Page 64 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 64
FELSEFE Bilgi Felsefesi ÇÖZÜMLÜ SORULAR
11. İnsanı rahat bırakmıyorlar ki doğrusu nedir bilelim! Biri E) Parçada sosyal medyanın farklı içerikler sunduğu
oradan çekiyor diğeri buradan. “Kendinizi ne kadar tanı- belirtilmiş ancak insanların bu içeriklerden yola çıkarak
yorsunuz? Hadi öyleyse burçlarla kendimizi tanıyalım. sorgulama yaptıklarından bahsedilmemiştir. Sosyal
Mükemmellik için altın öğütler. Mutluluğun beş yolu. Üç medya ağında kaybolan insanlara; araştırmanın, oku-
adımda üç soruyla zekâ testi.” gibi reklam içerikli yalan manın ve kendilerini sorguya çekmenin zor geldiği be-
yanlış, kolay ve eksik bilgilerle dolu bir sosyal medya lirtilmiştir.
ağının içinde kaybolup gidiyoruz. İnsanı değersizleş-
tiren, çıkar aracı hâline getiren ve gündelik kaygıların Cevap: E
etkisiyle popüler kültürün içi boş bilgisine indirgenmiş
insan. Gerçi bizde de var kabahat. Zor geliyor doğrusu
nedir diye araştırmak, okumak, bir köşeye çekilip ken- 12. Bilen ve bilinçli bir varlık olarak özne, kendisinden ba-
dimizi sorguya çekmek.
ğımsız bir şekilde var olan nesneyi yani bilineni ancak
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi bilginin gü- kendisinde doğuştan var olan yapıyla bilebilir. Doğuştan
venilirliği açısından sosyal medyaya yapılan eleşti- var olan bu yapının dışında kalan her varlık ya da du-
riler arasında değildir? rumun insan tarafından bilinmesi söz konusu değildir.
Bizler nesneleri sadece göründükleri şekliyle bilebiliriz.
A) İnsanları doğruluğu belirlenmemiş bilgilere maruz
bırakması Bunun dışında kalan varlıkların ve durumların bilgisine
sahip olamayız. Kısacası özne kendisinde var olan yeti-
B) İnsanların sorunlarına basit ve gelip geçici çözüm- lerle bilgi üretir, doğasının dışında yer alan herhangi bir
ler üretmesi
durum hakkında bilgi üretemez.
C) İnsanların doğruyu öğrenmesine fırsat vermeyerek
kolaya alıştırması Bu parça aşağıdaki sorulardan hangisine cevap
D) Kendini tanıma ve bilme ihtiyacını basitleştirerek niteliği taşır?
insanı sıradanlaştırması A) Bilgi olanaklı mıdır?
E) Aynı konuda farklı bilgiler sunarak insanları sorgu- B) Bilginin değeri nedir?
lamaya yönlendirmesi
C) Bilginin ölçütleri nelerdir?
Çözüm:
D) Bilginin alanı ve kapsamı nedir?
Parçada insanların kendini gerçekleştirme adına sağ-
lıklı ve doğru bilgiye ihtiyacı varken kolay ve derinliksiz E) Bilginin gerekçelendirilmesi mümkün müdür?
bilgelerle donatılması eleştirilmiştir. Ayrıca buna rağ-
men insanların sosyal medyanın bu tavrına karşı tepki Çözüm:
geliştirmedikleri, okumadıkları ve sorgulamadıkları da
anlaşılmakta ve eleştirilmektedir. Bizden, seçenekler- Bu parçada öznenin doğuştan gelen özellikleriyle nes-
den hangisinin sosyal medyaya yapılan bir eleştiri ol- ne hakkında bilgi ürettiğine değinilmiş, doğuştan gelen
madığını bulmamız istenmektedir. bu yapısının dışında kalan herhangi bir alan hakkında
öznenin bilgi üretmesinin mümkün olmadığı anlatılmıştır.
A) Parçada "yanlış, kolay ve eksik bilgilerle" ve "popü-
ler kültürün içi boş bilgisine indirgenmiş insan" ifadele- A seçeneğinde doğru bilginin olup olmadığı sorunu ele
riyle sosyal medyanın insanı doğruluğu belirlenmemiş alınmıştır.
bilgilere maruz bırakması eleştirilmiştir. B seçeneğinde bilginin bir değerinin olup olmadığı so-
B) Parçada sosyal medyanın "Mutluluğun beş yolu. Üç runu ele alınmıştır. Bu sorun, bilginin insan ve toplum
adımda üç soruyla zeka testi." gibi basit ve geçici çözüm- hayatındaki rolü üzerinden değerlendirilebilir.
ler üreterek yüzeysel bilgilerle, sorunlara basit çözümler C seçeneğinde bir bilginin doğru olmasını sağlayan öl-
sunması eleştirilmiştir. çüt sorunu ele alınmıştır.
C) Parçada "İnsanı rahat bırakmıyorlar ki doğrusu ne-
D seçeneğinde bilginin sınır, alan ve kapsam sorunu
dir bilelim!" sözleriyle sosyal medyanın insanları maruz
ele alınmıştır. Yani öznenin bir şey hakkında ne kadar
bıraktığı yoğun etki eleştirilmiş ve insanın popüler kül-
bilgi sahibi olacağı sorunu ele alınmıştır.
türün içi boş bilgisine indirgendiği vurgulanmıştır.
E seçeneğinde doğru bilginin temellendirilme sorunu
D) Parçada "Kendinizi ne kadar tanıyorsunuz? Hadi öy- ele alınmıştır.
leyse burçlarla kendimizi tanıyalım. Mükemmellik için al-
tın öğütler." gibi basit içeriklerle sosyal medyanın insanın Cevap: D
kendini tanıma isteğini sıradanlaştırması eleştirilmiştir.
63
62 63