Page 91 - Sanat Tarihi -12
P. 91

İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS         3.
                                                                                                      ÜNİTE

                                                      3.4. YUNAN SANATI

                MÖ 7. yüzyılda Yunanistan, Ege Adaları ve Batı Anadolu kıyılarında
             yaşayan ortak dil ve kültüre sahip kavimler, verimli tarım arazileri ve geniş
             bir coğrafyada yaptıkları deniz ticareti sayesinde giderek zenginleşmiştir.
             Ekonomik gelişme kültürel gelişmeleri de hızlandırmış bilimden felsefeye,
             edebiyattan  sanata  kadar  birçok  alanda  eserler  ortaya  konulmuştur.  Bu
             tarihsel süreç içinde  Yunan sanatı  Girit’te Minos, Yunanistan’da Miken ve
             Anadolu’da İyon uygarlıklarının etkisi ile ortaya çıkmıştır. Yunan sanatı,
             Arkaik (MÖ 7 - 6. yy.), Klasik (MÖ 490-330) ve Helenistik (MÖ 330-30)
             olmak  üzere  üslup,  teknik  ve  gelişim  açısından  birbirini  takip  eden  üç
             döneme ayrılarak incelenmektedir.                                                 Harita 3.1

                                                                          Yunan Uygarlığının Yayıldığı Bölgeler







































                Mimari

                Yapılarda kullanılan malzeme, plan ve süslemelerde ortaya çıkan yeni-
             liklere  bağlı  olarak   Yunan  mimarisi  zaman  içinde  önemli  değişimlere
             uğramıştır. Temel yapı formları ve uygulamalar (ilk anıtsal tapınaklar gibi)
             ilk kez Arkaik Dönem’de ortaya çıkarken, Klasik Dönem’de Yunan uygar-
             lığı ve sanatı en parlak evresini yaşamıştır. Bu dönemde yapıların plan
             tipleri,  mimari  unsurları,  oranları  ve  süslemeleri  konularında  güçlü  bir
             gelenek oluşmuştur. Helenistik Dönem’de daha önceki mimari  gelenekler
             takip  edilmekle  birlikte  yeni  düzen,  form  ve  oran  uygulamaları  ağırlık
             kazanmıştır. Aynı  mimari  yapıda  farklı  düzenlere  ait  unsurlar  bir  arada
             dekoratif  amaçlı  kullanılmıştır. Yapılarda  mimari  süslemelerine  verilen
             önem  artmış,  daha  önceki  yüzyıllarda  görülmeyen  birçok  motif  ve
             kompozisyon ortaya çıkmıştır.


                                                                                                           91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96