Page 233 - Sanat Tarihi -12
P. 233

GELENEKSEL SANATLARIMIZ          7.
                                                                                                     ÜNİTE




                 Ebru sanatının nerede ve ne zaman başladığı tam olarak bilinmemekle
             birlikte  8.  yüzyılda  Orta Asya’da  ortaya  çıktığı,  İpek Yolu’yla  önce  İran’a
             oradan da Anadolu topraklarına geçtiği kabul edilmektedir. Topkapı Sarayı’nda
             bulunan Arifî’nin 1539 tarihli “Guy-i Çevgan” adlı eserindeki ebrular, Heratlı
             Mir Ali’nin İstanbul Üniversitesi Kütüphanesinde  bulunan 1539 tarihli iki
             kıtasının bulunduğu ebrular, Maliki Deylemi’ye ait bir kıtanın yazıldığı 1554
             tarihli  ebru,  Fuzûlî’nin  “Hadikatü’s-Süeda”  (Mutluluklar  Bahçesi)  isimli
             eserinin kopyasında kullanılmış olan ebrular bugüne kadar tespit edilen en eski
             ebrulardır.  İlk  üç  ebrunun  sanatçısı  bilinmemektedir.  1595  yılında  yazılmış
             sonuncu eserin ebrularını ise Şebek Mehmet Efendi yapmıştır.

                 16.  yüzyılın  sonlarında  İstanbul’a  gelen  Avrupalı  seyyahlar,  ebru
             sanatını  kendi  ülkelerine  götürmüşlerdir.  Çiçekli  ve  akkase  formlarının
             20.  yüzyılın  başlarından  itibaren  gelişmeye  başlaması  ve  modern  resim
             anlayışındaki soyut resim zevkinin gelişmesi ebruyu kitap ve yazı albümle-
             rinden duvarlara taşıyarak, plastik sanat kimliği kazandırmıştır. Türk ebru
             sanatının bilinen ilk ustalarından biri olan Hatib Mehmet Efendi, Ayasofya
             Camii’nin  hatibi  olmasından  dolayı  “Hatip”  diye  anılmıştır.  Hatip  adıyla
             bilinen  ebru  tekniğini  oluşturan  sanatçı,  1773’te  evinde  çıkan  yangında
             eserlerini kurtarmak isterken kendisi de yanarak vefat etmiştir.





















                                          Görsel 7.43
                                     Hat ve ebru, Necmettin Okyay
                 Türk  ebru  sanatının  en  önemli  sanatçılarından  biri  de  Necmettin
             Okyay’dır.  Aynı  zamanda  hattat  olan  ve  ebru  sanatına  çiçekli  ebruyu
             kazandıran Necmettin Okyay,  daha önce kimsenin denemediği yazılı ebru
             çalışmalarıyla  ön  plana  çıkmıştır  (Görsel  7.43).  Çiçekli  ve  yazılı  ebruya
             bunun  için  Necmettin  Ebrusu  denilmektedir.  Sanatçı  1916-1948  yılları
             arasında  Medresetü’l-Hattatinde  ve  Devlet  Güzel  Sanatlar Akademisinde
             öğretmenlik  yapmıştır.  Mustafa  Düzgünman  (1920-1990)  ise  Türk  ebru
             sanatının  diğer  büyük  ustalarındandır.  Klasik  Türk  ebruculuğunu,
             zamanımıza  kadar,  hiç  bozulmadan  taşıyarak  bu  sanatın  yurdumuzda  ve
             dünyada tanınması ve gelişmesine büyük katkıda bulunmuştur. Aynı zaman-
             da  birbirinden  değerli  ebru  sanatçıları  yetiştirerek  bu  sanatımızın  unutul-
             masını  da  önlemiştir.  Çiçekli  ebru  ailesine  papatyayı  kazandıran  sanatçı,
             hocası  Necmettin  Okyay’ın  bulduğu  çiçekli  ebruyu  geliştirerek  bugünkü
             durumuna getirmiştir.


                                                                                                           233
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238