Page 234 - Sanat Tarihi -12
P. 234

7.         GELENEKSEL SANATLARIMIZ
             ÜNİTE

                                               7.1.5. Diğer Sanatlar

                                               Türk Ağaç Oyma - Kakma Sanatının Tarihsel Gelişimi


                                                          Ağaç oymacılığının bir sanat hâline gelmesi, yapılarda
                                                       kullanılan  ahşap  mimari  elemanlarının  süslenmesi  isteğin-
                                                      den  doğmuştur.  Bu  sebeple Türk  ve  İslam  sanatı  içerisinde
                                                    ahşap sütunlar, başlıklar, kapı, pencere ve dolap kapakları ile
                                                  tavanlarda ağaç oymacılığı yoğun olarak kullanılmıştır. Mimarinin
                                                dışında minber, kürsü, rahle, Kur’an ve cüz mahfazalarında da ağaç

                Görsel 7.44                    oymacılığı yaygındır. Ağaç oyma tekniğinde ucu keskin bir kalemle,
       Ahşap üstüne bakır, pirinç              ağaç  yüzeyi  oyularak  bezeme  tamamen  kabartma  olarak  ortaya
         ve sedef kakmalı masa,
          Dolmabahçe Sarayı                    çıkarılmaktadır.

                                                     Kakma  tekniğinde,  desenler  perdahlanmış  ağaç  yada  diğer
                                                  malzemelerin yüzeyine ince bir kalemle çizilir, sedef ve fil dişi
                                                  parçaların  yerleştirilmesi  için  yuvalar  oyularak  açılır.  Kakma
                                                  işlerinde ilave parçalar esas zeminden cins ve renk bakımından
                                                ayrılmakta böylece birbirine zıt, dekoratif şekiller ortaya çıkmaktadır
                                           (Görsel 7.44). Kakma tekniğinde kullanılan sedef ve fil dişi malzemeler
                                           çoğunlukla sarayların ve kasırların kapı, pencere, dolap kapakları ve bazı
                                           mobilyalarında kullanılmıştır.


                                               Selçuklular Dönemi’nde Ağaç Oyma Sanatı

                                               Türklerin İslamiyet’i kabul etmelerinden sonra oyma sanatı daha çok
                                           Türkistan’da gelişmiştir. Selçuklu sanatında ağaç işçiliğinin önemli bir yeri
                                           vardır. Büyük Selçuklu Devleti’nin hakim olduğu ülkelerde meydana getir-
                                           dikleri  mimari  eserlerin  süslenmesinde  oyma  işçiliğinden  yoğun  olarak
                                           yararlanılmıştır.  İslam  medeniyetinin  izlerini  taşıyan  bu  eserler  arasında
                                           kapı, pencere, dolap kapakları, minberler, kürsüler ve rahleler sayılabilir.
                                           Selçuklu ağaç işleri oyma ve şebekeli oyma teknikleri ile yapılmıştır. Bunlar
                                           dinî yapılar için hazırlanmış olduğundan bezemede geometrik ve bitkisel
                                           elemanlar ön plandadır. Selçuklu ağaç işçiliğinin en önemli ve en eski eseri
                                           Konya Alaaddin  Camii’nin  1155  tarihli  minberidir  (Görsel  7.45,  7.46).
      Görsel 7.45 , 7.46                   Ahlatlı Hacı Mengim Berti adlı ustanın eseri olan minberin kapısı üzerinde
      Alaaddin Camii minberi ve detayı     Sultan Mesud adına yazılmış kûfi bir kitabe bulunmaktadır. Bu devre ait eserler
                                                                      arasında  Manisa  Ulu  Camii  minberi,
                                                                      Birgi’de  Aydınoğlu  Mehmet  Bey  Camii
                                                                      pencere  kanatları,  Karaman  İbrahim  Bey
                                                                      İmareti pencere kanatları, Keykavus Rahlesi
                                                                      ve Ankara  Etnografya Müzesinde sergilen-
                                                                      mekte  olan  Selçuklu  Dönemi  ağaç  oyma
                                                                      koleksiyonları sayılabilir. Selçukluların ağaç
                                                                      işçiliğindeki  motif  ve  teknikleri  Osmanlı
                                                                      Dönemi ağaç oymalarına kaynaklık etmiştir.
                                                                      Bunlar,  Osmanlı  Dönemi’nde  yeni  teknik-
                                                                      lerle daha da geliştirilmiştir.





            234
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239