Page 49 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 49

FELSEFE                                      1    TEST
                                                  Varlık Felsefesi



        1.   Neyin  gerçekten  var  olduğu,  varlık  bakımından  neyin   4.   Herakleitos’un,  evrendeki  değişime  bağlı  olarak  var-
            geçici, neyin kalıcı olduğu konusunda meraka düştüğü-  lıkların  sürekli  bir  oluş  hâlinde  oldukları  savına  karşıt
            müz olmuyor mu? "Varlık sadece madde midir, yoksa   olarak başka bir Antik Yunan filozofu “varlığın ne yoktan
            maddeye  ek  olarak  ruh  da  var  mıdır?"  sorusu  kadar   gelebileceğini ne de vardan yok olamayacağını çünkü
            temel bir soru olabilir mi? Maddeyle zihin arasında bir   varlığın bir ve kendisiyle özdeş olduğunu” savunur.
            ilişki  olup  olmadığı,  evrende  bir  nedenselliğin  hüküm
            sürüp sürmediği; sürüyorsa eğer, bunun özgürlüğümü-     Parçada sözü edilen filozof aşağıdakilerden
            zü nasıl etkilediği hepimizi ilgilendiren sorulardır.  hangisidir?
                                                               A) Aristoteles      B) Demokritos      C) Empedokles
            Parçada  sözü  edilen  alt  disiplin  aşağıdakilerden
            hangisidir?                                              D) Parmenides       E) Platon

            A) Ontoloji       B) Etik         C) Estetik
                     D) Din felsefesi      E) Epistemoloji






        2.   R. Descartes'a göre madde ve düşünce veya beden ve
            ruh, birbirinden taban tabana farklı, fakat aynı ölçüde var   5.   İdealizmin  karşıtı  olarak  kabul  edilen  görüştür.
            ve gerçek olan iki tözdür: Maddenin ana niteliği yer kap-  Temsilcileri Demokritos, T. Hobbes ve La Mettrie’dir.
            lamak, ruhun ana niteliği düşünmektir. Bu şu demektir:   Bu  düşünürler  varlığı  atom,  cisim  ve  makine  olarak
            madde yer kaplar ancak asla düşünemez; ruh ise düşü-  görürler ve varlığın mekanik kurallara bağlı olduğunu
            nür ancak asla yer kaplayamaz.                     düşünürler.
                                                               Parçada bahsedilen varlık görüşü aşağıdakilerden
            Bu parçaya göre R. Descartes'ın varlık görüşü aşağı-
                                                               hangisidir?
            dakilerden hangisidir?
                                                               A) Düalizm        B) Egzistansiyalizm       C) Fenomenoloji
            A) Düalizm       B) Fenomenalizm      C) İdealizm
                                                                     D) Materyalizm       E) Nihilizm
                  D) Materyalizm        E) Monizm









        3.   İnsan sadece zihinsel tasarımlarını ve algılarını bilebilir. Bu
            tasarımların veya algıların dış dünya denen bir gerçekliğe   6.   Varlık  felsefesiyle  ilgilenen  bir  düşünürün  ilk  sorduğu
            dayanıp dayanmadığını asla bilemeyiz. Bu sebeple zihni-  soru varlığın var olup olmadığıdır. Varlığın var olduğu
            mizdeki herhangi bir tasarımın, zihnin dışındaki bir dünya-  yanıtını veren düşünürün bundan sonra sorup anlamak
            ya karşılık gelip gelmediği sorunu insanın çözebileceği bir   isteyeceği diğer soru ise varlık denilen şeyin özünün,
            konu değildir. Dış dünya dediğimiz şey hakkında sadece   türünün ne olduğu yani hangi cinsten olduğudur.
            algılarımızı bilebiliriz. Başka bir deyişle insan zihni için var-
            lık, algıdan ibarettir.                            Buna göre aşağıdakilerden hangisinde varlığın ma-
                                                               hiyetine ilişkin doğru bir eşleştirme yapılmamıştır?
            Bu  parça  ile  aşağıdaki  görüşlerden  hangisi  aynı
                                                               A)  Materyalizm- Varlığın temeli maddeye dayanır.
            doğrultudadır?
                                                               B)  İdealizm- Varlık düşünce cinsindendir.
            A)  Var olmak algılanmış olmaktır.
                                                               C)  Varoluşçuluk- Varlık sürekli bir oluş içinde değişime
            B)  Varlıkların özü madde değil, ruhtur.
                                                                  tabidir.
            C)  Ussal olan gerçek, gerçek olan ussaldır.
                                                               D)  Düalizm- Varlık madde ve düşünce olmak üzere iki
            D)  Aynı nehirde iki defa yıkanmak mümkün değildir.   cinstendir.
            E)  Form  olmadan  madde,  madde  olmadan  form  var   E)  Fenomenalizm- Varlığın özünün değil, görüngülerin
               olamaz.                                            bilinmesi mümkündür.


                                                       47
 46                                                    47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54