çiçek özü ile “bir çiçek” olur. Peki   olması için ne gereklidir?" gibi sorular ile kaçınılmaz bir
            bir nesneyi, bir cismi “çiçek” yapan çiçek özü nedir? Bu   şekilde yüzleşmek durumunda kalır.
            soruya  empirik  yanıt  veremem,  çünkü  çiçeğin  özünü
                                                               Bu  parçadan  ontolojiye  ilişkin  aşağıdaki  yargılar-
            duyularımla  algılayamam,  onu  ancak  düşünebilirim.
                                                               dan hangisi çıkarılamaz?
            Yani çiçek, özü gereği düşünsel bir varlıktır ve ancak
            düşünceyle kavranabilir.                           A)  Felsefenin temel alanlarından biridir.
            Bu açıklama aşağıdaki görüşlerden hangisini des-   B)  Varlık ve var olmaya dair sorular sorar.
            tekler niteliktedir?                               C)  İnsanın varoluşu bu alana ilişkin sorgulamalarla an-
                                                                  lam kazanır.
            A) Düalizm       B) Fenomenalizm      C)  İdealizm
                                                               D)  Felsefenin diğer alanlarıyla ilişki içerisindedir.
                  D) Materyalizm       E) Nihilizm             E)  Yanıtları olgusal alanda aranmalıdır.



                                                                                                                                                                      55
                                                       54                                                                                                             55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61