Page 47 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 47
ÇÖZÜMLÜ SORULAR Varlık Felsefesi FELSEFE
9. İnsanın varoluşunun özünde anlam arayışı vardır. Bu 10. Ben düşünmüşüm düşünmemişim
öz arayışı objektif bir gerçeklikte bulunamadığı için Bunun ne önemi var ki?
insan gerçekliği, kendini kısıtlayan tüm unsurları dış-
Sen düşünmüşsün ya da düşünmemişsin
layarak bilinçli eylemleriyle yine kendinde aramalıdır.
Nihayetinde ancak yaşamın yükünü taşıyarak ve birey- Bunun da önemi yok ki.
sel deneyimini önceleyerek sorumluluk alabilen insan- Gördüklerinin varlığı ne sana bağlı ne de bana bağlı.
lar bu arayışı anlamlandırabilir.
Hâlâ anlayamadın mı?
Yukarıdaki varlık görüşünden çıkartılabilecek yargı Bu dizeleri yazan şairin varlık felsefesinde öne sürü-
hangisidir? len görüşlerden hangisini desteklediği söylenebilir?
A) İnsan, özünü sürekli değişen bir oluş içinde keşfet- A) Düalizm
melidir.
B) Egzistansiyalizm
B) İnsanın özü davranışlarını belirler niteliktedir.
C) Fenomenoloji
C) İnsan özünü bilemez, bilinenler ancak fenomenlerdir.
D) İdealizm
D) İnsan, özünü özgür seçimleriyle kendisi belirlemelidir.
E) Materyalizm
E) İnsan, özünü varlığını aşan bir gerçeklikte bulmalıdır.
Çözüm:
Çözüm:
Dizelere bakıldığında şairin, gördüklerimizin varlığının
Parçada varoluşçuluğun varlık anlayışından bahsedil-
insanın düşüncesine bağlı olmadığı görüşünde olduğu
mektedir. Varoluşçuluğa göre insanın gerçekliği yalnız-
anlaşılmaktadır. Bir varlığı bizim düşünüp düşünmeme-
ca kendinde anlam bulur. İnsan özüyle doğmaz. Bu ne-
mizin bir önemi yoktur. Biz düşünmesek de o vardır.
denle kendi öz deneyimleri üzerinden bilinçli bir şekilde
özünü kendisi inşa etmelidir. Bunu yapabilmenin koşulu Buna göre seçenekleri incelersek:
ise özgür olmak ve sorumluluk alabilmektir.
A) Düalizm”, varlığı hem madde hem de idea olarak
Buna göre, parçada verilen varlık görüşünden çıkarta- kabul eder.
bileceğimiz yargının hangisi olduğu sorulmaktadır.
B) “Egzistansiyalizm”, varoluşçuluk demektir. Bu gö-
A) Oluş düşüncesi varlığın anlamını değişimde görür. rüşe göre evrende kendi özünü kendisi oluşturan tek
Varlık değişim ve oluş içinde sürekli karşıtına dönüşür. varlık insandır. İnsanın kendisinden önce gelen bir özü
Parçada, değişim ve oluş fikrine değinilmemiştir. yoktur, varoluş özden önce gelir.
B) Varoluşçulukta bu ifadenin aksine insanın özgür se- C) Fenomenoloji (görüngübilimi), insanın doğrudan
çimlerinin ve bu seçimlere bağlı ortaya koyduğu dav- duyularına konu olan fenomenleri, başka bir ifadeyle
ranışlarının insanın özünü belirlediği fikri vardır, cevap olgu ve olayları mantıksal olarak betimleyen bir yön-
olamaz. temdir. Bu yöntemde paranteze alma yoluyla fenomen-
lerin özünün bilgisine ulaşılacağı ve dolayısıyla bilincin
C) Fenomenalizme göre, insan özünü bilemez yalnızca çözümlenmesinin sağlanacağı savunulur..
nesnelerin görünen yüzlerini yani fenomenleri bilebilir.
Fenomenalizmin özün bilinemeyeceği görüşü parçada- D) “İdealizm”, düşünceden bağımsız gerçeklik alanı ol-
geçen öz arayışı ile çelişmektedir. madığını düşünür. Yani maddesel olan gerçek değildir.
D) Parçada öz arayışı insanla birlikte anılmaktadır. E) “Materyalizm”, varlığın insan düşüncesinden
İnsanın sorumluluk alarak özgür iradesiyle hareket bağımsız ve madde cinsinden olduğunu savunur.
etmesi ve özünü kendisinin belirlemesi gerektiği söy- Düşünce de maddeye bağlıdır.
lenmektedir. Parçada geçen, “kendini kısıtlayan tüm
unsurları dışlayarak” sözüyle özgürlüğe vurgu yapıl-
maktadır. Dolayısıyla doğru seçenek D’dir. Cevap: E
E) Metafizik varlık ötesi anlamına gelmektedir. Varlığın
ilk nedenini, onu var eden temel ilkeyi araştıran bir fel-
sefi alandır. Bu nedenle insanın özünü varlığı aşan bir
gerçeklikte araması metafiziksel bir arayıştır.
Cevap: D
45