Page 49 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 49
FELSEFE 1 TEST
Varlık Felsefesi
1. Neyin gerçekten var olduğu, varlık bakımından neyin 4. Herakleitos’un, evrendeki değişime bağlı olarak var-
geçici, neyin kalıcı olduğu konusunda meraka düştüğü- lıkların sürekli bir oluş hâlinde oldukları savına karşıt
müz olmuyor mu? "Varlık sadece madde midir, yoksa olarak başka bir Antik Yunan filozofu “varlığın ne yoktan
maddeye ek olarak ruh da var mıdır?" sorusu kadar gelebileceğini ne de vardan yok olamayacağını çünkü
temel bir soru olabilir mi? Maddeyle zihin arasında bir varlığın bir ve kendisiyle özdeş olduğunu” savunur.
ilişki olup olmadığı, evrende bir nedenselliğin hüküm
sürüp sürmediği; sürüyorsa eğer, bunun özgürlüğümü- Parçada sözü edilen filozof aşağıdakilerden
zü nasıl etkilediği hepimizi ilgilendiren sorulardır. hangisidir?
A) Aristoteles B) Demokritos C) Empedokles
Parçada sözü edilen alt disiplin aşağıdakilerden
hangisidir? D) Parmenides E) Platon
A) Ontoloji B) Etik C) Estetik
D) Din felsefesi E) Epistemoloji
2. R. Descartes'a göre madde ve düşünce veya beden ve
ruh, birbirinden taban tabana farklı, fakat aynı ölçüde var 5. İdealizmin karşıtı olarak kabul edilen görüştür.
ve gerçek olan iki tözdür: Maddenin ana niteliği yer kap- Temsilcileri Demokritos, T. Hobbes ve La Mettrie’dir.
lamak, ruhun ana niteliği düşünmektir. Bu şu demektir: Bu düşünürler varlığı atom, cisim ve makine olarak
madde yer kaplar ancak asla düşünemez; ruh ise düşü- görürler ve varlığın mekanik kurallara bağlı olduğunu
nür ancak asla yer kaplayamaz. düşünürler.
Parçada bahsedilen varlık görüşü aşağıdakilerden
Bu parçaya göre R. Descartes'ın varlık görüşü aşağı-
hangisidir?
dakilerden hangisidir?
A) Düalizm B) Egzistansiyalizm C) Fenomenoloji
A) Düalizm B) Fenomenalizm C) İdealizm
D) Materyalizm E) Nihilizm
D) Materyalizm E) Monizm
3. İnsan sadece zihinsel tasarımlarını ve algılarını bilebilir. Bu
tasarımların veya algıların dış dünya denen bir gerçekliğe 6. Varlık felsefesiyle ilgilenen bir düşünürün ilk sorduğu
dayanıp dayanmadığını asla bilemeyiz. Bu sebeple zihni- soru varlığın var olup olmadığıdır. Varlığın var olduğu
mizdeki herhangi bir tasarımın, zihnin dışındaki bir dünya- yanıtını veren düşünürün bundan sonra sorup anlamak
ya karşılık gelip gelmediği sorunu insanın çözebileceği bir isteyeceği diğer soru ise varlık denilen şeyin özünün,
konu değildir. Dış dünya dediğimiz şey hakkında sadece türünün ne olduğu yani hangi cinsten olduğudur.
algılarımızı bilebiliriz. Başka bir deyişle insan zihni için var-
lık, algıdan ibarettir. Buna göre aşağıdakilerden hangisinde varlığın ma-
hiyetine ilişkin doğru bir eşleştirme yapılmamıştır?
Bu parça ile aşağıdaki görüşlerden hangisi aynı
A) Materyalizm- Varlığın temeli maddeye dayanır.
doğrultudadır?
B) İdealizm- Varlık düşünce cinsindendir.
A) Var olmak algılanmış olmaktır.
C) Varoluşçuluk- Varlık sürekli bir oluş içinde değişime
B) Varlıkların özü madde değil, ruhtur.
tabidir.
C) Ussal olan gerçek, gerçek olan ussaldır.
D) Düalizm- Varlık madde ve düşünce olmak üzere iki
D) Aynı nehirde iki defa yıkanmak mümkün değildir. cinstendir.
E) Form olmadan madde, madde olmadan form var E) Fenomenalizm- Varlığın özünün değil, görüngülerin
olamaz. bilinmesi mümkündür.
47
46 47