Page 50 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 50

FELSEFE                                   Varlık Felsefesi                                1. TEST



        7.   Somut ve olgusal varlıkların alanı olan nesneler dünya-  9.     Varlık var mıdır, yok mudur sorusuna vardır cevabı ve-
            sına bitmek bilmeyen bir değişim ve bozuluş hâkimdir.   rildikten sonra yeni bir problem daha ortaya çıkmakta-
            Bu  değişim  ve  bozuluş  nesnelerin  gelip  geçici  olma-  dır. Bu problem ‘Varlık ne türdendir?’ sorusudur. Buna
            sına yol açmaktadır. Ancak bitmek bilmeyen bir deği-  verilen  cevaplardan  biri  olan  materyalizmde  varlığın
            şim,  bozuluş  ve  geçiciliğin  olması  nesneler  alanının   mahiyeti madde olarak belirtilir. Varlık, nasıl olursa ol-
            düzenden ve istikradan yoksun olduğu anlamına gel-  sun özünde mutlaka madde vardır.
            mez. Nesneler dünyası düzen ve istikrarını varlıkların
            ilk örneği olan idealardan almaktadır. İlk örnekler olan      Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  materyalizme
            bu idealar nesneler alanındaki bireysel varlıkların ken-  uygun bir yargıdır?
            disinden pay aldıkları kalıcı gerçekliklerdir.
                                                               A)  Varlık düşüncedir.
            Bu parçadan çıkarılabilecek sonuç aşağıdakilerden   B)  Varlık fenomendir.
            hangisidir?                                        C)  Varlığın temelinde değişim yer alır.
            A)  Varlık oluştur.                                D)  Varlık hem madde hem düşüncedir.
            B)  Varlık maddedir.                               E)  Varlığın temeli somut olana dayanır.
            C)  Varlık düşüncedir.
            D)  Varlık fenomendir.
            E)  Varlık var değildir.
















                                                           10.   I. Antik Yunan filozofları ‘Varlığın ilk nedeni nedir?’ so-
                                                                  rusuna cevaplar aramışlar, kimi su, kimi ateş kimi
                                                                  toprak diyerek evreni var eden ana maddeyi araştır-
                                                                  mışlardır. Bu yüzden varlık, doğa felsefecileri tara-
                                                                  fından felsefi bir disiplinle sorgulanan felsefenin ilk
                                                                  araştırma alanı olmuştur.
        8.    - Demokritos,  evrenin  sonsuz  sayıda  atomdan  ve      II. Orta Çağ Hristiyan filozofları, Antik Yunan filozofları-
               boşluktan meydana geldiğini söyler. Atomların bir-  nın düşüncelerine inanç merkezli bir yorum katmış-
               leşmesi ve ayrılması sonucu evrende sürekli bir de-  lar,  evreni,  Platon’un  düşüncelerinden  etkilenerek
               ğişim meydana gelir.  Asla yok olmayan atomların   duyum ötesi bir yetinin ürünü olarak yüce bir varlık
               bu değişimleri nicel özelliktedir.
                                                                  özelinde idealize etme çabası içerisine girmişlerdir.
              - Herakleitos, varlığın sürekli bir değişim hâlinde oldu-     III. Aydınlanma  dönemi  filozofları  ise  Orta  Çağ’ın  dü-
               ğunu, bu nedenle de değişmeden kalan herhangi bir   şünce sistemine karşı çıkarak varoluşun gayesi ola-
               özün olmadığını savunur.
                                                                  rak gördükleri insanı, aklın ve bilimin öncülüğünde
              - R. Descartes için ise varlık hem idea hem madde   anlama ve anlatma gayreti içinde olmuşlardır.
               cinsindendir. İnsanda ruh ve beden bir aradadır.
                                                               Bu görüşlere göre filozoflar evrenin amacını sırasıyla
            Bu filozofların görüşleri varlık felsefesinin problem-  nerede aramışlardır?
            lerinden hangisine cevap niteliğindedir?

                                                                        ı          ıı      ııı
            A)  Evrende amaçlılık var mıdır?
                                                               A) İnsanda    Tanrı’da  Bilimde
            B)  Varlığın mahiyeti nedir?
                                                               B) Doğada     Tanrı’da  İnsanda
            C)  Evren sonlu mudur?                             C) Doğada     Düşüncede  Bilimde
            D)  Varlık var mıdır?                              D) Düşüncede  Bilimde   Doğada
            E)  Varoluş özden önce mi gelir?                   E) Doğada     Düşüncede  İnsanda


                                                                                                                                                                      49
                                                       48                                                                                                             49
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55