Page 52 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 52
FELSEFE Varlık Felsefesi 2. TEST
7. Demokritos’a göre hiçten hiçbir şey çıkmaz. Var olan 10. Ay; yegâne uydumuz, karanlık gecelerimize ışık olan,
hiçbir şey, yok edilemez. Her değişim, parçaların bir- varlığıyla kendini bize siper eden küçük kaya parçası,
leşmesi ve ayrılmasından başka bir şey değildir. Hiçbir her gece kafamızı kaldırdığımızda bizim için orada ha-
şey rastlantıyla meydana gelmez. Her şeyin bir nedeni zır bulunan vefalı dost. Ay olmadan yaşarız belki ama
ve zorunluluğu vardır. Demokritos sadece atomların ve hiçbir şey eskisi gibi olmaz. Neler mi değişir? Ay bir gün
boşluğun varlığını kabul eder. Geri kalan her şey ise bir aniden yok olsa; gel-git etkisinden kurtulan okyanuslar,
varsayımdır. denizler büyük tusunamiler oluşturarak kıyılara vurur,
büyük depremler meydana gelir. Bir gün 24 saat olmak
Buna göre Demokritos’un varlık anlayışıyla ilgili yerine yaklaşık 4 saate düşerdi. Bu saydıklarımız çok
hangisi söylenemez? kısa sürede yaşanacak olaylardan sadece bir kaçı.
Neyse ki korkulacak hiçbir şey yok; her şey yerli yerin-
A) Varlığı niceliksel olarak monist bir anlayışla ele alır.
de durmaya devam ediyor. Bütün bu harmoni yaratıcı-
B) Materyalist bir görüşe sahiptir.
nın elinde ilmek ilmek işlenmiş her şey olması gerektiği
C) Evrende belli bir nedensellik vardır. gibi yaratılmıştır. Fizik yasaları ise Tanrı’nın düşünme
biçimini anlamamız için bizlere yol göstermeye çalışan
D) Varlığın temel yapı taşları atomlardır.
sözlükler gibidir.
E) Varlığa tinsel bakış açısıyla yaklaşır.
Metinde evrende amaçlılığa yönelik aşağıdaki açık-
lamaların hangisinden söz edilmiştir?
8. Evrendeki tek tözün madde olduğunu, varlığın fiziki bir
A) Hümanist B) Kozmolojik C) Mekanist
nitelik taşıdığını ve evrende tinsel bir tözün bulunmadı-
ğını öne süren görüştür ve indirgemeci bir öğreti olarak D) Spiritüel E) Teolojik
yalnız maddeye varlık yükler. Zihin ya da ruha bağımlı
bir gerçeklik ya da ikinci dereceden bir varlık verir veya
ruhun hiçbir şekilde var olmadığını öne sürer.
Parçada tanımı yapılan felsefi görüş ve bu görüşü
benimseyen filozof aşağıdaki eşleştirmelerin hangi-
sinde doğru olarak verilmiştir?
A) Materyalizm - T. Hobbes
B) İdealizm - Platon
11. B. Spinoza'ya göre evren, doğası gereği nesnel ve zo-
C) Materyalizm - I. Kant runlu yasalara bağlıdır. Her şey sonsuz bir zincirin halka-
D) İdealizm - Sokrates ları gibi biri birine nedensellik bağı ile bağlanarak man-
tıklı bir amaç doğrultusunda hareket eder. B. Spinoza'nın
E) Materyalizm - E. Husserl
aksine D. Hume , nedenselliğin illaki bir amaca hizmet
etme gayesi taşımadığına inanır. Olaylar arasında ne-
den sonuç ilişkisinin olmadığını, iki olay arasında ard
arda gelmesinden dolayı nedensellik ilişkisinin var gibi
göründüğünü ama bu bağın zorunlu olmadığını, rastge-
9. Var olan her şey bize değişim ve oluşum hâlinde gö- le ve gelişigüzel gerçekleştiğini dile getirir. Ona göre bir
rünür. Değişim var olan bir şeyin kendisi olmaktan çı- olayın ardından başka bir olayın onu düzenli bir şekilde
kıp başka bir şey olmasıdır. Bu süreçte şeyler varlıktan takip ettiği gibi zincirsel bir neden sonuç ilişkisi kurmak
yokluğa ve tekrar varlığa geçer. Bu durumda bir şey mantıklı değildir. Bu sadece bizim alışkanlık ve beklenti-
hem var hem yok olmuş olur ki bu bir çelişkidir. Bu ne- lerimizle ilgilidir.
denle varlık var olamaz.
Parçada nedensellik bağlamında ortaya konulan
Sözü edilen bu düşünce aşağıdaki görüşlerden görüşler varlık felsefesinin hangi tartışma alanına
hangisiyle ilgilidir? aittir?
A) Düalizm A) Varlığın mahiyeti
B) İdealizm B) Evrende amaçlılık
C) Monizm C) Varlığın ilk nedeni
D) Nihilizm D) Varlığın hakikati ve bilgisi
E) Realizm E) Bilim ve felsefeye göre varlık
50 51