Page 569 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 569

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                                                              lanların okurun hayalinde oluşturacağı gerçeklik sınırlandırılmış
             Etkinlik No.: 130
                                                              olurdu. Hiçbir görsel, okuyucunun hayal gücü kadar zengin ola-
             1.  Yazar okuyucunun zihninde canlandırmak istediği manzarayı an-  maz diye düşünüyorum.
               latırken görme (teravihten çıkan gamseleli ve kukuletalı bir siyah   4.  Olası Cevap: Her iki ağaç da bir tepenin üzerinde. Alıç ağacının
               kalabalık…), işitme (yerleri haşırdatan bir ayak sesi ve ardı ara-  üzerinde allı yeşilli paçavralar varken bu ağaçta öyle bir unsur
               sı kesilmeyen öksürükler…) ve dokunma (Karayelin savurduğu   yok. Alıç ağacına doğru yükselen sırtta bahar aylarında rengârenk
               parçalar altında…) duyusuyla ilgili ayrıntılara yer vermiştir. Bu   çiçekler varken bu ağaca doğru yükselen sırtta muhtemelen bahar
               ayrıntılarla anlatım daha da güçlenmiştir.
                                                              mevsimi olmasına rağmen çiçeksiz dümdüz bir yeşillik uzanıyor.
             2.  Yazar, çocukluğunda bulunduğu bir sohbette dinleyicilerin ken-
               di konuşmasından hoşlandığına özellikle Şinasi’nin tevhidinde   Etkinlik No.: 133
               geçen  …Lamekândır olamaz ifadesini  söyleyiş biçimini  beğen-  1.  Olası Cevap: Düşünce ufkunu geliştirmenin en doğru yolu başka
               melerini “örnek” olarak göstermektedir. Anlatımın daha anlaşılır   medeniyetlerin kültürüne ve diline özenmekten değil, sağlam bir
               olması amacıyla bu yola başvurmuştur.
                                                              dil bilincine sahip olmaktan geçer.
             3.  Bu alıntının kullanılma sebebi, metnin ana iletisini oluşturan geç-  2.  Olası Cevap: Günümüzde dil meselesinin hâlâ konuşulur olması,
               miş ramazan günlerine özlem duygusunun okuyucuya daha iyi ve   sağlam bir dil bilincinin yerleşememesinden kaynaklanmaktadır.
               etkili yansıtılmak istenmesidir.
                                                              Kişilerin kendi dilini değersiz görmesi, başka dillere özenti duy-
             4. a) İnsana özgü bir nitelik (kucaklamak) doğaya aktarılarak kişi-  gusu ve küreselleşmenin etkisi gibi faktörler dil bilincinin önemi-
                 leştirme yapılmıştır.                        ni kaybetmesine neden olmuştur.
               b) Olası Cevaplar:                           3.  Olası Cevap: Toplumsal birlik o milletin varlık nedeni olan dil
                 O gün darı yemekten kursakları davul gibi şişerdi.   ile sağlanır. Dolayısıyla dili korumak için öncelikle birey olarak
                 O gün darı yemekten kursakları içi dolu bir keseye dönerdi.  dil bilincine sahip olmak gerekmektedir. Bir milletin aynı zaman-
                                                              da kimliğini oluşturan dile toplumca değer verilmeli, onu doğru
                                                              kullanmaya özen gösterilmelidir. Öğretim yaşamları boyunca
             Etkinlik No.: 131
                                                              çocuk ve gençlerin edebiyat tarihinin seçkin ve önemli eserlerini
             1.  Olası Cevaplar: Evet, metni görsellerle desteklerdim. Metinde   okumaları, Türkçenin lezzetini erken yaşlarda almaları için çalış-
               kediler ve dolayısıyla kedilerin gün içindeki hâl ve hareketlerini   malar yapılmalıdır.
               anlatan bölümler var. Bu bölümleri kedi görselleriyle destekleye-  4.  Olası Cevap: Yazarın “kültür” yerine ekin kelimesini kullanma-
               rek anlatmak metni dikkat çekici kılar ve anlatımı daha etkili hâle   sı; yabancı dilden kelimelerin Türkçede kullanılmasına karşı
               getirir.                                       olduğunu ve dilin özleşmesi gerektiğini düşündüğünü gösterir.
               Hayır, metinde görsel kullanmazdım. Kedileri, betimleyici anla-  “Önemsemek” yerine önemlemek kelimesini kullanması ise dili
               tım kullanarak anlatırdım. Böylece okuyucunun hayal dünyasını   zenginleştirmek için Türkçe köklerden kelime türeterek dil üze-
               harekete geçirerek onları düşünmeye sevk ederdim.  rine titizlikle düşündüğüne işaret eder.
