Page 67 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 67

FELSEFE                                      2    TEST
                                                  Bilgi Felsefesi                                      A



        1.   Günümüz enformasyon çağında, hayatımızın her ala-  4.   Duyu verilerinin de aklın da insanı yanıltabileceğini dü-
            nında, sürekli yeni bir şeyler duyuyor ve öğreniyoruz.   şünen Gazâlî, kendisinde var olan bilgileri ve bu bilgi-
            Malum iletişim araçlarıyla, her yönden yoğun bir bilgi   lerin kaynağını sorgulamıştır. Zihnini meşgul eden bu
            bombardımanına  tutuluyoruz.  Tam  burada,  "Bilgi  ne-  duruma bir süre cevap bulamamıştır. Bu sorgulama sü-
            dir?" diye sormamız gerekiyor. Televizyondan, sosyal   recinde bilginin kaynağı olabilecek iki yetinin de güveni-
            medyadan veya internet sitelerinden öğrendiğimiz şey-  lir olmadığı sonucuna ulaşmıştır. Gazâlî bu sorgulama
            lerin doğruluğuna güvenebilir miyiz? Farklı, hatta rakip
            medya  kanallarından  gelen  çeşitli  şekillerde  ve  farklı   sürecinde  girdiği  çıkmazdan  Allah’ın  kalbine  indirdiği
            amaçlarla kendi çıkarları için manipüle ettikleri haber-  nur sayesinde kurtulduğunu ve bu nurun birçok bilginin
            leri ne ölçüde bilgi olarak sayacağız? En sıradan anla-  anahtarı olduğunu söylemiştir. Ona göre insan hakika-
            rımızda bile yeni anlayış ve görüşler kazandığımız olur.   tin bilgisini ancak kalbiyle bilebilir.
            Böylesi  durumlarda  neyi  bilip  neyi  bilmediğimiz,  neye
            doğru diyeceğimiz ve bir bilgiyi doğru yapan şeyin ne      Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            olduğu  üzerinde  düşünürüz.  Bu  sorgulama,  günümüz
                                                               A)  Hakikat ancak sezgiyle kavranabilir.
            bilgi çağında bir zorunluluk hâline gelmiştir.
                                                               B)  İnsanın iç görüsü hakikati anlayamaz.
            Bu parça felsefenin hangi disipliniyle ilgilidir?
                                                               C)  Bilgiye daima şüphe ile yaklaşılmalıdır.
            A) Epistemoloji    B) Estetik       C) Etik        D)  İnsan varlığın doğru bilgisine ulaşamaz.

                    D) Ontoloji       E) Siyaset               E)  Akıl, duyu verilerinden daha üstün bir yetidir.



        2.   Bilgi, obje ile süje arasındaki bağ sonucu ortaya çıkar.   5.   Bütün ideler izlenim ve algıların sonucu olarak oluşur.
            İnsan hayatının en önemli unsurlarından biridir diyebili-  Çünkü fikirler, izlenimlerden türer. Örneğin; şekerleme-
            riz. Çünkü bilgi hayatımızı yönlendirir. Ancak edindiğimiz   den  yapılmış  bir  ev  idesi,  ancak  şeker  ve  ev  objeleri
            her bilginin güvenilir olduğunu söyleyemeyiz.  Güvenilir   insanın izlenimlerinden geçtikten sonra zihninde birleş-
            bilgi, insan hayatına pratik fayda sağlamalı ve doğruluğu   tirebileceği tasarım hâline gelebilir.
            yönünde yeteri kadar gerekçeye cevap vermelidir.
                                                               Bu parça bilgi felsefesinin problemlerinden hangisine
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi güvenilir bilgiye   cevap niteliğindedir?
            dayalı bir davranış örneğidir?
                                                               A)  Doğru bilgi mümkün müdür?
            A)  Geceleri ıslık çalmamak
                                                               B)  Bilginin kaynağı nedir?
            B)  Merdiven altından geçmemek
                                                               C)  Doğru bilginin ölçütü nedir?
            C)  Kara kedi gördüğümüzde saçımızı tutmak
            D)  Yolculuğa çıkan birinin arkasından su dökmek   D)  Bilginin değeri nedir?
            E)  Suyun  kaynama  sıcaklığının  100  derece  olduğunu   E)  Doğru ve gerçek aynı şey midir?
               ölçmek



        3.   Düşünde kendini bir kelebek olarak gören ama uyandı-  6.   İçinde  yaşadığımız  dünya  hakkında  bir  fikrimiz  varsa
            ğında, düşünde kendini bir kelebek olarak gören bir in-  bunu  duyularımıza  borçluyuz.  Ömrünü  sınırlı  bir  alan
            san mı yoksa düşünde kendini insan olarak gören bir ke-
            lebek mi olduğunu bilemeyen Zhuang Tzu gibi bizler de   içinde, örneğin kapalı bir odada yahut bir adada geçi-
            şu anda çevremizde gördüklerimizin bir düş olmadığın-  ren biri için şu an sahip olduğumuz bilginin birçoğu bir
            dan emin olamayız. Aynı şekilde duyularımızın da bizi   sır olarak kalacaktır. Ömründe bir çam ağacı ile karşı-
            yanılttığını, bazen işittiğimiz bir sesi ya da gördüğümüz   laşmamış yahut karşılaşan biriyle iletişim kurmamış biri
            bir nesneyi farklı algıladığımızı deneyimleriz.    için “çam ağacı” kavramının hiçbir anlamı olmayacaktır.
            Parçada aşağıdaki görüşlerden hangisine yönelik bir      Bu  parçada  savunulan  görüş  aşağıdaki  yaklaşım-
            açıklama yapılmıştır?                              lardan hangisiyle benzerlik göstermektedir?

            A)  Platon’un idealizmi                            A)  I. Kant'ın kritisizmi
            B)  Protagoras’ın septisizmi                       B)  J. Locke'un empirizmi
            C)  A. Comte'un pozitivizmi
                                                               C)  Pyrrhon’un septisizmi
            D)  H. Bergson'un entüisyonizmi
                                                               D)  Sokrates’in rasyonalizmi
            E)  J. Locke'un empirizmi
                                                               E)  H. Bergson'un entüisyonizmi


                                                       65
 64                                                    65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72