Page 92 - Temel Düzek Matematik 11
P. 92
3.
DENKLEM VE EŞİTSİZLİKLER
İnsanlar; günlük hayatta alışveriş yaparken, seyahat ederken ya da herhangi bir planlama
yaparken farkında olarak ya da olmayarak hesaplamalar yapar. Bu hesaplamalar daha
detaylı bir hâl aldığında veya zorlaştığında zihinden işlem yapma, yerini kalem ve kâğıda
bırakır. İşte tam bu noktada problemi, matematiğin diline (sayı, sembol ve denklemlere)
dönüştürmek gerekir. Kurulan denklemlerin çözümü ile problemin çözümüne ulaşılır.
Ailenin veya kurumların kendi kaynaklarının farkına varması, bu kaynakları verimli bir şekil-
de kullanması bir planlama gerektirir. Bu planlama süreci, içerisinde matematiksel verilerin
analizini barındırır. Dolayısıyla problem çözme becerisi, tasarruf ve bilinçli tüketici kavram-
ları ile doğrudan bağlantılıdır.
Bu bölümde, bir denklemin çözüm adımları verilerek bunun günlük hayatta karşılaşılan
problemlere yansıtılması amaçlanmıştır. Ayrıca gelir ile gider arasında denge kurularak
bütçe oluşturma, seyahat planlama ve zamanı verimli kullanma becerisi kazandırılmaya
çalışılmıştır.
Neler Öğreneceksiniz?
• Birinci dereceden bir veya iki bilinmeyenli denklemler ile ilgili problemler çözmeyi,
• Birinci dereceden bir bilinmeyenli eşitsizliklerle ilgili problemler çözmeyi,
• Gelirler ve giderler göz önüne alınarak birey, aile ve kurum bütçesi oluşturmayı,
• Seyahatlerde mümkün olan alternatifleri karşılaştırarak tahminî maliyet analizi yapmayı,
• Gidilecek yere ilişkin bir zaman çizelgesi yapmayı öğreneceksiniz.
Bu Konu Neden Önemli?
• Günlük hayatta birçok problem, denklem ve eşitsizlik ile somutlaştırılıp çözülebilir.
• Bireyler, aileler ve kurumlar gelir gider dengesini kurmaya çalışır. Bu planlamanın nasıl yapılması
gerektiği bu bölümde örneklerle açıklanmıştır.
92 Temel Düzey Matematik 11