Page 63 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 63

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                           Bilgi Felsefesi                               FELSEFE


        9.     Felsefe  tarihinde  bazı  filozoflar,  insanda  duyular  ve   10.  Gazâlî’ye göre felsefe şüphe ile başlamalıdır. Felsefenin
            akıldan  farklı,  onlardan  üstün,  insanın  bilmek  istedi-  arayış içinde olduğu hakikate ne akıl ne de duyular ara-
            ği bir şeyi doğrudan, aracısız bir kavrayışla, üzerinde   cılığıyla  ulaşmak  mümkündür.  Çünkü  duyular  aldatıcı
            herhangi bir akıl yürütme yapmaksızın veya kanıt ge-  akıl  ise  yanıltıcıdır.  Duyular  ve  akıl  dolaylıdır,  ürettiği
            rektirmeksizin bilmesini mümkün kılan bir yeti olduğuna   bilgilerini  kavramlarla  ve  sembollerle  ifade  etmek  zo-
            inanırlar. Bu yeti ile bilinen şey apaçık bir biçimde, ken-  rundadır. Ancak hakikat kavram ve sembollere ihtiyaç
            disinden şüphe edilmesi mümkün olmayan en üstün bir   duymaz, o aracısızdır. Dolaysız ve aracısız olan haki-
            bilme tarzıyla kesin ve konusuna uygun bir bilgidir.   kat bilgisi sadece anlık sezgi ile mümkündür.
            Bu parçada açıklanan bilgi görüşü aşağıdakilerden      Buna göre aşağıdaki görüşlerden hangisi Gazâlî’nin
            hangisidir?                                        aldatıcı dediği felsefe akımına aittir?
            A)  Empirizm                                       A)  İnsan zihni doğuştan tabula rasadır.
            B)  Entüisyonizm                                   B)  Mutlak bilgiye yalnızca gönül gözüyle ulaşılır.
            C)  Pozitivizm                                     C)  Görüsüz kavramlar boş kavramsız görüler kördür.
            D)  Rasyonalizm                                    D)  Bilgilerimiz deney ile başlar ancak deneyden doğmaz.
            E)  Septisizm                                      E)  Duyusal olan her şey varlıktan ve hakikatten
                                                                  yoksundur.

            Çözüm:
                                                               Çözüm:
            Parçada mutlak bilgiyi aklı ve duyuları aşan bir yerde
                                                               Bu  parçada  İslam  filozofu  Gazâlî’nin  düşüncelerine
            sezgilerimizde  arayan  yaklaşım  olan  “Entüisyonizm”
                                                               yönelik  bilgi  verilmiştir.  Ona  göre  felsefenin  aradığı
            açıklanmıştır.  Entüisyonizme  göre  hakikat  herhangi
                                                               hakikate ne akıl ne de duyular aracılığıyla ulaşılabilir.
            bir akıl yürütmeye ya da kanıtlamaya yer bırakmaksı-
                                                               Hakikate ulaşmada duyuların aldatıcı aklın ise yanıltı-
            zın  aracısız  bir  kavrayışla  kalbimize,  ruhumuza  doğ-
                                                               cı olduğu anlatılmıştır. Bu ifadeden hareket edildiğinde
            makta ya da dolmaktadır. Yetkin örneklerini Gazâlî ve
                                                               duyuları temele alan empirizmin Gazâlî için aldatıcı bir
            Bergson  gibi  isimlerde  buluruz.  Dolayısıyla  doğru  ce-
                                                               anlayış olduğu savunulabilir.
            vap B seçeneğidir.
                                                               A)  “İnsan zihni doğuştan tabula rasadır.” ifadesi bilginin
            Diğer seçeneklere baktığımızda;
                                                               sonradan duyu, deneyim ve tecrübe ile edinildiğini vur-
            A)  Empirizm: Doğru bilginin kaynağını duyu, deney ya   guladığı için empirizme aittir. Gazâlî bu düşünceleriyle
            da algılarda gören bilgi görüşüdür.                duyuları aldatıcı kabul ettiği için empirizmi eleştirmiştir.
            C)  Pozitivizm: Doğru bilginin bilimsel yöntemden ge-  B)  Gönül gözüne vurgu yapıldığı için buradan entüis-
            çerek ortaya çıktığını savunur.                    yonizme ulaşılır.
            D)  Rasyonalizm: Doğru bilginin kaynağının akıl oldu-  C)  Akıl ve duyuların önemine vurgu yapıldığı için bu
            ğunu savunan görüştür.                             seçenek kritisizmdir.

            E)  Septisizm: Şüphecilik olarak bilinen bu görüşe göre   D)  Bilgilerimiz deney ile başlar ancak deneyden doğ-
            mutlak bilgi mümkün değildir.                      maz ifadesi ile kritisizme vurgu yapılmıştır.

                                                               E)  Duyusal olan gerçeklikten yoksun olduğuna vurgu
                                                               yapıldığı için bu seçenek rasyonalizme aittir.
                                               Cevap: B

                                                                                                 Cevap: A

















                                                       61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68