             2.  Olası Cevaplar: Görsel olarak karikatür kullanırdım. Çünkü bu   5.  Olası Cevap: Yazarın “huysuz ve öğreten bir kalem” olarak nite-
               bölümdeki kedi sahnesini karikatürle mizahi bir şekilde anlatma-  lendirilmesi bazı hususlarla ilgili bilgilendirme yaparken hem dü-
               nın etkili bir yöntem olacağını düşünüyorum.   şündüren hem de eleştiren sivri dilli bir üslup kullanmasındandır.
               Görsel olarak fotoğraf kullanırdım. Metinden alınan bu bölümde   6.  Olası Cevap: Dil bireyler tarafından doğru kullanılmadığı takdir-
               kedilerin esneyip gerindiği, kuyruklarını havaya kaldırıp yürüdüğü   de yozlaşır. Başka dil ve kültürlere özenti, kendi dilini küçük ve
               anlar anlatılıyor. Bu anların fotoğrafla aktarılması daha etkili olur.  değersiz görme gibi düşünce ve tavırlar dilin yozlaşmasına sebep
             3.  Olası Cevap: Köşe yazımda kullanacağım bu görsel okuyucuların   olur. Dilin bilinçsizce kullanımı, kişilerin dil üzerinde düşünme
               dikkatini yazıya çeker. Görsel, metni özetleyici bir nitelik taşıdı-  alışkanlığı kazanamamalarına zemin hazırlar. Düşünce ufkunu
                                                              genişletmek isteyen kişilerin öncelikle dil şuuruna sahip olması
               ğı için konunun okuyucu tarafından daha kolay özümsenmesini
               sağlar. Ayrıca akılda kalıcılığı da artırır.   gerekir. Başka dillere özenmeyip kendi dilinin zenginliğiyle gurur
                                                              duyarak ve dilini doğru öğrenerek gerekli çaba ve hassasiyeti gös-
                                                              tererek yozlaşmanın önüne geçmek mümkündür.
             Etkinlik No.: 132
             1.  Olası Cevap: Metindeki ağaç bir tepenin üzerinde ve yalnız ba-  Etkinlik No.: 134
               şınadır. Ağacın yapraklarında adaklar için bağlanan paçavralar
               vardır. Benim resmimde de genç bir kız ve annesi olabilir. Kızın   1.  Olası Cevap: Yazar metinde edebî bir dil kullanmış. Metin öğreti-
               annesi ağacın bir dalını tutmuş; kız, evden getirdiği bir bez par-  ci metin örneği olsa da yazar duygu ve düşüncelerini günlük ha-
               çasını bağlıyor. Hava hafif rüzgârlıdır. Anne ve kızın saçları ile   yatta kullanılmayan benzetmeler, imgeler ve mecazlı söyleyişlerle
               ağacın dalları aynı uyumda savrulmuş. Resimde renkler yok. Tüm   ifade etmiş.
               resim bir siluet hâlinde.
                                                           2.  Olası Cevap: Şiirle ifade ederdim. Çünkü geçmişe duyulan özlemi
             2.  Olası Cevap: Dikmen sırtları metinde bahar mevsimine uyumlu   dile getirmek için şiirin ifade gücünden yararlanmanın daha uy-
               olarak yemyeşil; allı morlu, elvan elvan bozkır çiçeklerine bürün-  gun olduğunu düşünüyorum.
               müş olarak betimleniyor. Mevsim kış olsaydı bölgenin de kara-  Düz yazıyla ifade ederdim. Çünkü geçmiş ramazanlara duyulan öz-
               sal iklim şartları düşünüldüğünde tüm bölge bembeyaz olurdu.   lemi düz yazı tarzında, sade bir dille anlatmak daha etkili olacaktır.
               Ağaçların çoğu, yapraklarını döker; çiçekler, otlar kupkuru çalı-
               lara dönüşürdü.                              3. a)
                                                                 Dil ve Anlatım Özelliği  Metinden Örnekler
             3.  Olası Cevap: Metinde yazar, alıç ağacını ve ağacın bulunduğu
               coğrafi özellikleri çiçeklerin rengine kadar betimlese de okuyucu   Alışılmamış bağdaştırma  hesapsız duygular, neşeli
               bir yerden sonra anlatılanları hayalinde canlandırmak ister.  Ha-   uğultu
               yalimizde canlandırdığımız bu görüntüler metne olan ilgimizin
               artmasına neden olur.  Metinde bir görsel kullanılsaydı anlatı-  İkileme  katmer katmer, tatlı tatlı


                                                                                                   567
   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574