Page 64 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 64

FELSEFE                                   Bilgi Felsefesi                     ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        11.  İnsanı rahat bırakmıyorlar ki doğrusu nedir bilelim! Biri   E)  Parçada sosyal medyanın farklı içerikler sunduğu
            oradan çekiyor diğeri buradan. “Kendinizi ne kadar tanı-  belirtilmiş ancak insanların bu içeriklerden yola çıkarak
            yorsunuz? Hadi öyleyse burçlarla kendimizi tanıyalım.   sorgulama  yaptıklarından  bahsedilmemiştir.  Sosyal
            Mükemmellik için altın öğütler. Mutluluğun beş yolu. Üç   medya ağında kaybolan insanlara; araştırmanın, oku-
            adımda üç soruyla zekâ testi.” gibi reklam içerikli yalan   manın ve kendilerini sorguya çekmenin zor geldiği be-
            yanlış, kolay ve eksik bilgilerle dolu bir sosyal medya   lirtilmiştir.
            ağının  içinde  kaybolup  gidiyoruz.  İnsanı  değersizleş-
            tiren, çıkar aracı hâline getiren ve gündelik kaygıların                             Cevap: E
            etkisiyle popüler kültürün içi boş bilgisine indirgenmiş
            insan. Gerçi bizde de var kabahat. Zor geliyor doğrusu
            nedir diye araştırmak, okumak, bir köşeye çekilip ken-  12.  Bilen ve bilinçli bir varlık olarak özne, kendisinden ba-
            dimizi sorguya çekmek.
                                                               ğımsız bir şekilde var olan nesneyi yani bilineni ancak
            Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi bilginin gü-  kendisinde doğuştan var olan yapıyla bilebilir. Doğuştan
            venilirliği açısından sosyal medyaya yapılan eleşti-  var olan bu yapının dışında kalan her varlık ya da du-
            riler arasında değildir?                           rumun insan tarafından bilinmesi söz konusu değildir.
                                                               Bizler nesneleri sadece göründükleri şekliyle bilebiliriz.
            A)  İnsanları  doğruluğu  belirlenmemiş  bilgilere  maruz
               bırakması                                       Bunun dışında kalan varlıkların ve durumların bilgisine
                                                               sahip olamayız. Kısacası özne kendisinde var olan yeti-
            B)  İnsanların sorunlarına basit ve gelip geçici çözüm-  lerle bilgi üretir, doğasının dışında yer alan herhangi bir
               ler üretmesi
                                                               durum hakkında bilgi üretemez.
            C)  İnsanların doğruyu öğrenmesine fırsat vermeyerek
               kolaya alıştırması                              Bu  parça  aşağıdaki  sorulardan  hangisine  cevap
            D)  Kendini  tanıma  ve  bilme  ihtiyacını  basitleştirerek   niteliği taşır?
               insanı sıradanlaştırması                        A)  Bilgi olanaklı mıdır?
            E)  Aynı konuda farklı bilgiler sunarak insanları sorgu-  B)  Bilginin değeri nedir?
               lamaya yönlendirmesi
                                                               C)  Bilginin ölçütleri nelerdir?
            Çözüm:
                                                               D)  Bilginin alanı ve kapsamı nedir?
            Parçada insanların kendini gerçekleştirme adına sağ-
            lıklı ve doğru bilgiye ihtiyacı varken kolay ve derinliksiz   E)  Bilginin gerekçelendirilmesi mümkün müdür?
            bilgelerle donatılması eleştirilmiştir. Fakat buna rağmen
            insanların sosyal medyanın bu tavrına karşı tepki ge-  Çözüm:
            liştirmedikleri, okumadıkları ve sorgulamadıkları da an-
            laşılmakta ve eleştirilmektedir. Bizden, seçeneklerden   Bu parçada öznenin doğuştan gelen özellikleriyle nes-
            hangisinin sosyal medyaya yapılan bir eleştiri olmadığı-  ne hakkında bilgi ürettiğine değinilmiş, doğuştan gelen
            nı bulmamız istenmektedir.                         bu yapısının dışında kalan herhangi bir alan hakkında
                                                               öznenin bilgi üretmesinin mümkün olmadığı anlatılmıştır.
            A)   Parçada "yanlış, kolay ve eksik bilgilerle" ve "popü-
            ler kültürün içi boş bilgisine indirgenmiş insan" ifadele-  A seçeneğinde doğru bilginin olup olmadığı sorunu ele
            riyle sosyal medyanın insanı doğruluğu belirlenmemiş   alınmıştır.
            bilgilere maruz bırakması eleştirilmiştir.         B seçeneğinde bilginin bir değerinin olup olmadığı so-
            B)  Parçada sosyal medyanın  "Mutluluğun beş yolu. Üç   runu ele alınmıştır. Bu sorun, bilginin insan ve toplum
            adımda üç soruyla zeka testi." gibi basit ve geçici çözüm-  hayatındaki rolü üzerinden değerlendirilebilir.
            ler üreterek yüzeysel bilgilerle, sorunlara basit çözümler   C seçeneğinde bir bilginin doğru olmasını sağlayan öl-
            sunması eleştirilmiştir.                           çüt sorunu ele alınmıştır.

            C)  Parçada "İnsanı rahat bırakmıyorlar ki doğrusu ne-
                                                               D  seçeneğinde  bilginin  sınır,  alan  ve  kapsam  sorunu
            dir bilelim!" sözleriyle sosyal medyanın insanları maruz
                                                               ele alınmıştır. Yani öznenin bir şey hakkında ne kadar
            bıraktığı yoğun etki eleştirilmiş ve insanın popüler kül-
                                                               bilgi sahibi olacağı sorunu ele alınmıştır.
            türün içi boş bilgisine indirgendiği vurgulanmıştır.
                                                               E  seçeneğinde  doğru  bilginin  temellendirilme  sorunu
            D)  Parçada "Kendinizi ne kadar tanıyorsunuz? Hadi öy-  ele alınmıştır.
            leyse burçlarla kendimizi tanıyalım. Mükemmellik için al-
            tın öğütler." gibi basit içeriklerle sosyal medyanın insanın                         Cevap: D
            kendini tanıma isteğini sıradanlaştırması eleştirilmiştir.





                                                                                                                                                                      63
                                                       62                                                                                                             63
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69