Page 17 - Osmanlıca 10 (Tüm Kitap)
P. 17
BİRİNCİ ÜNİTE 15
1.2. Niçin Osmanlı Türkçesi Öğreniyoruz?
Hazırlanalım
“Osmanlıca, Türklerin yüzyıllar boyunca geliştirdikleri özgün bir dil; Arap-
çadan da Farsçadan da yararlanmış ama ikisi de olmamış. Yeni Türk ku-
şakları Osmanlıcayı anlayabilmelidir ki gelecekle geçmiş arasındaki köprü-
yü sağlam kurabilsinler.”
Attila İlhan, Ulusal Kültür Savaşı
Yukarıdaki paragrafta Osmanlı Türkçesiyle ilgili neler söylenmektedir?
Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Okuyalım
OSMANLI TÜRKÇESİ BİLMENİN ÖNEMİ
Türkçenin tarihî devirleri içinde bin yıllık bir geçmişi
olan Osmanlı Türkçesi, atalarımızın yüzyıllar boyunca
ortaya koydukları kültürel eserlere doğrudan ulaşma-
nın önemli bir yolu, geçmişle gelecek arasında kültürel
bağlar kuran bir köprü, millî ve manevi değerlerimizin
taşıyıcısıdır.
Millî kültürümüzün temelini teşkil eden eserlerimizin
hemen tamamı Osmanlıcadır. Hâlbuki yeni neslimiz,
kim bilir hangi dedesinden kalma bir kitap veya eski bir
tapu senedinin, bir paranın, bir çeşme kitabesinin üze-
"Hiç", Hat: Yusuf Bilen rindeki yazıları okumaktan mahrumdur. Tarihî bir çarşı
girişindeki ya da belki her gün altından geçtiği üniver-
site giriş kapısındaki Osmanlıca metnin gerek muhteva
gerekse estetik zevkini yudumlamaktan uzaktır.
Ecdadımızın Osmanlı Türkçesiyle bizlere armağan
ettiği sayısız güzide eser, bugün fikrî ve estetik bo-
yutta çoğumuza -maalesef- bir turiste olduğu kadar
uzak, anlamsız ve yabancıdır. Değil mahiyetlerinden,
varlıklarından dahi habersiz olduğumuz milyonlarca
taş baskısı ya da birçoğu sahasında otorite olmuş ve
hâlâ bu vasfını koruyan el yazması nadide eserleri-
miz vardır. Bu kıymetli eserlerimiz ve milyonlarca arşiv
belgemiz kütüphanelerin tozlu raflarından gün ışığına
Osmanlı arması çıkarılacakları günü beklemektedir.
Yedi asır cihana hükmetmiş bir milletin çocukları,
önlerine konulan çevirilerin dışında atalarının bugüne