Page 50 - Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü | 1.Ünite
P. 50
SAĞLIK BİLGİSİ 1.4.1.4. Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri
Akran Zorbalığı
1. ÜNİTE ramdır. Akranları ile olumlu ilişkiler geliştirme, çocukların ve gençlerin sosyal
Akran, çocuk ya da ergenlerde aynı yaş gruplarını ifade eden bir kav-
gelişimi için oldukça önemlidir. Kurulan bu ilişkilerde bireyler paylaşmayı, ile-
tişimi ve sorun çözmeyi öğrenir. Bu öğretilerini hayatları boyunca kullanırlar.
Genelde akranlarla kurulan ilişkiler eşit düzeydedir. Akranlar bu ilişkiden ço-
ğunlukla aynı ölçüde yararlanır ve ilişkiye katkıda bulunur. Taraflar arasındaki
genel güç dengesi bireyin gelişiminde önemlidir. Bahsedilen güç dengesinde-
ki bozulma, akran örselemesi veya akran zorbalığı adı ile toplumsal yaşantı-
nın sürdürüldüğü her ortamda kendini gösteren önemli bir sorundur.
Akran zorbalığı, bir öğrencinin bir veya daha fazla öğrenci tarafından
tekrar eden biçimde olumsuz davranışlara (fiziksel, sözel ve/veya psikolojik)
maruz kalmasıdır (Görsel 1.67).
62
Görsel 1.67
Akran zorbalığı
Zorbalık genellikle şiddetle veya saldırganlıkla karıştırılmaktadır.
Bir davranışın akran zorbalığı olarak tanımlanabilmesi için üç temel ölçüt
gerekmektedir:
• Yapılan davranışın kasıtlı olması
• Süreklilik özelliği taşıması
• Zorba ve kurban arasında güç dengesizliğinin olması
Zorbalık yaşayan öğrencilerde kaygı ve depresyonun yanı sıra çeşitli
fiziksel ve zihinsel sağlık problemleri görülmektedir. Araştırmalar akran zor-
balığına maruz kalan bireylerde kaygı, depresyon, içe kapanma, öfke ve in-
tikam duygularıyla yaşama, şiddete alışma ve uygulayıcı olma, evden ya da
okuldan kaçma gibi sorunların yaşandığını göstermektedir. Ayrıca zorbalığa
uğrayan çocukların ve gençlerin akademik başarıları da düşmektedir.