Page 49 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 49
FELSEFE 1 TEST
Varlık Felsefesi
1. Neyin gerçekten var olduğu, varlık bakımından neyin 4. Herakleitos’un, evrendeki değişime bağlı olarak var-
geçici, neyin kalıcı olduğu konusunda meraka düştüğü- lıkların sürekli bir oluş hâlinde oldukları savına karşıt
müz olmuyor mu? "Varlık sadece madde midir, yoksa olarak başka bir Antik Yunan filozofu “varlığın ne yoktan
maddeye ek olarak ruh da var mıdır?" sorusu kadar gelebileceğini ne de vardan yok olamayacağını çünkü
temel bir soru olabilir mi? Maddeyle zihin arasında bir varlığın bir ve kendisiyle özdeş olduğunu” savunur.
ilişki olup olmadığı, evrende bir nedenselliğin hüküm
sürüp sürmediği; sürüyorsa eğer, bunun özgürlüğümü- Parçada sözü edilen filozof aşağıdakilerden
zü nasıl etkilediği hepimizi ilgilendiren sorulardır. hangisidir?
A) Aristoteles B) Demokritos C) Empedokles
Parçada sözü edilen alt disiplin aşağıdakilerden
hangisidir? D) Parmenides E) Platon
A) Ontoloji B) Etik C) Estetik
D) Din felsefesi E) Epistemoloji
2. R. Descartes'a göre madde ve düşünce veya beden ve
ruh, birbirinden taban tabana farklı, fakat aynı ölçüde var 5. İdealizmin karşıtı olarak kabul edilen görüştür.
ve gerçek olan iki tözdür: Maddenin ana niteliği yer kap- Temsilcileri Demokritos, T. Hobbes ve La Mettrie’dir.
lamak, ruhun ana niteliği düşünmektir. Bu şu demektir: Bu düşünürler varlığı atom, cisim ve makine olarak
madde yer kaplar ancak asla düşünemez; ruh ise düşü- görürler ve varlığın mekanik kurallara bağlı olduğunu
nür ancak asla yer kaplayamaz. düşünürler.
Parçada bahsedilen varlık görüşü aşağıdakilerden
Bu parçaya göre R. Descartes'ın varlık görüşü aşağı-
hangisidir?
dakilerden hangisidir?
A) Düalizm B) Egzistansiyalizm C) Fenomenoloji
A) Düalizm B) Fenomenalizm C) İdealizm
D) Materyalizm E) Nihilizm
D) Materyalizm E) Monizm
3. İnsan sadece zihinsel tasarımlarını ve algılarını bilebilir. Bu
tasarımların veya algıların dış dünya denen bir gerçekliğe
dayanıp dayanmadığını asla bilemeyiz. Bu sebeple zihni- 6. Varlık felsefesiyle ilgilenen bir düşünürün ilk sorduğu
mizdeki herhangi bir tasarımın, zihnin dışındaki bir dünya- soru varlığın var olup olmadığıdır. Varlığın var olduğu
ya karşılık gelip gelmediği sorunu insanın çözebileceği bir yanıtını veren düşünürün bundan sonra sorup anlamak
konu değildir. Dış dünya dediğimiz şey hakkında sadece isteyeceği diğer soru ise varlık denilen şeyin özünün,
algılarımızı bilebiliriz. Başka bir deyişle insan zihni için var- türünün ne olduğu yani hangi cinsten olduğudur.
lık, algıdan ibarettir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisinde varlığın ma-
Bu parça ile aşağıdaki görüşlerden hangisi aynı hiyetine ilişkin doğru bir eşleştirme yapılmamıştır?
doğrultudadır?
A) Materyalizm- Varlığın temeli maddeye dayanır.
A) Var olmak algılanmış olmaktır.
B) İdealizm- Varlık düşünce cinsindendir.
B) Varlıkların özü madde değil, ruhtur.
C) Varoluşçuluk- Varlık sürekli bir oluş içinde değişime
C) Ussal olan gerçek, gerçek olan ussaldır. tabidir.
D) Aynı nehirde iki defa yıkanmak mümkün değildir. D) Düalizm- Varlık madde ve düşünce olmak üzere iki
E) Form olmadan madde, madde olmadan form var cinstendir.
olamaz. E) Fenomenalizm- Varlığın özünün değil, görüngülerin
bilinmesi mümkündür.
47
46 47