Page 50 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 50
FELSEFE Varlık Felsefesi 1. TEST
7. Somut ve olgusal varlıkların alanı olan nesneler dünya- 9. Varlık var mıdır, yok mudur sorusuna vardır cevabı ve-
sına bitmek bilmeyen bir değişim ve bozuluş hâkimdir. rildikten sonra yeni bir problem daha ortaya çıkmakta-
Bu değişim ve bozuluş nesnelerin gelip geçici olma- dır. Bu problem ‘Varlık ne türdendir?’ sorusudur. Buna
sına yol açmaktadır. Ancak bitmek bilmeyen bir deği- verilen cevaplardan biri olan materyalizmde varlığın
şim, bozuluş ve geçiciliğin olması nesneler alanının mahiyeti madde olarak belirtilir. Varlık, nasıl olursa ol-
düzenden ve istikradan yoksun olduğu anlamına gel- sun özünde mutlaka madde vardır.
mez. Nesneler dünyası düzen ve istikrarını varlıkların
ilk örneği olan idealardan almaktadır. İlk örnekler olan Buna göre aşağıdakilerden hangisi materyalizme
bu idealar nesneler alanındaki bireysel varlıkların ken- uygun bir yargıdır?
disinden pay aldıkları kalıcı gerçekliklerdir.
A) Varlık düşüncedir.
Bu parçadan çıkarılabilecek sonuç aşağıdakilerden B) Varlık fenomendir.
hangisidir? C) Varlığın temelinde değişim yer alır.
A) Varlık oluştur. D) Varlık hem madde hem düşüncedir.
B) Varlık maddedir. E) Varlığın temeli somut olana dayanır.
C) Varlık düşüncedir.
D) Varlık fenomendir.
E) Varlık var değildir.
10. I. Antik Yunan filozofları ‘Varlığın ilk nedeni nedir?’ so-
rusuna cevaplar aramışlar, kimi su, kimi ateş kimi
toprak diyerek evreni var eden ana maddeyi araştır-
mışlardır. Bu yüzden varlık, doğa felsefecileri tara-
fından felsefi bir disiplinle sorgulanan felsefenin ilk
araştırma alanı olmuştur.
8. - Demokritos, evrenin sonsuz sayıda atomdan ve II. Orta Çağ Hristiyan filozofları, Antik Yunan filozofları-
boşluktan meydana geldiğini söyler. Atomların bir- nın düşüncelerine inanç merkezli bir yorum katmış-
leşmesi ve ayrılması sonucu evrende sürekli bir de- lar, evreni, Platon’un düşüncelerinden etkilenerek
ğişim meydana gelir. Asla yok olmayan atomların duyum ötesi bir yetinin ürünü olarak yüce bir varlık
bu değişimleri nicel özelliktedir.
özelinde idealize etme çabası içerisine girmişlerdir.
- Herakleitos, varlığın sürekli bir değişim hâlinde oldu- III. Aydınlanma dönemi filozofları ise Orta Çağ’ın dü-
ğunu, bu nedenle de değişmeden kalan herhangi bir şünce sistemine karşı çıkarak varoluşun gayesi ola-
özün olmadığını savunur.
rak gördükleri insanı, aklın ve bilimin öncülüğünde
- R. Descartes için ise varlık hem idea hem madde anlama ve anlatma gayreti içinde olmuşlardır.
cinsindendir. İnsanda ruh ve beden bir aradadır.
Bu görüşlere göre filozoflar evrenin amacını sırasıyla
Bu filozofların görüşleri varlık felsefesinin problem- nerede aramışlardır?
lerinden hangisine cevap niteliğindedir?
ı ıı ııı
A) Evrende amaçlılık var mıdır?
A) İnsanda Tanrı’da Bilimde
B) Varlığın mahiyeti nedir?
B) Doğada Tanrı’da İnsanda
C) Evren sonlu mudur? C) Doğada Düşüncede Bilimde
D) Varlık var mıdır? D) Düşüncede Bilimde Doğada
E) Varoluş özden önce mi gelir? E) Doğada Düşüncede İnsanda
49
48 49