Page 237 - Sanat Tarihi -12
P. 237

GELENEKSEL SANATLARIMIZ          7.
                                                                                                     ÜNİTE




             eser meydana getirilmiştir. Önceleri Sivas, Konya, Erzurum, Van, Diyarbakır,
             Tokat gibi şehirler maden işleme merkezleri olarak önem arz etmiş olsa da
             daha sonra Bursa, Edirne ve İstanbul önemli merkezler olmuştur.

                 15  ve  17.  yüzyıllar  arası  Osmanlı  maden  sanatında  Klasik  Dönem
             olarak  adlandırılır.  15.  yüzyılın  ikinci  yarısında  Balkanların  Osmanlı
             topraklarına katılmasıyla zengin gümüş yataklarına sahip olunmuş ve bu
             madenin kullanımı arttırmıştır. Bu nedenle 16. yüzyıl sonu ile 17. yüzyıl
             başından  kalan  eserlerin  çoğu  gümüşten  yapılmıştır.  Bu  gümüş  eserler
             üzerinde görülen zengin süsleme çeşitleri de genellikle bitki motifleri ile
             bezenmiştir.

                 Anadolu’da  zengin  bakır  yatakları  bulunduğu  için  bakır,  Osmanlı
             maden sanatı içinde en çok kullanılan madendir. 16. yüzyılda bakır eserlerde       Görsel 7.52
                                                                                                 Bakır ibrik,
             de bitkisel ağırlıklı süslemeye rastlanmaktadır. Bakırdan yapılmış örnek-     19. yy. Topkapı Sarayı Müzesi
             lerde,  kademeli  olarak  kıvrık  dal  ve  yaprakların  üzerinde  lotus  ile
             palmetler yer almaktadır (Görsel 7.52). Bakır kalaylandığı zaman gümüşe
             benzemesi, kolay temizlenmesi ve sağlıklı olması nedeniyle Türk mutfa-
             ğının vazgeçilmez malzemesi olmuştur.

                 Maden sanatı, form, teknik ve değişen malzemeler içinde her yüzyılda
             farklı görünümlere bürünmüştür (Görsel 7.53, 7.54). Eserler aşırıya kaç-
             mayan bir zevkle ortaya konulmuştur.



                 Yaşadığınız çevrede yaşatılmakta olan el sanatları hakkında bilgi
                 toplayarak bu sanatların insanların hangi gereksinimlerini karşılamak
                 amacıyla devam ettirildiğini araştırıp bir sunum hazırlayınız.



                   7.2. TÜRK KÜLTÜRÜNÜN EL SANATLARINA YANSIMASI

                                                                                                Görsel 7.53
                 El sanatları, bir ülkenin kültürel kimliğinin en canlı belgeleridir. Bir    Pirinç aşurelik,19. yy.
             ülkenin  gelenek  ve  göreneklerinin,  yaşam  biçiminin  kuşaktan  kuşağa      Topkapı Sarayı Müzesi
             aktarılmasında ve geliştirilerek devam ettirilmesinde el sanatları büyük rol
             oynamaktadır.

                 Anadolu; birçok el sanatı ürününün yapıldığı, çeşitlendiği, dünyaya
             tanıtıldığı çok önemli bir yerdir. Türk insanı ince sanat zevkini, estetiğini,
             duygusallığını, hoşgörüsünü ve dinî inancını  üretmiş olduğu el sanatları
             ürünlerine yansıtmıştır.


                 Halı  ve  kilimler ilk yapıldıkları dönemden itibaren sadece  insanların
             fiziksel  ihtiyaçlarını  değil  aynı  zamanda  psikolojik  beklentilerini  de
             karşılamak için  yapılmıştır. Her bölgenin  kendine has motifleri vardır.          Görsel 7.54
             Motiflerde  hikâyelerin  oluşumu  ve  anlamları Anadolu’da  dokunan  ilk     Pirinçten yapılmış dövme terazi,
                                                                                           19. yy.  Topkapı Sarayı Müzesi
             halıya  kadar uzanmaktadır. Halıyı dokuyan  kişi  duygu  ve  düşüncelerini
             çoğunlukla motiflerle yansıtmıştır. El dokuması halılarda her motif, düğüm
             ve ilmeğin ayrı bir anlamı vardır.


                                                                                                           237
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242