Page 32 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 2.Ünite
P. 32
2. Ünite
Hilâl-i Ahmer’den Türk Kızılayı’na
1868 tarihinde “Osmanlı Yaralı ve Hasta
Askerlere Yardım Cemiyeti” ismiyle kurulan bu
topluluk, 1877 yılında Osmanlı Hilâl-i Ahmer
adını almıştır. Osmanlı Devleti’nin yıkılmasının
ardından 1923 yılında Türkiye Hilal-i Ahmer
Cemiyeti, son olarak da 1935 tarihinde Türkiye
Kızılay Cemiyeti ismini almıştır. Bu cemiyet ku-
ruluşundan itibaren Trablusgarp Savaşı, Bal-
kan Savaşları, I. Dünya Savaşı ve İstiklâl Savaşı
döneminde önemli çalışmalarda bulunmuştur.
Bu çalışmalar arasında yaralı askerlere yardım,
ihtiyaç olan bölgelere sıhhiye heyetlerinin gön-
derilmesi (Görsel 2.31) gibi birçok hizmet ve fe-
dakarlıklar vardır.
Gönüllü hasta bakıcılar, bu cemiyet aracı- Görsel 2.31: Hilal-i Ahmer’in gazileri tedavi çalışmaları
lığı ile savaş alanında yaralanan binlerce askere
yardıma koşmuşlardır. Hilâl-i Ahmer Cemiye-
ti’nde erkekler kadar kadınlar da önemli gö-
revler üstlenmişler, bol miktarda yardım topla-
mışlardır. Balkan Savaşları’nda hastaneler için
gerekli olan çamaşır, çarşaf ve sargı bezi gibi
malzemeleri, gece gündüz demeden çalışarak
temin etmişlerdir.
Türk Kızılay Cemiyeti, günümüzde yurt için-
de ve yurt dışında ihtiyacı olan birçok topluma
yardım götürmektedir (Görsel 2.32). Bu yardım-
lar sayesinde muhtaç insanların barınma, bes-
lenme ve sağlık ihtiyaçları karşılanmıştır. Türk
Kızılayı aynı zamanda gençlik ve eğitim alanla- Görsel 2.32: Kızılay’ın yurt dışındaki yardımı
rında da önemli faaliyetlerde bulunmaktadır.
SIRA SİZDE
Hilal-i Ahmer Cemiyeti’ne yardımı dinî bir emir olarak görüyoruz. Çünkü yaralı
gazilere yardım gibi mukaddes bir amaç için kurulmuş Hilâl-i Ahmer Cemiyeti bütün
müslümanların yardımlarına ihtiyaç duymaktadır.... Diğer islam ülkelerinde olduğu gibi
bizde de yardımların günden güne artmakta olduğu görülmektedir. Örnek olarak Mos-
tar’daki kardeşlerimizin bu konudaki çabaları takdire şâyandır...
Salih Savfet Başiç, Hilâl-i Ahmer ve Muhacirin İanesi Münasebetiyle, sayı: 8-9, s. 41-42
Yukarıdaki metni inceledikten sonra, diğer İslam ülkelerinin Hilâl-i Ahmer’e yar-
dım göndermesini İslam dünyası açısından değerlendiriniz.
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
96