Page 52 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 52

FELSEFE                                   Varlık Felsefesi                                2. TEST



        7.   Demokritos’a göre hiçten hiçbir şey çıkmaz. Var olan   10.  Ay; yegâne uydumuz, karanlık gecelerimize ışık olan,
            hiçbir şey, yok edilemez. Her değişim, parçaların bir-  varlığıyla kendini bize siper eden küçük kaya parçası,
            leşmesi ve ayrılmasından başka bir şey değildir. Hiçbir   her gece kafamızı kaldırdığımızda bizim için orada ha-
            şey rastlantıyla meydana gelmez. Her şeyin bir nedeni   zır bulunan vefalı dost. Ay olmadan yaşarız belki ama
            ve zorunluluğu vardır. Demokritos sadece atomların ve   hiçbir şey eskisi gibi olmaz. Neler mi değişir? Ay bir gün
            boşluğun varlığını kabul eder. Geri kalan her şey ise bir   aniden yok olsa; gel-git etkisinden kurtulan okyanuslar,
            varsayımdır.                                       denizler  büyük  tusunamiler  oluşturarak  kıyılara  vurur,
                                                               büyük  depremler  meydana  gelir.  Bir  gün  24  saat  ol-
               Buna  göre  Demokritos’un  varlık  anlayışıyla  ilgili   mak yerine yaklaşık 4 saate düşerdi. Bu saydıklarımız
            hangisi söylenemez?                                çok kısa sürede yaşanacak olaylardan sadece birkaçı.
                                                               Neyse ki korkulacak hiçbir şey yok; her şey yerli yerinde
            A)  Varlığı niceliksel olarak monist bir anlayışla ele alır.
                                                               durmaya devam ediyor. Bütün bu harmoni yaratıcının
            B)  Materyalist bir görüşe sahiptir.
                                                               elinde  ilmek  ilmek  işlenmiş  her  şey  olması  gerektiği
            C)  Evrende belli bir nedensellik vardır.          gibi yaratılmıştır. Fizik yasaları ise Tanrı’nın düşünme
                                                               biçimini anlamamız için bizlere yol göstermeye çalışan
            D)  Varlığın temel yapı taşları atomlardır.
                                                               sözlükler gibidir.
            E)  Varlığa tinsel bakış açısıyla yaklaşır.
                                                               Metinde evrende amaçlılığa yönelik aşağıdaki açık-
                                                               lamaların hangisinden söz edilmiştir?
        8.   Evrendeki tek tözün madde olduğunu, varlığın fiziki bir
                                                               A) Hümanist      B) Kozmolojik         C) Mekanist
            nitelik taşıdığını ve evrende tinsel bir tözün bulunmadı-
            ğını öne süren görüştür ve indirgemeci bir öğreti olarak         D) Spiritüel       E) Teolojik
            yalnız maddeye varlık yükler. Zihin ya da ruha bağımlı
            bir gerçeklik ya da ikinci dereceden bir varlık verir veya
            ruhun hiçbir şekilde var olmadığını öne sürer.
            Parçada tanımı yapılan felsefi görüş ve bu görüşü
            benimseyen filozof aşağıdaki eşleştirmelerin hangi-
            sinde doğru olarak verilmiştir?

            A)  Materyalizm -  T. Hobbes
            B)  İdealizm  -  Platon
            C)  Materyalizm -  I. Kant                     11.  B. Spinoza'ya göre evren, doğası gereği nesnel ve zorun-
            D)  İdealizm  -  Sokrates                          lu yasalara bağlıdır. Her şey sonsuz bir zincirin halkaları
                                                               gibi biri birine nedensellik bağı ile bağlanarak mantıklı bir
            E)  Materyalizm -  E. Husserl                      amaç doğrultusunda hareket eder. B. Spinoza'nın aksine
                                                               D. Hume, nedenselliğin illaki bir amaca hizmet etme ga-
                                                               yesi taşımadığına inanır. Olaylar arasında neden sonuç
                                                               ilişkisinin olmadığını, iki olay arasında ard arda gelme-
                                                               sinden dolayı nedensellik ilişkisinin var gibi göründüğünü
        9.     Var olan her şey bize değişim ve oluşum hâlinde gö-  ama bu bağın zorunlu olmadığını, rastgele ve gelişigüzel
            rünür. Değişim var olan bir şeyin kendisi olmaktan çı-  gerçekleştiğini dile getirir. Ona göre bir olayın ardından
            kıp başka bir şey olmasıdır. Bu süreçte şeyler varlıktan   başka bir olayın onu düzenli bir şekilde takip ettiği gibi
            yokluğa  ve  tekrar  varlığa  geçer.  Bu  durumda  bir  şey   zincirsel bir neden sonuç ilişkisi kurmak mantıklı değildir.
            hem var hem yok olmuş olur ki bu bir çelişkidir. Bu ne-  Bu sadece bizim alışkanlık ve beklentilerimizle ilgilidir.
            denle varlık var olamaz.
                                                               Parçada  nedensellik  bağlamında  ortaya  konulan
            Sözü  edilen  bu  düşünce  aşağıdaki  görüşlerden   görüşler varlık felsefesinin hangi tartışma alanına
            hangisiyle ilgilidir?                              aittir?

            A)  Düalizm                                        A)  Varlığın mahiyeti
            B)  İdealizm                                       B)  Evrende amaçlılık
            C)  Monizm                                         C)  Varlığın ilk nedeni
            D)  Nihilizm                                       D)  Varlığın hakikati ve bilgisi
            E)  Realizm                                        E)  Bilim ve felsefeye göre varlık


                                                       50                                                                                                             51
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57