Page 223 - Sanat Tarihi -12
P. 223

GELENEKSEL SANATLARIMIZ          7.
                                                                                                     ÜNİTE




                Osmanlı Dönemi Çini Sanatı


                Selçuklular  Dönemi’nde  çini  üretim  merkezi  olan  Konya’nın  yerini,
             15.yüzyıldan itibaren başta İznik olmak üzere Kütahya, Bursa ve İstanbul
             gibi  merkezler  almıştır.  Bursa Yeşil  Camii  ve Yeşil  Türbe  ile  başlayan
             Osmanlı çini sanatı, farklı renkteki sırların birbirine karıştırılmadan aynı
             yüzeyde  kullanıldığı  renkli  sır  tekniği  ile  mozaik  çini  tekniğini
             birleştirmiştir. (Görsel 7.12, 7.13). Erken Dönem Osmanlı çini sanatında
             görülen  bir  diğer  yenilik  sıraltı  tekniğinde  mavi-beyaz  çini  üretimidir.
             Bursa  Yeşil  Külliye’de  sırlı  tuğlalar,  çini  mozaik  tekniği  ile  beraber
             kullanımlarıyla dikkat çekerken İznik Yeşil Camii minaresinin sırlı tuğla
             bezemeleri    dönemin güzel örneklerindendir. 1436’da Edirne’de yapılan
             Muradiye  Camii’nde  geleneksel  çini  süslemelerinin  yanında  yeni  çini         Görsel 7.12
             teknikleri de uygulanmıştır (Görsel 7.14). Çini mozaik tekniğinin uygu-       Yeşil Camii mihrabı, Bursa
             landığı son mimari örnek Fatih Sultan Mehmet’in Topkapı Sarayı içinde
             inşa ettirdiği Çinili Köşk’tür. Renkli sır tekniğinin İstanbul’daki son örneği
             ise 1548 tarihli Şehzade Mehmet Türbesi’dir.


                16.  yüzyılın  ilk  yarısından  itibaren  sıraltı  tekniğinin  uygulandığı
             iç  ve  dış  mekânlarda  çoğunlukla  İznik’te  üretilen  çinilerin  kullanıldığı
             görülmektedir. Bu tarihten itibaren yüzyılı aşkın bir süre İznik, Osmanlının
             en önemli çini ve seramik merkezi olmuştur. Sert ve kaliteli beyaz hamur,
             pürüzsüz bir yüzey, şeffaf ve kırmızı sır 16. yüzyılın ikinci yarısında İznik
             seramiklerinin karakteristik özelliği olmuştur (Görsel 7.15).


                16. yüzyılın ortalarından itibaren renkli sır tekniği terk edilmiş, çinici-
             likte sıraltı tekniği hâkim olmuştur. Çini sanatında renk ve motif özellikle-
                                              rinin ön plana çıktığı bu dönemin en
                                              büyük yeniliklerinden biri de çinide
                                            parlak  mercan  kırmızısının  kullanıl-
                                          maya başlanmasıdır. Firuze, mavi, yeşil,              Görsel 7.13
                                        kırmızı,  açık  lacivert,  beyaz  ve  bazen    Yeşil Türbe’deki Çelebi Mehmet sandukası,
                                       görülen siyahla birlikte yedi rengin sır altına           Bursa
                                      uygulanması  ileri  bir  aşamadır.  Kullanılan
                                     renk  ve  tekniğin  değişimine  paralel  olarak
                                      motiflerde  de  çeşitlilik  görülmektedir.  Lale,
                                         sümbül, karanfil, narçiçeği, şakayık, erik
                                              ve  kiraz  dalları  ile  hançer  gibi
                                              kıvrılan iri yapraklar en sık kullanılan
                                              motiflerdir. Osmanlı İmparatorluğu’nun
                                              gerileme döneminde İznik çinilerinde
                                               üretim  giderek  kalitesini  yitirmiş,
                                              üretim  18.  yüzyılda  tamamen  sona
                                             ermiştir.


                                         Görsel 7.15
                                         16. yy. İznik seramik
                                         örneği                                                 Görsel 7.14
                                                                                          Muradiye Camii çinileri, Edirne

                                                                                                           223
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228