Page 228 - Sanat Tarihi -12
P. 228

7.         GELENEKSEL SANATLARIMIZ
             ÜNİTE




                                               1579 yılında Şehnameci Seyyid Lokman ve Nakkaş Osman tarafından
                                           hazırlanan Şemailname’de Sultan Orhan’dan, Sultan III. Murat’a kadar olan
                                           sultanların portreleri  yer alır. Nakkaş Osman’ın sultan portreleri serisi, çağdaşı
                                           ve  sonraki  Türk  ressamlarına  model  olmuş,  portrelerin  birçok  kopyası
                                           yapılmıştır.  Yine aynı dönemde resimlenen eserler arasında Osmanlı padişah-
                                           larının  tarihini  anlatan  şehnameler  gelmektedir.  Seyyid  Lokman  tarafından
                                           yazılan ve Nakkaş Osman’ın minyatürlerini yaptığı Tarih-i Sultan Süleyman
                                           adlı  eserde,  Sultan  Süleyman’ın  saltanatının  1558-1566  yılları  arasındaki
                                           olayları anlatılmıştır. Nakkaş Osman ayrıca, Sultan III. Murat’ın oğlu Meh-
                                           met’in 1582’de yapılan sünnet düğünü şenliklerini bütün safhalarıyla tasvirle-
                                           diği Surname adlı bir eser hazırlamıştır. Bu şenliğin safhalarını 250 resimle
                                           tasvir eden Nakkaş Osman, şenliği bir film şeridi gibi gözler önüne sermiştir.
                                           Eser, Nakkaş Osman’ın özgün tasvirleriyle, Osmanlı ekonomisi, eğlencesi ve
                                           tiyatrosu üzerine hazırlanmış eşsiz bir belgedir (Görsel 7.29).

                                               Memlük Sultanı Berkuk tarafından yazdırılan ve Hz. Muhammed’in
                                           hayatını  destansı  bir  üslupla  tasvir  eden  Siyer-i  Nebi  (1388)  adlı  eserin
                                           Arapçadan  Türkçeye  kopyası  1595’te  İstanbul’da  tamamlanmıştır.  Dinî
                  Görsel 7.29              kişiliği, başı çevresindeki halesi ve peçesiyle tasvir edilen Peygamberimizin
          İp Cambazı minyatürü, Nakkaş Osman  yaptığı savaşlar, ordu yürüyüşleri ve toplantı sahneleri 814 tasvirle gösteril-
                                           miştir. Bu eserdeki  resimlerin büyük bir kısmı Nakkaş Osman  tarafından
                                           çizilmiştir.  16.  yüzyılın  sonlarından  itibaren  devletin  zayıflamasına  paralel
                                           olarak  resimli  kitap  yazımı  azalmıştır.  Bunun  sonucu  olarak  17.  yüzyılda
                                           minyatür sanatında bir gerileme görülmektedir. Bu dönemden  kalma Eğri
                                           Fetihnamesi adlı eserdeki Nakkaş Hasan Paşa’nın dört minyatürü ve buradaki
                                           muharebe  sahneleri  gerçeğe  uygun  olmakla  birlikte  kompozisyon  ve  renk
                                           bakımından oldukça zayıftır.

                                               18. yüzyılda Avrupa’nın Osmanlı toplumu ve sanatı üzerindeki etkisi en
                                           iyi Nakkaş Levni’nin eserlerinde görülür. Onun doğa ayrıntılarına ve figürlere
                                           boyut  kazandırması,  boyamada  tonlamalara  yer  vermesi  Batı  resmine
                                           yaklaşan adımlardır. Levni’nin başyapıtı Sultan III.Ahmet’in şehzadelerinin
                                           sünnet düğünü şenliklerini yazan Vehbi’nin eseri Surname’deki resimlerdir.
                                           1720’de yapılan şenlikleri 137 resimle tasvir eden Levni, başkent halkının
                                           eğlence dünyasını gözler önüne sermektedir.

                                               Levni’nin yaptığı Silsilename adlı eser ise, Sultan III. Ahmet’e kadar olan
                                           Osmanlı  padişahlarının  portrelerini  içermektedir.  Levni  burada  sultanları
                                           bağdaş kurmuş otururken betimlemiştir (Görsel 7.30). Levni ayrıca toplumun
                                           çeşitli kesiminden kadın ve erkeklerle müzisyen hanımları da tasvir etmiştir.


                                               19. yüzyılın ilk yarısından itibaren resimli el yazma eser yerine çoğunluk-
                                           la sefaretname ve seyahatname türünde eserler yazılmıştır. Bu eserlerde genel-
                                           likle portreler ve sulu boya tekniğinde yapılmış kent tasvirleri yer almaktadır.
                                           Bu dönemde çizilmiş olan ve III. Selim’i, veziri Koca Yusuf Paşa ile birlikte
                  Görsel 7.30
                Osman Gazi, Levni          gösteren  çalışma  minyatür  özelliğini  tamamen  kaybetmiş,  perspektifli  Batı
                                           resmi özelliği göstermektedir. 19. yüzyıldan itibaren Osmanlı resim sanatında-
                                           ki gelişme, Avrupa resmine paralel olarak devam etmiştir.


            228
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233