Page 25 - Matematik 12 | 4. Ünite
P. 25
ÖRNEK
G E C A
Yatay
Simetri
Ekseni
H F D B
Dikey Simetri Ekseni Grsel4ö .2
Gerek halıları gerekse toplumsal yaşamıyla tarihsel ve doğal mirasa duyarlı olan Yağcıbedir’de
yaşayan kadınlar, mahallelerinde bulunan tarihî çeşmeyi yenilemek için imece usulü yöntemiyle
bir Yağcıbedir halısı dokuyarak semt pazarında satmak istiyorlar. Yukarıdaki Yağcıbedir halısın-
da belirtilen motifler üzerinde aşağıdaki dönüşümlerin hangi motiflere karşılık geldiğini bulunuz.
Halı üzerinde başka dönüşümler olup olmadığını araştırınız.
a) A motifinin yatay simetri eksenine göre simetriği hangi motiftir?
b) A motifinin dikey simetri eksenine göre simetriği hangi motiftir?
c) A motifinin orijine göre simetriği hangi motiftir?
ç) A motifinin orijine göre 180c döndürülmüş hâli hangi motiftir?
d) C motifinin yatay simetri eksenine göre simetriği hangi motiftir?
e) C motifinin yatay simetri eksenine göre ötelenmişi hangi motiftir?
f) E motifinin önce yatay simetri eksenine göre simetriği alındıktan sonra yatay olarak
ötelenmişi hangi motiftir?
ÇÖZÜM
Verilen Yağcıbedir halısı üzerindeki motifler incelendiğinde,
a) A motifinin yatay simetri eksenine göre simetriği B motifidir.
b) A motifinin dikey simetri eksenine göre simetriği G motifidir.
c) A motifinin orijine göre simetriği H motifidir.
ç) A motifinin orijine göre 180c döndürülmüş hâli H motifidir.
d) C motifinin yatay simetri eksenine göre simetriği D motifidir.
e) C motifinin yatay simetri eksenine göre ötelenmişi E motifidir.
f) E motifinin önce yatay simetri eksenine göre simetriği alındıktan sonra yatay olarak
ötelenmişi D motifidir.
Matematik 12
171