Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 3.Ünite
P. 14
3. ÜNİTE
METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME
1. Okuduğunuz Geçiş Dönemi metin parçalarında anlatılanları birkaç cümleyle ifade ediniz.
2. Kutadgu Bilig’de baharın gelişiyle birlikte doğadaki değişim nasıl verilmiştir? Metinden örneklerle
açıklayınız.
3. Divânu Lugati’t-Türk’ten alınan bölümde yazar, eseri yazma amacını nasıl açıklamıştır? Belirtiniz.
4. Divânu Lugati’t-Türk’ten alınan bölüme göre yazar, eserini nasıl oluşturmuş ve kaç bölüme ayırmış-
tır? Sözlü olarak ifade ediniz.
5. Divan-ı Hikmet adlı eserden alınan bölümde Ahmet Yesevî 11, 12, 13 ve 14. yaşlarında duygu ve dü-
şünce dünyasında meydana gelen değişimleri nasıl anlatmıştır? Açıklayınız.
6. Divan-ı Hikmet’te geçen “rahmet denizinin dolup taşması”, “toprak gibi olmak” sözleriyle ne anla-
tılmaktadır? Açıklayınız.
7. Divan-ı Hikmet’ten yola çıkarak sanatçı-eser ilişkisi için neler söyleyebilirsiniz?
8. Okuduğunuz metinlerde açık ve örtük iletilere örnekler bulunuz. Bulduğunuz örnekleri aşağıdaki
şemalara yazınız.
Açık İleti Örtük İleti
9. Okuduğunuz metinlerde dönemin gerçekliğini yansıtan unsurları metinden örneklerle açıklayınız.
10. Metinlerin dil ve anlatım özellikleriyle ilgili neler söylenebilir? Sözlü olarak ifade ediniz.
11. Atabetü’l-Hakayık’ta “bilgili olmak”, Divan-ı Hikmet’te “sabretmek” değerleri ön plana çıkarılmış;
“kibirli olmak” olumsuz bir davranış olarak verilmiştir. Sizce bu davranışların toplumsal yaşantıda
ne gibi bir rolü vardır? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
12. Okuduğunuz metinler şekil özellikleri yönüyle incelendiğinde nazım birimi ve ölçü konusunda
henüz tam bir birlik sağlanamamasının nedenleri nelerdir? Açıklayınız.
13. Okuduğunuz Kutadgu Bilig metnini şekil özellikleri açısından inceleyip aşağıdaki şemalara yazınız.
Nazım Birimi
Ölçü
Kafiye Örgüsü
Kafiye
92