Page 229 - Sanat Tarihi -12
P. 229

GELENEKSEL SANATLARIMIZ          7.
                                                                                                     ÜNİTE

                                         7.1.4. Hat, Tezhip ve Ebru Sanatı

                 Türk Hat Sanatının Tarihsel Gelişimi


                 Arap harfleriyle yazılan uyum ve güzelliğin ön planda olduğu güzel yazı
             sanatına hat,  sanatçılarına da hattat denir (Görsel 7.31). İslam uygarlığında
             yazıya verilen değer, hat sanatının gelişimini sağlamıştır. Yazıya estetik bir
             biçim vermek isteyen hat sanatçıları belli kurallar çerçevesinde kûfi, nesih ve
             sülüs gibi yazı türleri oluşturmuşlardır. Yazı türleri, harflerin boyutu, şekli,
             aralığı, birleşik veya ayrı yazılması vb. özellikleriyle birbirlerinden ayrılır.


                 Selçuklu Dönemi Hat Sanatı

                 13.  yüzyılda  yaşayan Amasyalı Yâkût-ı  Mustasımî  ilk  büyük Türk
             hattatı olarak kabul edilmektedir. Mustasımî düz uçla yazılan ve Anado-
             lu’da en çok kullanılan yazı türleri olan nesih ve sülüs yazı şeklini kalemin
             ucunu eğri keserek altı değişik biçimde yazmıştır. Mustasımî’nin yetiştir-
             diği hattatlar  bütün İslam ülkelerinde hat sanatının gelişmesine katkıda
             bulunmuştur. Altı değişik yazı, daha sonraki yüzyıllarda geliştirilerek 160
             çeşide ulaşan  yazılara kaynaklık etmiştir. Bütün bu özellikleriyle Yâkût-ı
             Mustasımî Türk hat sanatının Osmanlılar Dönemi’ndeki gelişimini hazırlayan         Görsel 7.31
             kişi olarak kabul edilmektedir.                                                Hat sanatıyla semazen


                 Osmanlı Dönemi Hat Sanatı

                 Osmanlı hat ekolünün kurucusu Amasya’da doğan Şeyh Hamdullah’tır.
             13.  yüzyılın  ikinci  yarısından  itibaren  devam  etmekte  olan  altı  çeşit  yazı
             ekolünün estetik anlayışına ilaveler yaparak yenilikler getiren Şeyh Hamdullah,
             47 tane Kur’an-ı Kerim, yüzlerce En’am ve Kur’an cüzü yazmıştır. İstanbul
             Bayezid Camii, İstanbul Davutpaşa Camii, İstanbul Sultan Ahmet Camii ve
             Firuzağa Camii kitabeleri onun hat tekniği ile yazılmıştır (Görsel 7.32).






















                                          Görsel 7.32
                              İstanbul Davutpaşa Camii kitabesi, Şeyh Hamdullah
                 Ahmed  Karahisarî  ise  Yâkût-ı  Mustasımî’nin  ekolünü  yaşatan  ve
             geliştiren büyük bir sanatkârdır. Eserleri arasında Kanuni Sultan Süleyman         Görsel 7.33
             için yazdığı şaheser, unvanına layık Kur’an ile Türk ve İslam Eserleri Mü-   En’am’ı Şerif sayfası, Ahmet Karahisari
             zesindeki büyük boy En’am’ı Şerif sayılabilir (Görsel 7.33).


                                                                                                           229
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234