Page 27 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 3.Ünite
P. 27

ŞİİR




                                 METİNDE GEÇEN BAZI KELİME VE KELİME GRUPLARI


                kervan  : Uzak yerlere yolcu ve ticaret eşyası taşı-  sıla  : (gurbetteki bir kişi için) Doğup büyüdü-
                        yan yük hayvanı katarı.                     ğü ve özlediği yer.
                mesken : Oturulacak yer, oturulan ev.







                                        METİN VE TÜRLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

                  Okuduğunuz metin, anonim halk edebiyatı ürünlerinden biri olan türkü nazım biçimine aittir.
               Belirli bir ezgiyle söylenen türkülerin söyleyeni genellikle belli değildir. Söz konusu türkü, “ayrılık”
               teması üzerine söylenmiştir. Sevdiği gurbet ellere, İstanbul’a, gitmiştir. Gideli yedi yıl olmuştur ancak
               henüz dönmemiştir. Okuduğunuz metin, sevdiğinden ayrı düşen âşığın içinde bulunduğu ruh hâlini
               vermesi yönüyle önemlidir. Bunun yanı sıra aşkın, gurbetin, ayrılığın, savaşlardaki kahramanlıkların
               da türkülerde konu edildiği görülür. Kısacası halkta heyecan uyandıran her olaya türkü yakıldığı
               söylenebilir.
                  Okuduğunuz metinde “Gayrı dayanacak özüm kalmadı/Ağamın geydiği ketenden gömlek” di-
               zelerinden de anlaşılacağı üzere türkülerde halkın anlayacağı sade bir dil söz konusudur. Çünkü
               türküler, halkın ortak malıdır. Halkın içinden çıkmış, halka mâl olmuş ürünlerdir. Dolayısıyla gerek
               dil gerek içerik gerek zevk yönüyle türküler halk yaşayışını yansıtır.
                  Türküler, yapıları bakımından iki bölümden oluşur. İlk bölüm, bent adı verilen ve türkünün asıl
               sözlerinin yer aldığı bölümdür. İkinci bölüm ise her bendin sonunda tekrar eden nakarat bölümü-
               dür. Bu bölüm, bağlama ya da kavuştak adıyla da anılır. Bentlerdeki ve kavuştaklardaki dize sayısı
               değişiklik gösterebilir. Okuduğunuz metin de üçer dizeli bentlerden ve ikişer dizeli kavuştaklardan
               oluşmaktadır. Bu durumda metindeki “Gayrı dayanacak özüm kalmadı/Mektuba yazacak sözüm
               kalmadı” dizeleri kavuştak bölümünü oluşturmaktadır. Türkülerde hece ölçüsünün her kalıbını gör-
               mek mümkündür. Okuduğunuz metinde ise 11’li hece ölçüsü tercih edilmiştir.
                  Türküler; ezgilerine, konularına ve yapılarına göre çeşitli başlıklar altında toplanabilir. Ezgilerine
               göre bozlak, hoyrat, kayabaşı, oyun havaları gibi isimlerle anılırken konularına göre aşk türküleri,
               doğa türküleri, çocuk türküleri, kahramanlık türküleri, askerlik türküleri gibi isimlerle anılır. Tür-
               küler yapılarına göre gruplandırılırken türkülerin bent ve kavuştaklarının kümelenişi göz önünde
               bulundurulur ve bu yönüyle çok değişik şekillerde karşımıza çıkar.




                 METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME


              1.  Metinde söyleyici ile hitap edilen kişi arasındaki ilişkiyi dizelerden örneklerle belirtiniz.
              2.  Okuduğunuz metinde söyleyici, duygularını daha etkili anlatmak için nelerden yararlanmıştır? Di-
                 zelerden örnekler vererek açıklayınız.
              3.  Metinde bu dizeleri söyleyen kişinin yerinde siz olsaydınız neler yapardınız? Düşüncelerinizi sözlü
                 olarak ifade ediniz.

              4.  Metnin temasını bulunuz. Ahenk unsurlarının temayı etkilediğini düşünüyor musunuz? Açıklayı-
                 nız.

              5.  Okuduğunuz metnin dil ve anlatım özellikleriyle ilgili neler söyleyebilirsiniz?
              6.  Metinden dönemin sosyal ve kültürel gerçekliğini yansıtan dizeler bulunuz.







                                                                                                           105
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32