Page 46 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 46

FELSEFE                                   Varlık Felsefesi                    ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        7.   Varlığı  düşünürken  ona  ait  özellikler  üzerinden  düşü-  8.   Beş  duyu  organıyla  algıladığımız  bireysel  veya  tikel
            nürüz.  Sonunda  bütün  bu  özellikleri  zihnimizde  ayık-  varlıklar birer gölge ve yanılsamadan ibarettir. Görünen
            lar, sınıflandırır ve onu o yapan özelliklerin toplamına   doğa hakkında doğru bilgiler üretmek için doğanın öte-
            ait bir kavram ortaya çıkarırız. Örneğin “İnsan nedir?”   sine geçmek gerekir. Çünkü görünenler belirli bir süre
            En genel ve kapsayıcı özellikleri olan ruh ve bedenden   içinde var olan sonra yok olan kısacası sürekli değişim
            meydana gelmiş bir canlıdır. Sadece beden veya sade-  içinde olanlardır. Zaman ve mekâna tabi olan bu varlık-
            ce zihinden meydana gelmiştir, diye tanımlasak sanki   lar fenomenler olarak karşımıza çıksa da esas varlıklar
            eksik bir tanım yapmış oluruz.                     olan görünenin arkasındaki tümeller ve özlerdir.

            Yukarıdaki metinde insan üzerinden verilen örnekle      Bu  parçada  anlatılanlar  aşağıdaki  sorulardan
            hangi varlık görüşü savunulmaktadır?               hangisine yanıt niteliği taşır?

            A)  Düalizm                                        A)  Arkhe nedir?
            B)  Fenomenalizm                                   B)  Varlık birlik midir?
            C)  İdealizm                                       C)  Evren nasıl oluşmuştur?
            D)  Materyalizm                                    D)  Evrende bir düzen var mıdır?
            E)  Varoluşçuluk                                   E)  Varlığın mahiyeti nedir?


            Çözüm:                                             Çözüm:

            Varlığın  mahiyeti  konusu  felsefenin  önemli  tartışma   Bu parçada duyusal olarak fark edilen somut varlıkların
            alanlarından biridir. Bu konu varlığın doğasını, gerçek-  zaman ve mekâna tabi olduğuna, gölge ve yanılsama-
            liğini, varlığın ne türden olduğunu ve özü ile ilgili sorun-  dan ibaret olduğuna, sürekli bir değişim içinde olduğu-
            ları kapsar. Parçada varlığın mahiyeti konusu insanın   na yer verilmiş ve esas varlıkların somut olarak adlandı-
            düşünme yetisini sağlayan kavramlar üzerinden açık-  rılan bu varlıkların arkasında yer alan tümeller başka bir
            lanmaya  çalışılmıştır.  Verilen  örnekte  insan  kavramı   deyişle idealar olduğu anlatılmıştır. Anlatılanlar varlığın
            üzerine  bir  çıkarımda  bulunulmuş  ve  onun  en  genel   yapısı, özelliği ve mahiyet ile alakalı bilgiler olduğu için
            özellikleriyle bir tanım yapılmıştır. Bizden insan üzerin-  bu parça “Varlığın mahiyeti nedir?” sorusuna yanıt nite-
            den verilen örnekle hangi varlık görüşünün savunuldu-  liği taşımaktadır. Diğer seçeneklere bakıldığında;
            ğunu bulmamız  istenmektedir.
                                                               A)  “Arkhe nedir?” sorusu evrenin ana maddesine yö-
            A) Düalizme göre varlık, madde ve idea olmak üzere   nelik bir sorudur. Fakat parçada buna dair bir açıklama
            karşıt iki gerçekliğin bir araya gelmesiyle oluşur. İnsan   bulunmamaktadır.
            ise düalist anlayışa göre ruh ve bedenden oluşmuş bir   B)  “Varlık birlik midir?” parçada varlığın bir mi, çok mu
            varlıktır. Bu nedenle doğru seçenektir.
                                                               olduğuna dair bir açıklama yapılmadığı için bu seçenek
            B)  Fenomenolojiye  göre  nesnelerin  özü  bilinemez.   de olamaz.
            Bizler  yalnız  onların  bize  görünen  yüzlerini  deneyim-
                                                               C)  “Evren  nasıl  oluşmuştur?”  parçada  soruya  cevap
            leyebildiğimiz ölçüde bilebiliriz. Bu nedenle fenomena-
                                                               olabilecek bir açıklama yapılmamıştır.
            lizm anlayışı varlığın temelinde fenomenleri görür.
                                                               D)  “Evrende bir düzen var mıdır?” parçada evrendeki
            C) İdealizme göre varlığın gerçekliği duyusal alandan   düzene dair bir açıklama bulunmamaktadır.
            bağımsız  bir  şekilde  var  olan,  değişmeyen,  kalıcı  ve
            sürekli  olan  idealardır.  Bu  nedenle  varlığın  temelinde
            idea vardır.
                                                                                                 Cevap: E
            D) Materyalizme göre evrende var olan her şey mad-
            denin etkileşimi sonucu oluşmuştur. Evrenin yapı taşı
            maddedir. Dolayısıyla varlığın temelinde madde vardır.

            E)  Varoluşçuluğa  göre  insan  özüyle  doğmaz.  Bu  ne-
            denle  kendi  deneyimleri  üzerinden  bilinçli  bir  şekilde
            özünü kendisi inşa etmelidir. Bunu yapabilmenin koşulu
            ise özgür olmak ve sorumluluk alabilmektir. Dolayısıyla
            varoluşçuluk varlığın temelinde insanı görür.
                                                 Cevap: A



                                                       44                                                                                                             45
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51