Page 45 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 45

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                           Varlık Felsefesi                              FELSEFE



        5.   Gorgias “Hiçbir şey yoktur. Olsa da bilinemez. Bilinse   6.   Bir  bilgeye  sormuşlar  :  “En  çok  kimi  seversin?  diye.
            de anlatılamaz.” derken varlığı kökten yadsımıştır. Ona   Bilge : “En çok terzimi severim.”  demiş. Çok şaşıran
            göre “varlık” bir kavramdır ve bu kavramın gerçek bir   halk “Neden başka bir kimse değil de terziniz?”  diye
            karşılığı bulunmaz. Gerçekte karşılığı olan duyularımı-  sormuş merakla. Bilge sakin bir şekilde “Terzimi seve-
            zın gösterdiği tekil nesnelerdir. Duyulara dayalı bu nes-  rim çünkü beni en çok o tanır. Her gittiğimde ölçümü
            neler de sıklıkla değişir ve gelip geçicidir.      yeniden alır. Bilir ki ben artık önceki ben değilimdir.”

            Bu  parçadan  Gorgias’ın  görüşleri  ile  ilgili  olarak      Buna göre terzinin cevabı aşağıdaki yaklaşımlardan
            aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?         hangisiyle ilişkilendirilebilir?
            A)  Varlığın hakikatine kuşku yoluyla ulaşılır.    A) Düalizm
            B)  Varlık sadece dilde bir anlamı işaret eder.    B) İdealizm
            C)  Doğada reel karşılığı olan yalnızca algı nesneleridir.  C) Materyalizm
            D  Nesnel gerçeklik evrende oluşa tabidir.         D) Monizm
            E)  Duyulara dayanan bilgi yanıltıcıdır.           E) Oluşçuluk


            Çözüm:
            Parçada Gorgias’ın görüşlerine yer verilmiş ve bundan   Çözüm:
            hareketle hangi seçeneğe ulaşılamayacağını bulmamız
            istenmiştir.                                       Soruda  bizden  parçada  anlatılan  olayın  hangi  yakla-
                                                               şımla  ilişkilendirilebileceğini  bulmamız  istenmektedir.
            Seçeneklere bakalım;                               Seçeneklere bakalım;
            A) Parçada Gorgias’ın varlığı kökten yadsıdığı yani yok   A)  Düalizm: Varlığın temelinde hem madde hem idea
            saydığı, inkâr ettiği belirtildiği için bu seçeneğe ulaşıla-  olduğunu savunan bir yaklaşımdır.
            maz. Bu nedenle doğru cevap A seçeneğidir.
                                                               B)  İdealizm:  Varlığın  duyularla  algılanamayan  soyut
            B)  Parçada  Gorgias  varlığın  bir  kavram  olduğunu   bir yönünün olduğunu savunur. Parçada varlığın soyut
            ve  gerçekte  karşılığı  bulunmadığını  savunduğundan   olduğuna dair bir açıklama yapılmamıştır.
            ona  göre  varlık  sadece  dilde  bir  anlamı  işaret  eder.
            Ulaşılabilir.                                      C)  Materyalizm:  Varlığın  temelinin  madde  olduğunu
                                                               savunan yaklaşımdır. Parçada bu tür bir açıklama da
            C) Parçada Gorgias’ın gerçekte karşılığı olanın duyula-  bulunmuyor.
            rımızın gösterdiği tekil nesneler olduğu ifade edilmiştir
            o hâlde sadece algıladığımız nesnelerin gerçekte kar-  D)  Monizm:  Varlığın  temelinde  tek  bir  töz  olduğunu
            şılığı vardır. Ulaşılabilir.                       savunan yaklaşımdır. Parçada buna dair bir açıklama
                                                               olmadığı için bu seçenek olamaz.
            D) Parçada duyulara dayalı nesnelerin sıklıkla değiştiği
                                                               E)  Oluşçuluk: Evrendeki hiçbir şeyin sabit olmadığını,
            belirtildiği  için  bu  seçeneğe  de  ulaşılabilir.  Çünkü  ev-
                                                               sürekli bir değişim ve hareket hâlinde olduğunu savunan
            renin  oluşa  tabi  olması  var  olan  her  şeyin  değişmesi
                                                               felsefi akımdır. İlkçağdaki temsilcisi Herakleitos, “Aynı ır-
            anlamına gelir.
                                                               makta iki defa yıkanılmaz.” diyerek bu görüşü özetlemiş-
            E) Parçada duyulara dayalı nesnelerin değiştiği ve gelip   tir. Bilge de terzisiyle ilişkisinde her defasında ölçüsünü
            geçici olduğu belirtildiği için bu seçeneğe de ulaşılabilir.  yeniden aldığını söyleyerek terzisinin değişim düşünce-
                                                               sine uygun hareket ettiğini vurgulamak istemiştir.
                                               Cevap: A
                                                                                                 Cevap: E















                                                       43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50