Page 49 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 49

FELSEFE                                      1    TEST
                                                  Varlık Felsefesi



        1.   Neyin  gerçekten  var  olduğu,  varlık  bakımından  neyin   4.   Herakleitos’un,  evrendeki  değişime  bağlı  olarak  var-
            geçici, neyin kalıcı olduğu konusunda meraka düştüğü-  lıkların  sürekli  bir  oluş  hâlinde  oldukları  savına  karşıt
            müz olmuyor mu? "Varlık sadece madde midir, yoksa   olarak başka bir Antik Yunan filozofu “varlığın ne yoktan
            maddeye  ek  olarak  ruh  da  var  mıdır?"  sorusu  kadar   gelebileceğini ne de vardan yok olamayacağını çünkü
            temel bir soru olabilir mi? Maddeyle zihin arasında bir   varlığın bir ve kendisiyle özdeş olduğunu” savunur.
            ilişki  olup  olmadığı,  evrende  bir  nedenselliğin  hüküm
            sürüp sürmediği; sürüyorsa eğer, bunun özgürlüğümü-     Parçada sözü edilen filozof aşağıdakilerden
            zü nasıl etkilediği hepimizi ilgilendiren sorulardır.  hangisidir?
                                                               A) Aristoteles      B) Demokritos      C) Empedokles
            Parçada  sözü  edilen  alt  disiplin  aşağıdakilerden
            hangisidir?                                              D) Parmenides       E) Platon

            A) Ontoloji       B) Etik         C) Estetik
                     D) Din felsefesi      E) Epistemoloji






        2.   R. Descartes'a göre madde ve düşünce veya beden ve
            ruh, birbirinden taban tabana farklı, fakat aynı ölçüde var   5.   İdealizmin  karşıtı  olarak  kabul  edilen  görüştür.
            ve gerçek olan iki tözdür: Maddenin ana niteliği yer kap-  Temsilcileri Demokritos, T. Hobbes ve La Mettrie’dir.
            lamak, ruhun ana niteliği düşünmektir. Bu şu demektir:   Bu  düşünürler  varlığı  atom,  cisim  ve  makine  olarak
            madde yer kaplar ancak asla düşünemez; ruh ise düşü-  görürler ve varlığın mekanik kurallara bağlı olduğunu
            nür ancak asla yer kaplayamaz.                     düşünürler.
                                                               Parçada bahsedilen varlık görüşü aşağıdakilerden
            Bu parçaya göre R. Descartes'ın varlık görüşü aşağı-
                                                               hangisidir?
            dakilerden hangisidir?
                                                               A) Düalizm        B) Egzistansiyalizm       C) Fenomenoloji
            A) Düalizm       B) Fenomenalizm      C) İdealizm
                                                                     D) Materyalizm       E) Nihilizm
                  D) Materyalizm        E) Monizm







        3.   İnsan sadece zihinsel tasarımlarını ve algılarını bilebilir. Bu
            tasarımların veya algıların dış dünya denen bir gerçekliğe
            dayanıp dayanmadığını asla bilemeyiz. Bu sebeple zihni-  6.   Varlık  felsefesiyle  ilgilenen  bir  düşünürün  ilk  sorduğu
            mizdeki herhangi bir tasarımın, zihnin dışındaki bir dünya-  soru varlığın var olup olmadığıdır. Varlığın var olduğu
            ya karşılık gelip gelmediği sorunu insanın çözebileceği bir   yanıtını veren düşünürün bundan sonra sorup anlamak
            konu değildir. Dış dünya dediğimiz şey hakkında sadece   isteyeceği diğer soru ise varlık denilen şeyin özünün,
            algılarımızı bilebiliriz. Başka bir deyişle insan zihni için var-  türünün ne olduğu yani hangi cinsten olduğudur.
            lık, algıdan ibarettir.
                                                               Buna göre aşağıdakilerden hangisinde varlığın ma-
            Bu  parça  ile  aşağıdaki  görüşlerden  hangisi  aynı   hiyetine ilişkin doğru bir eşleştirme yapılmamıştır?
            doğrultudadır?
                                                               A)  Materyalizm- Varlığın temeli maddeye dayanır.
            A)  Var olmak algılanmış olmaktır.
                                                               B)  İdealizm- Varlık düşünce cinsindendir.
            B)  Varlıkların özü madde değil, ruhtur.
                                                               C)  Varoluşçuluk- Varlık sürekli bir oluş içinde değişime
            C)  Ussal olan gerçek, gerçek olan ussaldır.          tabidir.
            D)  Aynı nehirde iki defa yıkanmak mümkün değildir.  D)  Düalizm- Varlık madde ve düşünce olmak üzere iki
            E)  Form  olmadan  madde,  madde  olmadan  form  var   cinstendir.
               olamaz.                                         E)  Fenomenalizm- Varlığın özünün değil, görüngülerin
                                                                  bilinmesi mümkündür.


                                                       47
 46                                                    47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54