Page 220 - Sanat Tarihi -12
P. 220

7.         GELENEKSEL SANATLARIMIZ
             ÜNİTE




                                              Selçuklu Dönemi Halı Sanatı


                                              11. yüzyıldan itibaren Horasan'dan gelerek İran’a egemen olan Selçuklular,
                                           düğümlü halı tekniğini tüm Yakın Doğu’ya tanıtmışlardır. Ancak Selçuklula-
                                           rın  İran'da  egemen  oldukları  dönemden  günümüze  halı  örnekleri  kalma-
                                           mıştır. Halıcılık, Anadolu’ya 11. yüzyılın sonlarına doğru Selçuklu Türkleri
                                           ile birlikte girmiştir. Bu dönemde, Anadolu Türk halıcılığının merkezi ve
                                           Selçukluların başkenti olan Konya’nın yanında, Kayseri, Sivas, Aksaray gibi
                                           şehirlerde de dönemin en güzel halıları dokunmuştur.


                                              Selçuklu halılarından çok azı günümüze ulaşabilmiştir. Konya Alaaddin
                                           Camii'nde bulunan ve günümüzde İstanbul Türk ve İslam Eserleri Müze-
                                           sinde (Görsel 7.4) sergilenen üç tanesi bütün, beş tanesi parça hâlde olan
                                           halılar, Selçuklu halılarının en özgün örneklerindendir. Anadolu Selçuklu-
                                           larından kalma ve parça hâlindeki üç halı ise Beyşehir Eşrefoğlu Camii'nde
                                           bulunarak  Konya  Mevlana  Müzesine  getirilmiştir. Ayrıca  Fustat  (Kahire)
                                           şehri harabelerinde yapılan kazılarda bulunan Selçuklu halılarının Konya'da
                                           dokunarak  Fustat  Camii'ne  gönderildiği  anlaşılmıştır  (Görsel  7.5).  Bu
                    Görsel 7.4             halıların  tamamı  Gördes  düğümü  ile  dokunmuştur.  Renk  ve  dekor
            Konya Alaaddin Camii Selçuklu halısı,
               Türk ve İslam Eserleri Müzesi  bakımından son derece zengin olan bu halıların bordürleri genellikle kûfi
                                           yazılarla süslenmiştir.

                                              Osmanlı Dönemi Halı Sanatı


                                              Türk halı sanatında 14. yüzyılın başından itibaren, Selçuklu halılarındaki
                                           geometrik  motifler  ve  kûfi  yazılı  kenar  şeritleri  yanında  stilize  hayvan
                                           figürlerinin de motif olarak kullanılmaya başlandığı görülür. 15. yüzyılın ikinci
                                           yarısından itibaren ise, hayvan figürlerinin yerini geometrik ve soyut bitkisel
                                           motifler almış, kare ya da dikdörtgen içine yerleştirilen sekizgen ve baklava
                                           motifleri sıkça kullanılmaya başlanmıştır. İlk dönem Osmanlı halıları diyebi-
                                           leceğimiz  bu  örnekler,  önce  İtalyan  ressamların  tablolarında  görülmesine
                                           rağmen, halı literatürüne Alman Ressam Holbein’in adıyla geçmiştir.


                                              16 ve 17. yüzyıl Türk halı sanatının klasik dönemi olarak kabul edilir.
                                           Selçuklu  halılarının  sağlam  geometrik  motifleriyle  oluşan  ilk  parlak
                                           döneminin yerini, 16. yüzyılda madalyon motifi ve çeşitli zengin bitkisel
                                           kompozisyonların olduğu ikinci bir parlak dönem almıştır. Bu motifler,
                                           Türk halı sanatına yepyeni bir zenginlik kazandırmıştır. Dönemin halıları
                                           iki grupta toplanır: Uşak ve Osmanlı Saray halıları.


                                               Uşak Halıları: Osmanlı halı sanatının 16. yüzyılda en önemli merke-
                                           zi olan Uşak’ta Gördes düğümü ile yünden dokunmuş olan Uşak halıları
                                           “madalyonlu”, “yıldızlı” ve “kuşlu” olmak üzere üç gruba ayrılır. Kitap
                    Görsel 7.5
             Fustat’ta bulunan Selçuklu halısı,  ciltlerinden esinlenerek oluşturulan madalyonlu halıların ortası daima tam
              National Museum, Stockholm   bir madalyonla belirtilmiştir. 10 metre uzunluğa kadar ulaşan bu halılar
                                           dönemin saray, konak ve büyük camilerinin donatılmasında önemli yer
                                           tutmuştur.  Bu  halılar  varlıklarını,  çeşitli  modellerle  18.  yüzyıl  sonuna
                                           kadar sürdürmüştür.


            220
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225