Page 45 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 45
ÇÖZÜMLÜ SORULAR Varlık Felsefesi FELSEFE
5. Gorgias “Hiçbir şey yoktur. Olsa da bilinemez. Bilinse 6. Bir bilgeye sormuşlar : “En çok kimi seversin? diye.
de anlatılamaz.” derken varlığı kökten yadsımıştır. Ona Bilge : “En çok terzimi severim.” demiş. Çok şaşıran
göre “varlık” bir kavramdır ve bu kavramın gerçek bir halk “Neden başka bir kimse değil de terziniz?” diye
karşılığı bulunmaz. Gerçekte karşılığı olan duyularımı- sormuş merakla. Bilge sakin bir şekilde “Terzimi seve-
zın gösterdiği tekil nesnelerdir. Duyulara dayalı bu nes- rim çünkü beni en çok o tanır. Her gittiğimde ölçümü
neler de sıklıkla değişir ve gelip geçicidir. yeniden alır. Bilir ki ben artık önceki ben değilimdir.”
Bu parçadan Gorgias’ın görüşleri ile ilgili olarak Buna göre terzinin cevabı aşağıdaki yaklaşımlardan
aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz? hangisiyle ilişkilendirilebilir?
A) Varlığın hakikatine kuşku yoluyla ulaşılır. A) Düalizm
B) Varlık sadece dilde bir anlamı işaret eder. B) İdealizm
C) Doğada reel karşılığı olan yalnızca algı nesneleridir. C) Materyalizm
D Nesnel gerçeklik evrende oluşa tabidir. D) Monizm
E) Duyulara dayanan bilgi yanıltıcıdır. E) Oluşçuluk
Çözüm:
Parçada Gorgias’ın görüşlerine yer verilmiş ve bundan Çözüm:
hareketle hangi seçeneğe ulaşılamayacağını bulmamız
istenmiştir. Soruda bizden parçada anlatılan olayın hangi yakla-
şımla ilişkilendirilebileceğini bulmamız istenmektedir.
Seçeneklere bakalım; Seçeneklere bakalım;
A) Parçada Gorgias’ın varlığı kökten yadsıdığı yani yok A) Düalizm: Varlığın temelinde hem madde hem idea
saydığı, inkâr ettiği belirtildiği için bu seçeneğe ulaşıla- olduğunu savunan bir yaklaşımdır.
maz. Bu nedenle doğru cevap A seçeneğidir.
B) İdealizm: Varlığın duyularla algılanamayan soyut
B) Parçada Gorgias varlığın bir kavram olduğunu bir yönünün olduğunu savunur. Parçada varlığın soyut
ve gerçekte karşılığı bulunmadığını savunduğundan olduğuna dair bir açıklama yapılmamıştır.
ona göre varlık sadece dilde bir anlamı işaret eder.
Ulaşılabilir. C) Materyalizm: Varlığın temelinin madde olduğunu
savunan yaklaşımdır. Parçada bu tür bir açıklama da
C) Parçada Gorgias’ın gerçekte karşılığı olanın duyula- bulunmuyor.
rımızın gösterdiği tekil nesneler olduğu ifade edilmiştir
o hâlde sadece algıladığımız nesnelerin gerçekte kar- D) Monizm: Varlığın temelinde tek bir töz olduğunu
şılığı vardır. Ulaşılabilir. savunan yaklaşımdır. Parçada buna dair bir açıklama
olmadığı için bu seçenek olamaz.
D) Parçada duyulara dayalı nesnelerin sıklıkla değiştiği
E) Oluşçuluk: Evrendeki hiçbir şeyin sabit olmadığını,
belirtildiği için bu seçeneğe de ulaşılabilir. Çünkü ev-
sürekli bir değişim ve hareket hâlinde olduğunu savunan
renin oluşa tabi olması var olan her şeyin değişmesi
felsefi akımdır. İlkçağdaki temsilcisi Herakleitos, “Aynı ır-
anlamına gelir.
makta iki defa yıkanılmaz.” diyerek bu görüşü özetlemiş-
E) Parçada duyulara dayalı nesnelerin değiştiği ve gelip tir. Bilge de terzisiyle ilişkisinde her defasında ölçüsünü
geçici olduğu belirtildiği için bu seçeneğe de ulaşılabilir. yeniden aldığını söyleyerek terzisinin değişim düşünce-
sine uygun hareket ettiğini vurgulamak istemiştir.
Cevap: A
Cevap: E
43