Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 3.Ünite
P. 14

3. Ünite


                  Metni Anlama ve Çözümleme

                1. Elhan-ı Şita adlı şiirde Metinde Geçen Bazı Kelime ve Kelime Grupları’nda verilenler dışında anlamını
                  bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını bulunuz. Bunların anlamını metnin bağlamından hare-
                  ketle tahmin ediniz, tahmininizin doğruluğunu kaynaklardan yararlanarak kontrol ediniz.
                2. Şiirin temasını belirleyiniz.

                3. Şiirdeki kış ve bahar mevsimlerine ait unsurları tespit ederek bu unsurların hangi duyguları yansıt-
                  mak için kullanıldığını belirtiniz.
                4. Şiirde farklı aruz kalıplarının kullanılmış olmasının şiire katkısını açıklayınız.
                5.  Şiirde  kelimelerin  düzenlenişi,  dizelerin  uzunluğu-kısalığı  vb.  aracılığıyla  içeriğin  görsel  olarak
                  şiirin şekline nasıl yansıtıldığını belirleyiniz.


                  Etkinlik

                  Elhan-ı Şita adlı şiirden alınan aşağıdaki dizelerde yer alan imgeleri bulunuz. İmgelerin sizde çağ-
               rıştırdığı anlamları karşılarına yazınız.
                                Dize                         İmge                Çağrıştırdığı Anlam

                Bir beyaz lerze, bir dumanlı uçuş

                Ey kebûterlerin neşîdeleri
                Dök ey semâ, revân-ı tabîat gunûdedir

                Bir bâd-ı hamûşun per-i sâfında uyuklar

                Karlar, bütün elhânı mezâmîr-i sükûtun
                Karlar, bütün ezhârı riyâz-i melekûtun




                                            Şairin Biyografisi

                                            Cenap Şahabettin (1870-1934): Bugün Makedonya sınırları içinde
                                         yer alan Manastır’da doğdu. Gülhane Askeri Rüştiyesinden sonra Tıbbi-
                                         ye İdadisinde okudu. Askeri Tıbbiyeden doktor yüzbaşı rütbesiyle me-
                                         zun oldu. Yüksek ihtisas yapması için devlet tarafından Paris’e gönde-
                                         rildi. Burada cilt hastalıkları alanında dört yıl ihtisas yaptı. Yurdun çeşitli
                                         bölgelerinde hekim ve sıhhiye müfettişi olarak görev yaptı. Altı yabancı
                                         dil bilen Cenap Şahabettin, Darülfünunda Fransızca ve edebiyat dersleri
                                         okuttu. Dönemin gazete ve dergilerinde yazıları ve şiirleri yayımlandı.

                                            Cenap Şahabettin, Servetifünun Dönemi’nin önde gelen şairlerindendir.
                                         Şiirlerinde döneminin edebî anlayışına uygun olarak siyasi ve sosyal
                                         konulardan uzak durdu, bireysel duygulanımları yansıttı. Genellikle
                                         serbest müstezat nazım biçimini tercih etti, ağır bir dil ve yeni mecazlarla
                                         aşk ve tabiat temalarını işledi. Parnasizm ve sembolizm etkisiyle şiirle-
                     Cenap Şahabettin    rinde biçim mükemmelliğine ve ahenge önem verdi. Özellikle sembo-
                       (1870-1934)
                                         list  şairlerden  etkilenen  sanatçı,  parnasizmi Türk  edebiyatına  tanıtan
                                         kişidir. Tamat  (şiir), Tiryaki Sözleri (özdeyiş), Hac Yolunda, Avrupa Mek-
                                         tupları, Suriye Mektupları, Afak-ı Irak (gezi yazısı-mektup); Evrak-ı Eyyam,
                                         Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh (makale); Körebe, Yalan (tiyatro) sanatçının başlı-
                                         ca eserleridir.



          82
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19