Page 87 - Sanat Tarihi -12
P. 87

İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS         3.
                                                                                                     ÜNİTE
                                                       3.3.4. Lidya Sanatı
                                                                                         Yığma    Taş ve ahşap koruma
                İlk  Çağ'da  bugünkü  Gediz  ve  Küçük  Menderes Vadilerini  kapsayan    toprak        Kil koruma seti
             bölgeye  Lidya  denilmekteydi.  Lidyalılar,  Frigyalıların  yıkılmasından
             sonra  Kral  Giges  zamanında  bağımsız  bir  devlet  kurmuşlardır
             (MÖ 687). Lidyalıların başkenti, dönemin en büyük ve zengin
             kentlerinden  olan  Salihli  (Manisa)  yakınlarındaki  Sardes'tir
             (Sard).  Lidyalılara  MÖ  546’da  Ege  kıyılarına  ulaşmak  isteyen
             Persler son vermiştir.


                Mimari


                Lidya  mimarisinden,  tümülüsler  ve  içindeki  mezar  oda-
             larından başka günümüze kalmış çok fazla bir eser yoktur. Kral
             Alyattes (Alyates), Gygeis (Giges) ve Ardys’e (Ardis) ait tümü-
             lüsler Anadolu’nun en görkemli gömü tepeleridir. Nitekim tümü-
             lüslerde  mezar  odalarının  duvarları  mükemmel  bir  mimari
             işçiliğe  sahiptir.  Lidya  krallarının  sarayından  hiçbir  kalıntı  ele
             geçmemiştir.  Lidya  mimarisinde  tapınaklar  ve  mezarlar  ayrı  bir  öneme                    Krepis
             sahiptir  (Görsel  3.69).  Lidya  mezar  odalarına  diğer Anadolu  uygarlık-   Tören yolu (Dromos)  Ahşap işaretler
             larından farklı olarak bir giriş koridoru ve kapı eklenmiştir. Ölü, değerli      Görsel 3.69
             eşyalar ve hediyeler (Görsel 3.70) mezar odasına gömüldükten sonra tümü-   Lidya tümülüs kesiti (temsili resim)
             lüslerin üzerine ölen kişinin önemi ölçüsünde toprak yığılmaktadır. Dökülen
             toprağın kenarlardan kaymaması için tepenin çevresi krepis adı verilen bir
             duvarla çevrilmiştir. Başkent Sardes çevresi güçlü surlarla çevrili, içinde
             saray ve resmî binalar ile altın arıtma atölyeleri, dükkânlar ve pazar yerleri
             bulunan antik bir şehirdir (Görsel 3.71).


                 Sardes’teki özenli taş işçiliği kullanılarak yapılan tapınaklara tek örnek
             Kybele Tapınağı’dır. Bu tapınak geniş salonu ve İyon üslubuyla, Yunan,
             Ege ve Doğu kültürlerinden izler taşımaktadır. Tapınak ve tümülüslerdeki
             bu ihtişama karşılık halkın yaşadığı evler oldukça sadedir. Lidya evleri taş
             temel  üzerine  kerpiç  duvarlı,  üzerleri  sazlarla  örtülmüş,  tek  veya  iki
             odadan oluşan, dikdörtgen planlı konutlardır. Evlerin iç bölümleri halı ve
             kilimler ile kaplanmıştır.











                                                                                                Görsel 3.70
                                                                                           Lidya tümülüslerinden çıkan
                                                                                              kutsal tören kabı








                                          Görsel 3.71
                                   Antik Sard şehri ve KybeleTapınağı


                                                                                                           87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92