Page 45 - Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü | 1.Ünite
P. 45
SAĞLIK BİLGİSİ
Zihinsel, duygusal ve sosyal sağlığın korunmasında ailenin etkisi
kadar kişilerin yaşama alışkanlıklarının da büyük rolü vardır. Aile içi ve sosyal
ortamda sonu gelmeyen kavgalar da ruh sağlığını olumsuz etkiler. İçki, sigara
ve madde kullanımı da zihinsel ve duygusal hastalıklara yol açar.
1. ÜNİTE
Bireysel Yardım Almanın Önemi
Ergenlik döneminde yaşanan olum-
suzluklar aile içinde çözülemeyecek boyut-
lara ulaştığında mutlaka profesyonel yar-
dım alınmalıdır. Duygusal sorunlar yaşayan
gençler, çoğunlukla sıkıntılarının geçmesini
beklerler ya da utandıkları için sorunlarını
açıklayamazlar. Bu tür düşünce şekli genç-
lerin yardım almasına engel olur (Görsel
1.62).
Bireyler, zihinsel, duygusal ve sos-
yal sağlık sorunları yaşıyorsa öncelikle okul
rehberlik servisine başvurmalıdır. Okullar- Görsel 1.62
Psikolojik sorun yaşayan gençler
da bulunan rehberlik servisleri ilk basamak olarak düşünülebilir. Rehberlik ve
mutlaka bir uzman desteği
psikolojik danışma hizmetleri; bireysel değerlendirme, psikolojik danışma ve almalıdır.
bilgi verme gibi öğrencilere yönelik temel hizmetler yoluyla bireyin kendini ve 57
içinde yaşadığı fiziki ve sosyal çevreyi, genel ve özel yeteneklerini, ilgileri-
ni, güçlü ve zayıf yönlerini daha iyi tanımasına yardımcı olur. Gençler bunun
dışında sorunlarını çözmede gerekirse bir uzman psikolog ve psikiyatristten
destek almalıdır.
1.4.1.2. Stres Kaynakları
Zihni etkileyen unsurlardan biri strestir. Toplum içinde bireyi tehdit
eden ve zorlayan tehlikelere karşı bireyin gösterdiği bedensel ve ruhsal
tepkiye “stres” denmektedir. Stres günlük hayatın bir parçasıdır. Stresin pek
çok kaynağı vardır. Günlük hayatta karşılaşılan olaylar, kimyasal ve çevresel
etkiler, yaşam tarzı ve duygusal etmenler, ilişkiler bunlardan bazılarıdır.
Stres her yaşta görülebilir ve kişiden kişiye değişebilir. Özellikle öğrencilerin
yaşayabileceği bazı stres kaynakları şunlardır:
Evde Okulda Çevrede (Akranlarla)
• Anne ve babanın • Yaklaşan sınavlar • İletişim problemleri
yüksek beklentileri • Ev ödevleri • Alay edilmesi
• Beslenme • Kendilerinin yüksek • Arkadaşlık ilişkilerinde
• Hastalıklar beklentileri istenileni yakalayamamak
• Kayıplar • Sözlü ya da fiziksel • Güvensizlik
• Aile içi şiddet taciz
• Ekonomik yetersizlikler • Arkadaş ve
öğretmenlerle iletişim
• Kardeşler arası iletişim
bozukluğu