Page 52 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 52

FELSEFE                                   Varlık Felsefesi                                2. TEST



        7.   Demokritos’a göre hiçten hiçbir şey çıkmaz. Var olan   10.  Ay; yegâne uydumuz, karanlık gecelerimize ışık olan,
            hiçbir şey, yok edilemez. Her değişim, parçaların bir-  varlığıyla kendini bize siper eden küçük kaya parçası,
            leşmesi ve ayrılmasından başka bir şey değildir. Hiçbir   her gece kafamızı kaldırdığımızda bizim için orada ha-
            şey rastlantıyla meydana gelmez. Her şeyin bir nedeni   zır bulunan vefalı dost. Ay olmadan yaşarız belki ama
            ve zorunluluğu vardır. Demokritos sadece atomların ve   hiçbir şey eskisi gibi olmaz. Neler mi değişir? Ay bir gün
            boşluğun varlığını kabul eder. Geri kalan her şey ise bir   aniden yok olsa; gel-git etkisinden kurtulan okyanuslar,
            varsayımdır.                                       denizler  büyük  tusunamiler  oluşturarak  kıyılara  vurur,
                                                               büyük depremler meydana gelir. Bir gün 24 saat olmak
               Buna  göre  Demokritos’un  varlık  anlayışıyla  ilgili   yerine yaklaşık 4 saate düşerdi. Bu saydıklarımız çok
            hangisi söylenemez?                                kısa  sürede  yaşanacak  olaylardan  sadece  bir  kaçı.
                                                               Neyse ki korkulacak hiçbir şey yok; her şey yerli yerin-
            A)  Varlığı niceliksel olarak monist bir anlayışla ele alır.
                                                               de durmaya devam ediyor. Bütün bu harmoni yaratıcı-
            B)  Materyalist bir görüşe sahiptir.
                                                               nın elinde ilmek ilmek işlenmiş her şey olması gerektiği
            C)  Evrende belli bir nedensellik vardır.          gibi yaratılmıştır. Fizik yasaları ise Tanrı’nın düşünme
                                                               biçimini anlamamız için bizlere yol göstermeye çalışan
            D)  Varlığın temel yapı taşları atomlardır.
                                                               sözlükler gibidir.
            E)  Varlığa tinsel bakış açısıyla yaklaşır.
                                                               Metinde evrende amaçlılığa yönelik aşağıdaki açık-
                                                               lamaların hangisinden söz edilmiştir?
        8.   Evrendeki tek tözün madde olduğunu, varlığın fiziki bir
                                                               A) Hümanist      B) Kozmolojik         C) Mekanist
            nitelik taşıdığını ve evrende tinsel bir tözün bulunmadı-
            ğını öne süren görüştür ve indirgemeci bir öğreti olarak         D) Spiritüel       E) Teolojik
            yalnız maddeye varlık yükler. Zihin ya da ruha bağımlı
            bir gerçeklik ya da ikinci dereceden bir varlık verir veya
            ruhun hiçbir şekilde var olmadığını öne sürer.
            Parçada tanımı yapılan felsefi görüş ve bu görüşü
            benimseyen filozof aşağıdaki eşleştirmelerin hangi-
            sinde doğru olarak verilmiştir?

            A)  Materyalizm -  T. Hobbes
            B)  İdealizm  -  Platon
                                                           11.  B. Spinoza'ya göre evren, doğası gereği nesnel ve zo-
            C)  Materyalizm -  I. Kant                         runlu yasalara bağlıdır. Her şey sonsuz bir zincirin halka-
            D)  İdealizm  -  Sokrates                          ları gibi biri birine nedensellik bağı ile bağlanarak man-
                                                               tıklı bir amaç doğrultusunda hareket eder. B. Spinoza'nın
            E)  Materyalizm -  E. Husserl
                                                               aksine D. Hume , nedenselliğin illaki bir amaca hizmet
                                                               etme gayesi taşımadığına inanır. Olaylar arasında ne-
                                                               den  sonuç  ilişkisinin  olmadığını,  iki  olay  arasında  ard
                                                               arda gelmesinden dolayı nedensellik ilişkisinin var gibi
                                                               göründüğünü ama bu bağın zorunlu olmadığını, rastge-
        9.     Var olan her şey bize değişim ve oluşum hâlinde gö-  le ve gelişigüzel gerçekleştiğini dile getirir. Ona göre bir
            rünür. Değişim var olan bir şeyin kendisi olmaktan çı-  olayın ardından başka bir olayın onu düzenli bir şekilde
            kıp başka bir şey olmasıdır. Bu süreçte şeyler varlıktan   takip ettiği gibi zincirsel bir neden sonuç ilişkisi kurmak
            yokluğa  ve  tekrar  varlığa  geçer.  Bu  durumda  bir  şey   mantıklı değildir. Bu sadece bizim alışkanlık ve beklenti-
            hem var hem yok olmuş olur ki bu bir çelişkidir. Bu ne-  lerimizle ilgilidir.
            denle varlık var olamaz.
                                                               Parçada  nedensellik  bağlamında  ortaya  konulan
            Sözü  edilen  bu  düşünce  aşağıdaki  görüşlerden   görüşler varlık felsefesinin hangi tartışma alanına
            hangisiyle ilgilidir?                              aittir?

            A)  Düalizm                                        A)  Varlığın mahiyeti
            B)  İdealizm                                       B)  Evrende amaçlılık
            C)  Monizm                                         C)  Varlığın ilk nedeni
            D)  Nihilizm                                       D)  Varlığın hakikati ve bilgisi
            E)  Realizm                                        E)  Bilim ve felsefeye göre varlık


                                                       50                                                                                                             51
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57