Page 50 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 50
FELSEFE Varlık Felsefesi 1. TEST
7. Somut ve olgusal varlıkların alanı olan nesneler dünya- 9. Varlık var mıdır, yok mudur sorusuna vardır cevabı ve-
sına bitmek bilmeyen bir değişim ve bozuluş hâkimdir. rildikten sonra yeni bir problem daha ortaya çıkmakta-
Bu değişim ve bozuluş nesnelerin gelip geçici olma- dır. Bu problem ‘Varlık ne türdendir?’ sorusudur. Buna
sına yol açmaktadır. Ancak bitmek bilmeyen bir deği- verilen cevaplardan biri olan materyalizmde varlığın
şim, bozuluş ve geçiciliğin olması nesneler alanının mahiyeti madde olarak belirtilir. Varlık, nasıl olursa ol-
düzenden ve istikradan yoksun olduğu anlamına gel- sun özünde mutlaka madde vardır.
mez. Nesneler dünyası düzen ve istikrarını varlıkların
ilk örneği olan idealardan almaktadır. İlk örnekler olan Buna göre aşağıdakilerden hangisi materyalizme
bu idealar nesneler alanındaki bireysel varlıkların ken- uygun bir yargıdır?
disinden pay aldıkları kalıcı gerçekliklerdir.
A) Varlık düşüncedir.
Bu parçadan çıkarılabilecek sonuç aşağıdakilerden B) Varlık fenomendir.
hangisidir? C) Varlığın temelinde değişim yer alır.
A) Varlık oluştur. D) Varlık hem madde hem düşüncedir.
B) Varlık maddedir. E) Varlığın temeli somut olana dayanır.
C) Varlık düşüncedir.
D) Varlık fenomendir.
E) Varlık var değildir.
10. I. Antik Yunan filozofları ‘Varlığın ilk nedeni nedir?’ so-
rusuna cevaplar aramışlar, kimi su, kimi ateş kimi
toprak diyerek evreni var eden ana maddeyi araştır-
mışlardır. Bu yüzden varlık, doğa felsefecileri tara-
8. - Demokritos, evrenin sonsuz sayıda atomdan ve fından felsefi bir disiplinle sorgulanan felsefenin ilk
boşluktan meydana geldiğini söyler. Atomların bir- araştırma alanı olmuştur.
leşmesi ve ayrılması sonucu evrende sürekli bir de-
ğişim meydana gelir. Asla yok olmayan atomların II. Orta Çağ Hristiyan filozofları, Antik Yunan filozofları-
bu değişimleri nicel özelliktedir. nın düşüncelerine inanç merkezli bir yorum katmış-
lar, evreni, Platon’un düşüncelerinden etkilenerek
- Herakleitos, varlığın sürekli bir değişim hâlinde oldu- duyum ötesi bir yetinin ürünü olarak yüce bir varlık
ğunu, bu nedenle de değişmeden kalan herhangi bir özelinde idealize etme çabası içerisine girmişlerdir.
özün olmadığını savunur.
III. Aydınlanma dönemi filozofları ise Orta Çağ’ın dü-
- R. Descartes için ise varlık hem idea hem madde şünce sistemine karşı çıkarak varoluşun gayesi ola-
cinsindendir. İnsanda ruh ve beden bir aradadır. rak gördükleri insanı, aklın ve bilimin öncülüğünde
anlama ve anlatma gayreti içinde olmuşlardır.
Bu filozofların görüşleri varlık felsefesinin problem-
lerinden hangisine cevap niteliğindedir? Bu görüşlere göre filozoflar evrenin amacını sırasıyla
nerede aramışlardır?
A) Evrende amaçlılık var mıdır?
B) Varlığın mahiyeti nedir? ı ıı ııı
C) Evren sonlu mudur? A) İnsanda Tanrı’da Bilimde
B) Doğada Tanrı’da İnsanda
D) Varlık var mıdır?
C) Doğada Düşüncede Bilimde
E) Varoluş özden önce mi gelir?
D) Düşüncede Bilimde Doğada
E) Doğada Düşüncede İnsanda
49
48 49