Page 153 - Uluslararası İlişkiler
P. 153

ÜNİTE
                                                                           TÜRKİYE'NİN DIŞ POLİTİKASI      7

                  Türkiye ile Gürcistan ilişkileri, 1990’lı yılların ortalarından itibaren stratejik ortaklık görünümü ka-
            zanmıştır. Gürcistan’ın, Kafkasya ve Orta Asya’ya uzanan yol üzerinde stratejik bir konuma sahip ol-
            ması ve Rusya’nın Güney Kafkasya’daki etkinliğinin dengelenmesi açısından, Türkiye için büyük bir
            önemi vardır. Gürcistan topraklarından geçen boru hattı projeleri, iki ülkeyi siyasi ve ekonomik olarak
            yakınlaştıran bir diğer önemli etken olmuştur. Bu iş birliğinin bir sonucu olarak Türkiye, Gürcistan’ın
            en önemli ticari ortağı hâline gelmiştir. Son dönemde, iki ülke arasında gerçekleştirilen ve çalışmaları
            devam eden büyük çaplı bölgesel projelerin kazandırdığı ivmeyle iki ülke arasındaki ekonomik ilişkiler
            daha üst seviyeye ulaşmıştır (Görsel 7.46).



































                               Görsel 7.46 Türkiye ve Gürcistan arasındaki Sarp sınır kapısı


                  Türkiye’nin  Azerbaycan  ve  Gürcistan  ile  komşuluk  ilişkileri  gelişirken  Ermenistan  ile  ilişkileri
            1990’lardan günümüze kadar sorunlu bir seyir izlemiştir. Türkiye, Ermenistan’ın bağımsızlığını tanıyan
            ülkelerden biri olmuş ve Karadeniz Ekonomik İş Birliği Örgütü’ne (KEİ) Ermenistan’ı kurucu üye olarak
            davet etmiştir. Türkiye ayrıca, 1992-1993 yıllarında ekonomik güçlüklerle karşılaşan Ermenistan’a in-
            sani yardım yapmış, toprakları üzerinden bu ülkeye insani yardım malzemesi gönderilmesine izin ver-
            miştir. Ancak Türkiye’nin bu olumlu çabalarına rağmen iki ülke arasındaki sorunlar nedeniyle ilişkiler
            istenilen yönde gelişememektedir.
                  Günümüzde Türkiye-Ermenistan ilişkilerini olumsuz yönde etkileyen üç unsur bulunmaktadır:
                  a. Ermenistan’ın Türkiye ile arasındaki ortak sınırı resmî olarak tanımayı reddetmesi ve
                      toprak iddiaları
                  Türkiye ile Ermenistan arasındaki sınır, 1921 Kars Antlaşması ile çizilmiştir. Sovyet cumhuriyet-
            lerinden Ermenistan, Azerbaycan ve Gürcistan ile Türkiye arasında imzalanmış olan bu Antlaşma, aynı
            zamanda Türkiye’nin Gürcistan ve Azerbaycan ile şimdiki sınırlarını da belirlemiştir.
                  Ermenistan bağımsızlığını ilan etmesinden bu yana Kars Antlaşması’nın geçerliliğini resmen tanı-
            mayı reddetmektedir. Ancak Erivan yönetiminin bir yandan sınırın açılmasını isterken diğer yandan sınırı
            resmen tanımaması çelişkili bir durum yaratmaktadır.
                  Öte  yandan  Ermenistan  Bağımsızlık  Bildirgesi’nin  11.  maddesinde,  Türkiye’nin  doğu  bölge-
            sinden,  “Batı  Ermenistan”  olarak  bahsedilmektedir. Ayrıca  anayasasının  13.  maddesinde Ağrı  Dağı,
            Ermenistan’ın devlet simgesi olarak belirtilmektedir.
                  Ermenistan’ın resmî antlaşmalarla çizilmiş Türkiye sınırını tanımaması ve anayasal belgelerinde
            Türkiye topraklarına atıf arda bulunması, iki ülke ilişkilerinin normalleşmesinin önünde büyük bir engel
            teşkil etmektedir.

                                                        153
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158