Page 48 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 48

FELSEFE                                   Varlık Felsefesi                    ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        11.  Filozof evrende var olan her şeyin form kazanmış birer   12.   Aristoteles’e  göre  deney  dünyasında  karşılaştığımız
            madde olduğunu söyler. Tüm var olanlar, özlerini değiş-  bütün varlıklar belli bir modele göre ve belli bir ereği,
            tirmeden belirli bir amaç doğrultusunda sürekli olarak   işlevi yerine getirmek üzere hareket ve değişme için-
            bir biçimden bir başka biçime doğru değişirler. Bu biçim   de gibidirler. Çam ağacı tohumundan her zaman çam
            değiştirmeler dört nedenin etkisiyle gerçekleşir. Bu dört   ağacı meydana gelir. Göz görmek, burun koklamak için
            nedeni de filozof maddi neden, formel neden, fail neden   yapılmış, yapılandırılmış görünmektedir. Kısaca evren-
            ve ereksel neden olarak açıklar.                   deki hareket ve değişmeler belli bir ereği, işlevi yerine
                                                               getirmek  üzere  gerçekleşir  gibi  görünmektedirler.  O
            Bu parçada görüşleri açıklanan filozof aşağıdakilerden   hâlde evrenin, Demokritos’un düşündüğünün tam tersi-
            hangisidir?                                        ne, teleolojik bir yönde gerçekleşen olaylar ve süreçler-
                                                               den oluştuğunu kabul etmemiz gerekir.
            A)  Aristoteles
            B)  Demokritos                                     Bu  parça  ontolojinin  hangi  temel  sorusuna  yanıt
            C)  Parmenides                                     niteliğindedir?
            D)  Platon                                         A)  Varlık gerçekten var mıdır?

            E)  Sokrates                                       B)  Varlığın mahiyeti nedir?
                                                               C)  Varlık nasıl bir yapıya sahiptir?

            Çözüm:                                             D)  Evrende amaçlılık var mıdır?
            Varlığın özünü anlamak ve evrendeki değişimi açıkla-  E)  Varlık tek bir tözden mi meydana gelmiştir?
            mak  için  çabalayan  ilk  çağ  filozoflarından  Aristoteles,
            değişim  problemini  madde  ile  form  arasında  kurduğu
                                                               Çözüm:
            ilişkiyle ele alır. Ona göre duyularla fark edilen her şey,
            form (biçim) kazanmış maddelerdir. Her varlık bir mad-  Parçada  Aristoteles’in  teleolojik  görüşünün  açıklama-
            denin veya birden fazla maddenin birleşmesi sonucun-  sı verilmiştir. Teleolojik görüş; doğa ya da evrenin bir
            da oluşmuş bir formdur. Aynı zamanda kendinden olu-  amaca  göre  düzenlenmiş,  bir  hedefe  yönelmiş  veya
            şan başka bir formun da maddesidir. Aristoteles’e göre   fonksiyonel  olarak  bir  araya  gelmiş  olduğunu  kabul
            doğadaki her varlığın bir nedeni vardır. O, herhangi bir   eder, doğada amaçlılık ararken, insan varlığından ha-
            şeyin varlığını ve dünyadaki işlevini dört neden görü-  reketle hemen her şeyin amaçlar, hedefler ve niyetlerle
            şüyle açıklar.                                     açıklanabileceğini öne sürer. Bu açıdan doğada her şey
                                                               bu amacı yerine getirmek ister gibi hareket etmektedir.
                                               Cevap: A
                                                               Dolayısıyla evrenin varmak istediği bir nihai hedef var-
                                                               dır. Bu bilgiler ışığında seçeneklere baktığımızda:

                                                               A)  “Varlık gerçekten var mıdır?” Metin varlığın temel-
                                                               de var olup olmadığı sorusunu değil işleyişinde bir erek
                                                               ya da amaç olup olmadığını tartışıyor. Bu yüzden bu
                                                               seçenek yanlıştır.
                                                               B)  “Varlığın mahiyeti nedir?” Mahiyet problemi varlığın
                                                               özünde tözsel olarak ne olduğu sorunu ele alır. Madde,
                                                               idea, fenomen gibi yanıtlarla karşılaşılır. Bu açıdan bu
                                                               seçenek de yanlıştır.
                                                               C)  “Varlık nasıl bir yapıya sahiptir?”  Varlığın maddi ya
                                                               da düşünsel, değişen ya da sabit, görünüş ya da aşkın
                                                               gerçeklik  gibi  bir  yapısına  ilişkin  bir  soruşturmadır.  O
                                                               yüzden bu seçenek de yanlıştır.
                                                               E)  “Varlık  tek  bir  tözden  mi  meydana  gelmiştir?”
                                                               Sorudaki  metin  bu  soruya  verilmiş  bir  yanıt  olamaz.
                                                               Çünkü  varlığın  tek  bir  tözden  mi  meydana  geldi-
                                                               ği  sorusu  Thales,  Anaksimandros,  Anaksimenes,
                                                               Empedokles  gibi  İlk  Çağ  filozoflarının  cevaplamaya
                                                               çalıştığı bir sorudur.              Cevap: D





                                                                                                                                                                      47
                                                       46                                                                                                             47
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53