Page 33 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 2.Ünite
P. 33

Türklerde Toplum Yapısı


            Türklerde Anayasal Hareketler ve Vatandaşlık Olgusu

                 Türklerde anayasalcılığın başlangıcı Tanzimat Fermanı’nın ilanı olarak kabul edilse de ilk
            anayasal süreç 1876 yılında ilan edilen Kanun-i Esasi ile başlamıştır. Daha sonra yeni Türk
            Devleti’nin anayasası olan 1921 Anayasası (Teşkilat-ı Esasiye) kabul edilmiş ve nihayet Cumhu-
            riyet’in  ilanından sonra 1924 Anayasası ile bu süreç devam etmiştir. Bu üç anayasayla Müslü-
            man ve gayrimüslim bütün vatandaşların hakları anayasal güvence altına alınmıştır.
                 Vatandaşlık, siyasal yaşamın varlık nedenini oluştururken siyasal davranışların da meş-
            rutiyet  kaynağıdır.  Vatandaşlık,  bireyi  devlete  bağlayan  hukuksal,  sosyolojik,  dinsel,  siyasal,
            kültürel ve ekonomik bir olgudur. Vatandaşlık anlayışı, Osmanlı Devleti’nden Türkiye Cumhuri-
            yeti’ne kadar çeşitli aşamalardan geçerek olgunlaşmıştır.

                  SIRA SİZDE

                                   Vatandaşlık olgusu ve gayrimüslimlerin statüsü yönünden
                               Kanun-i Esasi (1876), 1921 ve 1924 anayasalarının karşılaştırılması

                1876 Kanun-i Esasi
                    ● Madde   8 - Bütün Osmanlı vatandaşları dini, mezhebi ve ırkı ne olursa olsun Osmanlı’dır.
                    ● Madde   9 - Kişi hürriyeti getirilmiştir.
                    ● Madde 11 - Herkese ibadet hakkı tanınmıştır.
                    ● Madde 17 - Bütün Osmanlı vatandaşları hak ve ödevler bakımından kanun önünde eşittir.
                    ● Madde 19 - Bütün Osmanlı tebaası memuriyet hakkına sahiptir.
                    ● Madde 23 - Hiç kimse bağlı olduğu mahkemeden başka mahkemeye gönderilemez.
                    ● Madde 83 - Bütün unsurların hak arama özgürlüğü vardır.

                1921 Anayasası (Teşkilat-ı Esasiye)
                    ● Madde 1 - Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir. Yönetim tarzı halkın kendi yazgısını doğrudan
                   doğruya ve fiilen kendisinin yönetmesi esasına dayalıdır.
                    ● Madde 5 - ...Büyük Millet Meclisi üyelerinin her biri kendisini seçen vilayetin temsilcisi değil,
                   tüm milletin temsilcisidir.
                    1921 Anayasası Millî Mücadele Dönemi’nde yapıldığı için bu anayasada birçok konuya deği-
                nilmemiş, temel hak ve hürriyetlere yer verilmemiş, vatandaşlık tarif edilmememiştir. Eksik olan
                konularda ise Kanun-i Esasi dikkate alınmıştır.

                1924 Anayasası
                    ● Madde   1 -  Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir.
                    ● Madde 69 - Türkler kanun karşısında eşittir ve ayırım yapılmaksızın kanuna uymak ödevindedir.
                   Her türlü grup, sınıf, aile ve kişi ayrıcalıkları kaldırılmıştır.
                    ● Madde  88 - Türkiye’de din ve ırk ayırt edilmeksizin vatandaşlık bakımından herkese Türk denir.


                 1. Yukarıdaki anayasaları gayrimüslimlerin hakları bakımından karşılaştırınız.
                 2. Her üç anayasayı da vatandaşlık olgusu yönünden karşılaştırınız.




               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................








                                                           97
   28   29   30   31   32   33   34   35   36