Page 52 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 52
FELSEFE Varlık Felsefesi 2. TEST
7. Demokritos’a göre hiçten hiçbir şey çıkmaz. Var olan 10. Ay; yegâne uydumuz, karanlık gecelerimize ışık olan,
hiçbir şey, yok edilemez. Her değişim, parçaların bir- varlığıyla kendini bize siper eden küçük kaya parçası,
leşmesi ve ayrılmasından başka bir şey değildir. Hiçbir her gece kafamızı kaldırdığımızda bizim için orada ha-
şey rastlantıyla meydana gelmez. Her şeyin bir nedeni zır bulunan vefalı dost. Ay olmadan yaşarız belki ama
ve zorunluluğu vardır. Demokritos sadece atomların ve hiçbir şey eskisi gibi olmaz. Neler mi değişir? Ay bir gün
boşluğun varlığını kabul eder. Geri kalan her şey ise bir aniden yok olsa; gel-git etkisinden kurtulan okyanuslar,
varsayımdır. denizler büyük tusunamiler oluşturarak kıyılara vurur,
büyük depremler meydana gelir. Bir gün 24 saat ol-
Buna göre Demokritos’un varlık anlayışıyla ilgili mak yerine yaklaşık 4 saate düşerdi. Bu saydıklarımız
hangisi söylenemez? çok kısa sürede yaşanacak olaylardan sadece birkaçı.
Neyse ki korkulacak hiçbir şey yok; her şey yerli yerinde
A) Varlığı niceliksel olarak monist bir anlayışla ele alır.
durmaya devam ediyor. Bütün bu harmoni yaratıcının
B) Materyalist bir görüşe sahiptir.
elinde ilmek ilmek işlenmiş her şey olması gerektiği
C) Evrende belli bir nedensellik vardır. gibi yaratılmıştır. Fizik yasaları ise Tanrı’nın düşünme
biçimini anlamamız için bizlere yol göstermeye çalışan
D) Varlığın temel yapı taşları atomlardır.
sözlükler gibidir.
E) Varlığa tinsel bakış açısıyla yaklaşır.
Metinde evrende amaçlılığa yönelik aşağıdaki açık-
lamaların hangisinden söz edilmiştir?
8. Evrendeki tek tözün madde olduğunu, varlığın fiziki bir
A) Hümanist B) Kozmolojik C) Mekanist
nitelik taşıdığını ve evrende tinsel bir tözün bulunmadı-
ğını öne süren görüştür ve indirgemeci bir öğreti olarak D) Spiritüel E) Teolojik
yalnız maddeye varlık yükler. Zihin ya da ruha bağımlı
bir gerçeklik ya da ikinci dereceden bir varlık verir veya
ruhun hiçbir şekilde var olmadığını öne sürer.
Parçada tanımı yapılan felsefi görüş ve bu görüşü
benimseyen filozof aşağıdaki eşleştirmelerin hangi-
sinde doğru olarak verilmiştir?
A) Materyalizm - T. Hobbes
B) İdealizm - Platon
C) Materyalizm - I. Kant 11. B. Spinoza'ya göre evren, doğası gereği nesnel ve zorun-
D) İdealizm - Sokrates lu yasalara bağlıdır. Her şey sonsuz bir zincirin halkaları
gibi biri birine nedensellik bağı ile bağlanarak mantıklı bir
E) Materyalizm - E. Husserl amaç doğrultusunda hareket eder. B. Spinoza'nın aksine
D. Hume, nedenselliğin illaki bir amaca hizmet etme ga-
yesi taşımadığına inanır. Olaylar arasında neden sonuç
ilişkisinin olmadığını, iki olay arasında ard arda gelme-
sinden dolayı nedensellik ilişkisinin var gibi göründüğünü
9. Var olan her şey bize değişim ve oluşum hâlinde gö- ama bu bağın zorunlu olmadığını, rastgele ve gelişigüzel
rünür. Değişim var olan bir şeyin kendisi olmaktan çı- gerçekleştiğini dile getirir. Ona göre bir olayın ardından
kıp başka bir şey olmasıdır. Bu süreçte şeyler varlıktan başka bir olayın onu düzenli bir şekilde takip ettiği gibi
yokluğa ve tekrar varlığa geçer. Bu durumda bir şey zincirsel bir neden sonuç ilişkisi kurmak mantıklı değildir.
hem var hem yok olmuş olur ki bu bir çelişkidir. Bu ne- Bu sadece bizim alışkanlık ve beklentilerimizle ilgilidir.
denle varlık var olamaz.
Parçada nedensellik bağlamında ortaya konulan
Sözü edilen bu düşünce aşağıdaki görüşlerden görüşler varlık felsefesinin hangi tartışma alanına
hangisiyle ilgilidir? aittir?
A) Düalizm A) Varlığın mahiyeti
B) İdealizm B) Evrende amaçlılık
C) Monizm C) Varlığın ilk nedeni
D) Nihilizm D) Varlığın hakikati ve bilgisi
E) Realizm E) Bilim ve felsefeye göre varlık
50 51