Page 222 - Sanat Tarihi -12
P. 222

7.         GELENEKSEL SANATLARIMIZ
             ÜNİTE

                                               7.1.2. Çini-Seramik Sanatı

                                              Türk Çini Sanatının Tarihsel Gelişimi


                                              Çini,  pişirilmiş  toprak  zemine  çeşitli  boyalarla  çizilen  geleneksel
                                           motiflerin  üzerinin  sırlanması  ile  oluşan  bir  el  sanatıdır.  Uygurların
                                           yerleşim yerlerinden olan Hoço’da yapılan kazılarda bulunan parça çiniler,
                                           Uygurlardan itibaren Türklerin çini sanatı ile ilgilendiklerini göstermektedir.
                                           Karahanlı ve Gaznelilerin de mimaride çini kullandıkları kazılarda elde
                                           edilen buluntulardan anlaşılmaktadır. Selçuklu ve Osmanlı Dönemlerinde
                                           ise Türk çini sanatı büyük gelişme göstermiştir.


                                              Selçuklu Dönemi Çini Sanatı
                   Görsel 7.9
             Kubadabad Sarayı çini örneği
                                                  Çininin mimaride kullanılmasının ilk örnekleri, Büyük Selçuklu
                                                        Devri’nde görülse de, çini sanatındaki asıl büyük gelişme
                                                           13.  yüzyılda  Anadolu  Selçuklu  mimarisinin  zirveye
                                                             ulaştığı  dönemde  gerçekleşmiştir.  Bu  dönemde
                                                               cami, medrese, türbe ve saray gibi mimari yapıların
                                                                duvarları  çinilerle  bezenmiştir.  İç  mekânlarda
                                                                firuze,  lacivert,  yeşil  ve  mor  renkli  çiniler
                                                                 kullanılırken,  dış  cephelerde  sırlı  veya  sırsız
                                                                 tuğlalar  kullanılmıştır.  Anadolu  çini  sanatında
                                                                 sıraltı  ve  sırüstü  adı  verilen  iki  farklı  sırlama
                                                                ve renklendirme tekniği kullanan Selçuklu sanat-
                                                               kârları özellikle hayvan tasvirlerinde çok başarılı
                                                              olmuşlardır. Anadolu Selçukluları cami mihrapların-
                                                            da, kubbe kasnaklarında, minarelerde ve saraylarda bol
                                                         miktarda  çini  kullanmıştır.  Beyşehir’deki  Kubadabad
                                                    Sarayı kazılarında bulunan sekiz köşeli yıldız ve haçvari figürlü
                                           çini levhalar Anadolu Selçuklu Dönemi’nin en güzel örnekleridir (Görsel
                                           7.9). Bu çini levhalar, sıraltına boyama ve sır üstüne madenî parıltı veren
                                           perdah tekniği ile yapılmıştır.


                                                Konya Alaaddin Camii ile Beyşehir Eşrefoğlu Camii’nin çini mozaik
                                           tekniğinde  yapılan  mihrapları  Anadolu  Selçuklu  çini  sanatının  diğer
                                           önemli örneklerindendir (Görsel 7.10). Ayrıca Sivas’ta bulunan Keykavus
                                           Şifahanesi’ndeki  türbe,  Malatya  Ulu  Camii,  Sivas  Gök  Medrese
                                           (Görsel 7.11), Konya Karatay Medresesi çinileri  Selçuklu Dönemi’nde
                                           çini sanatının ulaştığı ileri seviyeyi göstermektedir.






                                                          Görsel 7.10
                                                           Alaaddin
                                                       Camii mihrabı,
                                                            Konya

                   Görsel 7.11
                 Gök Medrese, Sivas




            222
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227