Page 15 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 3.Ünite
P. 15
ŞİİR
ŞAİRİN BİYOGRAFİSİ
YUSUF HAS HÂCİP: XI. yüzyılın önemli şairlerindendir. İyi bir eğitim gör-
müş, Arapçayı ve Farsçayı öğrenmiş, zamanının bilimlerine hâkim olmuştur.
Doğduğu şehir olan Balasagun’da kendini gösterme fırsatı bulamayan sanatçı,
ilerleyen yaşlarında Kaşgar şehrine gitmiştir. Orada hükümdara sunduğu “Ku-
tadgu Bilig” adlı eseriyle “ulug has hâciblik” (başmâbeyincilik-dönemin dışiş-
leri bakanlığı) makamına getirilmiştir. Bundan sonraki ömrünü devlet hizme-
tinde geçiren Yusuf Has Hâcip, uzun bir ömür sürdükten sonra vefat etmiştir.
Temsilî
İlim, erdem, takva sahibi ve akıllı bir insan olduğu için halk tarafından sevilip
saygı görmüştür.
DİL BİLGİSİ
1. Divânu Lugati’t-Türk’ten alınan bölümde geçen “Böylece her boyun dili bende en mükemmel şeklini
buldu.” cümlesinde altı çizili bölüm bir isim tamlaması örneğidir. İsim tamlamalarında bir tamla-
yan bir de tamlanan olmak üzere iki unsur vardır. Altı çizili tamlamada “boyun” kelimesi tamlayan;
“dili” kelimesi ise tamlanandır.
Buna göre Divânu Lugati’t-Türk’ten alınan bölümde isim tamlaması örnekleri bulunuz. Buldu-
ğunuz örneklerin altını çiziniz.
2. Aşağıdaki metinde geçen noktalama işaretlerinin kullanım amaçlarını aşağıdaki şemalara yazınız.
( )
^
Yüce Allah’ın yardımına sığınıp kitabımı Divânu Luga-
ti’t-Türk (Türk Lehçelerinin Divanı) diye adlandırarak orta-
ya koydum.
.
ARAŞTIRINIZ
Kaşgarlı Mahmut, Edip Ahmet Yükneki ve Hoca Ahmet Yesevi’nin biyografilerini araştırınız.
Araştırma sonuçlarınızı kısaca yazıp sınıfta paylaşınız.
93