Page 96 - Sanat Tarihi -12
P. 96

3.          İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS
             ÜNİTE




                                              Arkaik Dönem  (MÖ  7-6.  yy.):  Yunan  heykel  sanatının  ilk  anıtsal
                                           örneklerinin  ortaya  çıktığı Arkaik  Dönem'de  insan  vücudunu  oluşturan
                                           unsurlar  aslına  uygun  biçimde  şekillendirilmiştir.  Dönemin  serbest
                                           heykellerinde katı görünümlü ve cepheden tasvir edilen genç erkek (Kuros)
                                           ve genç kız (Kore) heykelleri önemli bir yere sahiptir. Gerçek kişileri ve
                                           tanrıları temsil etmeyen bu heykellerin, tanrı veya tanrıçalara sunulan adak-
                                           lar  olduğu  kabul  edilmektedir. Yunan  heykelleri  Mısır  ve  Mezopotamya
                                           heykellerinde  olduğu  gibi  cepheden  ve  hareketsizdir.  Ancak  bacak  ve
                                           kolların gövdeden ayrılması, çıplak oluşları ve desteğe ihtiyaç duymamaları
                                           nedeniyle Mezopotamya ve Mısır örneklerinden ayrılır.  Kore heykelleri
                                           genellikle  gövdeye  yapışık,  kıvrımsız  kalın  kumaştan  uzun  bir  giysi  ile
                                           gösterilmiştir.  Dudak  uçları  hafifçe  yukarı  kaldırılarak,  yüze  tebessüm
                                           ifadesi verilmiştir (Görsel 3.87). Heykeller frontal ve simetrik    görünümleri
                                           ile Mısır heykellerini anımsatır. Delfi’deki Atlet Heykellerinde görüldüğü
                                           gibi  kollar  vücuda  birleşmiş  ve  eller  yumruk  gibi  sıkılarak  vücuda
                                           yapıştırılmıştır. Heykellerde omuzlar geniş, bel ince, kalça dar, gözler iri ve
                                           badem  biçimlidir. Adaleler  ve  saçlar  belirtilmiş  olmakla  birlikte  tam  bir
                                           doğallık  yansıtmaz.  Baş  iri,  saçlar  lüleler  hâlinde  omuzlara  düşmüştür.
                                           Dönemin diğer örnekleri arasında Sisam’daki “Tanrıça  Hera Heykeli” ve
                                           Atina’daki  “Gülümseyen Kadın Heykeli” gösterilebilir (Görsel 3.88).


                                              Arkaik Dönem’de eserlerde ilk kez alınlık, friz, metop ve akroterlerde
                                           tanrılarla  ilişkili  kabartmalara  yer  verilmiştir.  Kabartmalarla  süslenmiş
                                           olduğunu bildiğimiz en erken tarihli yapı MÖ 7. yy. ortalarına tarihlenen
                  Görsel 3.87              Girit Adası’ndaki  Prinias  (Pirinyas)  Tapınağı  frizidir.  Bir  süvari  alayının
                Kore Heykeli, Del         betimlendiği kabartmalarda, atlar ve biniciler şematik ve gerçeküstü boyut-
                                           ları ile oldukça oransız bir görünüm sunar. MÖ 6. yüzyılın başlarında inşa
                                           edilen  Korfu  Artemis  Tapınağı’nın  (MÖ  580)  alınlık  kabartmalarında,
                                           Gorgo Medusa ile hayvan ve insan kabartmalarından oluşan bir sahneye yer
                                           verilmiştir (Görsel 3.89).




























                  Görsel 3.88                                           Görsel 3.89
               Tanrıça Hera Heykeli                          Artemis Tapınağı alınlık kabartmaları, Korfu


            96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101