Page 98 - Sanat Tarihi -12
P. 98

3.          İLK ÇAĞ’DA DOĞU AKDENİZ HAVZASI UYGARLIKLARI VE BİZANS
             ÜNİTE




                                                                       Tapınaklarda  heykelle  beraber  kabartma-
                                                                   lara da çokça rastlanmaktadır. Aigina Aphaia
                                                                   Tapınağı alınlıklarındaki Troya Savaşı'nı konu
                                                                   alan kabartmalarda eğilme, düşme, diz çökme
                                                                   veya  uzanma  gibi  farklı  duruşlar  başarı  ile
                                                                   yansıtılmış, boyut ve figürler arasında tutarlı
                                                                   bir  uyum  yakalanmıştır  (Görsel  3.92).  Yine
                                                                   Olympia  Zeus  Tapınağı'nda  metoplardaki
                                                                   kabartmalarda ise olimpiyat oyunlarının efsanevi
                                                                   kahramanı Herakles tasvir edilmiştir.
         Görsel 3.92
         Troya Savaşı kabartmaları,           Helenistik Dönem (MÖ 330-30): Bu dönemde Yunan kültürünün, Ön
         Aigina Aphaia Tapınağı
                                           Asya  ve  Mısır  kültürlerinden  etkilenmesi  sanatta  da  köklü  değişimlere
                                           neden  olmuştur.  Mimaride  olduğu  gibi  heykel  ve  kabartmada  geleneğe
                                           bağlı olmakla birlikte, konuları ve eğilimleri açısından yeniliklere açık bir
                                           sanat  anlayışı  görülmektedir.  Bol  kıvrımlı  elbiseler,  vücudun  farklı
                                           yönlerde zıtlık oluşturacak biçimdeki zor duruşları ve ifade, heykeltıraşlara
                                           konu olmuştur. Acı, korku, keder ve sevinç gibi ifadeler ve bu duygularla
                                           uyumlu zaman zaman abartılı hareketler heykellerde görülen özelliklerdir
                                           (Görsel  3.93).  Heykeltıraşların  mitolojik  hikâyeler  veya  tarihî  olaylardan
                                           esinlenmeleri  ve  teknik  açıdan  oldukça  güç  olan  grup  heykellerine  karşı
                                           ilgileri yine bu dönemde ağırlık kazanmıştır. Eskiye kıyasla dinî konulardan
                                           uzaklaşılmıştır.  Dönemin  en  ünlü  sanatçılarından  biri  olan  Lysippos,
                                           Polykleitos tarafından getirilen başın gövdeye olan 1/7 oranını, figürlere daha
                                           ince,  esnek  ve  uzun  görünüm  kazandıracak  biçimde  1/8’e  çıkartmıştır.
                                           Dönemin ünlü eserlerinden biri olan Bergama’daki Zeus Altarı kabartma-
                                           larında bu özellikler açıkça görülmektedir (Görsel 3.94). Dönem heykel-
                                           tıraşlığının  diğer  ünlü  eseri,  Laokoon  ve  oğullarının  yılanlar  tarafından
                                           öldürülüşünü tasvir eden heykel grubudur.






                              Görsel 3.93
                       Yüz ifadelerindeki acı,
                            korku ve keder



                               Görsel 3.94
                        Zeus Altarı, Bergama


















            98
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103