Page 235 - Sanat Tarihi -12
P. 235

GELENEKSEL SANATLARIMIZ          7.
                                                                                                     ÜNİTE




                 Osmanlılar Dönemi’nde Ağaç Oyma-Kakma Sanatı


                 Osmanlı İmparatorluğu zamanında ağaç oyma sanatı en yüksek seviye-
             sine ulaşmıştır. Selçuklulardan farklı olarak hayvanların  stilize edilmesin-
             den  doğan  rumî  motifi  ile  çeşitli  bitkilerin  stilize  edilmesinden  meydana
             gelen hatayi motifi sıklıkla kullanılmıştır. Mimari eserlerin iç ve dış kısım-
             ları bu sanatın ustaları tarafından bezenmiştir. Osmanlılarda oyma tekniğinin
             yanında geçme tekniği de kullanılmıştır. Başlıca uygulama  alanları da cami
             ve türbelerin mihrap ile minberleri, cami ve medreselerde kullanılan rahle-
             ler, kapı, pencere ve dolap kapakları olmuştur (Görsel 7.47).














                                                                                                Görsel 7.47
                                                                                             Yeşil Türbe kapısı, Bursa










                                                                   Görsel 7.48
                                                     Bağa ve pirinç malzeme ile işlenmiş
                                                       orta masa, Dolmabahçe Sarayı








                 Osmanlılar,  ağaç  işçiliğinde  yumuşaklık  derecesine  göre  daha  çok
             şimşir,  ıhlamur,  meşe,  ceviz,  elma,  armut,  sedir  ve  abanoz  ağaçlarını
             kullanmışlardır. Osmanlı Dönemi’nde, Selçuklulardan farklı olarak ahşap
             üzerine sedef, bağa ve fil dişi gibi maddelerin kakılmasıyla meydana gelen
             kakma tekniği yaygındır (Görsel 7.48). Ağacı renklendirmek için değişik
             renk ve cins ağaçlarla kakma yapıldığı gibi esas olarak bağa, fil dişi, altın
             ve gümüş gibi kıymetli taşlarla kakma yapılmıştır. Topkapı Sarayı, Bağdat
             ve  Revan  Köşklerinin  kapıları  sedef  ve  bağa  kakmalıdır.  1505  tarihli
             II. Bayezid’e ait Kur’an mahfazası oyma teknikli olup fil dişi kakmalarda
             Rumîlerin yanında yazı da yer almaktadır (Görsel 7.49). 17. yüzyıl ağaç
             işlerinde 16. yüzyılda görülen şekiller aynı şekilde devam etmekle birlikte       Görsel 7.49
                                                                                             II. Bayezid’in Kur’an
             sadelikten uzaklaşılarak çinilerdeki bezemeler gibi hareketli ve daha göz    mahfazası, Topkapı Müzesi
             doldurucu  bir  bezemeye  yöneliş  olmuştur.  18.  yüzyıl  sonrasında  Türk
             sanatının hemen her dalında dikkat çeken Barok ve rokoko etkileri, ağaç
             işlerinde de kendini göstermiştir.


                                                                                                           235
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240