Page 99 - Sanat Tarihi -12
P. 99
İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS 3.
ÜNİTE
Rahip Laokoon ve oğullarının Apollon Görsel 3.95
tarafından gönderilen yılanlarla mücadelesinde, Nike Heykeli
figürlerin acı ve ıstırap dolu yüz ifadeleri,
gergin vücutları ile uyum içindedir. Heykel-
tıraşlar tasvir edilen figürlerin kıyafetlerinin
yansıtılmasında da oldukça başarılıdır.
Semadirek Adası'nda bir deniz zaferinin anısına dikilmiş
olan zafer tanrıçası Nike Heykeli sanatçıların bu konuda ulaştığı
yüksek teknik ve artistik düzeyi en iyi yansıtan eserlerden biridir. Bir
geminin pruvasına yeni ayak basan tanrıçanın kanatları rüzgârın etkisiyle
tamamen açılmış, güçlü rüzgâr ince giysisini vücuduna yapıştırmıştır (Görsel 3.95).
Resim Sanatı
Eski Yunan'da resim sanatı, Arkaik , Klasik ve Helenistik olmak üzere üç
döneme ayrılarak incelenmekte olup vazolar üzerine çizilen resimler
üzerinden gelişme göstermiştir. Siyah ve kırmızı rengin bolca kullanıldığı
söz konusu bu resimlerde, çizgi ve ritim çok önemli bir yer tutar. Heykel
sanatında hakim olan ölçü, denge, simetri, anatomik çabalar ve detaylara
gösterilen özen vazo resimlerine uygulanmamıştır.
Arkaik Dönem vazoları geometrik, siyah ve kırmızı figürlü vazolar
olmak üzere üç grupta incelenmektedir. Geometrik vazolar en çok
Atina’da görülmüş olup bu vazoların üzeri siyah boya ile yatay frizler
veya dikey hatlarla sınırlandırılmış dikdörtgen satıhlarla kaplanmıştır.
Bunların içine geometrik motifler ya da figürler oturtulmuştur. Cenaze
törenleri ve araba yarışları da resimlere konu olmuştur (Görsel 3.96). Siyah
figürlü vazolarda kırmızı satıh üzerine, siyah bir boyayla siluetler yapıl-
mıştır. Figürlerin iç ayrıntıları kazılarak belli edilmiştir. Vazoyu yapanın
ve boyayanın imzaları vazo üzerinde yer alır. Kırmızı figürlü vazo-
larda, siyah zemin üzerine kırmızı figürler bezenmiştir. Figürlerin iç
ayrıntıları fırçayla yapılmış siyah hatlarla gösterilmiştir (Görsel 3.97).
Görsel 3.96 Görsel 3.97
Geometrik vazo örneği Siyah gürlü ve kırmızı gürlü vazo örnekleri
99