Page 572 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 572

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
            kilde kullanarak ifade etmeli, noktalama işaretlerini yerli yerinde   Hayır,  Tomris  Uyar’ın  Edip  Cansever’in  şiir  kitapları  hakkında
            kullanmalıdır. Yazıda bütünlük olmalı, düşünceler dağınık bir   yaptığı değerlendirmeler, bende Edip Cansever şiirlerini okuma
            şekilde aktarılmamalıdır. Yapmacık ifadelerle örülü bir üsluptan   isteği uyandırmadı. Edip Cansever’in şiirleri hakkında herhangi
            kaçınılmalı, okuyucu üzerinde olumlu etki bırakacak samimi bir   bir fikrim yokken bu yazıyı okumam bu şaire merak duymamı
            tarz benimsenmelidir.                          sağlamadı ancak önce Edip Cansever şiirlerini okuyup daha son-
                                                           ra bu yazıyı okusaydım yazıdaki değerlendirmeler ışığında Edip
          3.  Olası Cevap: Bence, ilk cümleler bir yazı için büyük önem taşıyor.   Cansever şiirlerini tekrar okurdum.
            Etkileyici bir cümleyle başlayan yazı, bende o yazının tamamını
            okuma isteği uyandırıyorken kötü bir giriş cümlesi olan bir yazıyı   3.  Olası Cevap: Edip Cansever’in şiirlerinde günlük konuşma di-
            ise okuma isteğim azalabiliyor. Örneğin, bir roman ya da hikâye   linden kelimelerin bulunması, şairin halktan kopuk olmadığını
            okumaya başladığımda ilk cümle beni metnin içine çekebiliyor.  ve sokaktaki insanı şiirlerine konu edindiğini gösteriyor. Ayrıca
                                                           şiirlerini tüm topluma hitap edecek bir üslupla kaleme aldığı so-
          4.  Olası Cevap: İyi yazmak için öncelikle yetenek gereklidir. Yete-  nucuna varıyorum.
            nekli bir yazar, iyi de kötü de düşünse yeteneği sayesinde iyi yazı   4.  Olası Cevap: Bir metin, yazarından bağımsız olarak düşünüle-
            yazabilir.                                     mez. Yazar eserinde sanatçı kişiliğini, yaşantısını, birikimlerini,
            İyi düşünüp yetenek eksikliğinden dolayı kötü yazanlar olabilir   duygu, düşünce ve hayallerini yansıtır. Yani yazarı bir kap olarak
            ancak kötü düşünüp yetenek sayesinde iyi yazan olamaz. Yani iyi   düşünürsek aslında eseri de onun içinden sızan sanatı, düşünce-
            yazı için iyi düşünce ve yetenek gereklidir.   leri, yaşantılarıdır. Bu da edebî eserin öznel oluşunun sonucudur.

          Etkinlik No.: 144                              Etkinlik No.: 146
          1.  Olası Cevap: Yazarın sanat anlayışının şekillenmesinde yaşadı-  1.  Olası Cevap: Bir milletin varlığını gösteren kültürel değerler unu-
            ğı dönem, sosyal çevre gibi etkenler önemli rol oynar. Metinde   tulursa o milletin varlığından söz edilemez. Dolayısıyla gelecek
            anlatılanlardan hareketle Hâşim’in sanat anlayışının oluşmasında   nesil, kültürel değerlerinin sürekliliğini onu koruyarak sağlaya-
            çocukluğundaki hatıralarının etkisi olduğu söylenebilir. Ay met-  caktır. Metinde kültür ve medeniyet tarihinin önemli bir parçası
            ninde Hâşim’in çocukluk anılarından izler görülür. Metinde ay,   olan kalemin tarihi ile ilgili bilgiler verilmesi, nesiller arasındaki
            Hâşim’in hatıralarında yaşayan annesini çağrıştırır. Gerçek dün-  kültür aktarımının kuvvetlendirilmesi açısından önemlidir.
            yanın çirkinliklerinden kaçıp sığındığı ve teselli bulduğu annesi   2.  Olası Cevap: Gün geçtikçe modernleşmenin de etkisiyle pek çok
            gibidir.                                       ahlaki ve kültürel değerin yok olmaya başladığını söyleyebilirim.
          2.  Olası Cevap: Hâşim için gerçekler ızdırap vericidir. Dolayısıyla   Samimiyet, merhamet, paylaşma, yardımlaşma, hoşgörü gibi bir-
            hayali, gerçeğe tercih eder. Metinde ay, gerçek dünyanın çirkin-  çok duygu ve davranışın eskiye nazaran kaybolmaya yüz tuttuğu
            liklerini kapatarak manzarayı değiştirir. Bu nedenle Hâşim, ger-  bir gerçektir.
            çekleri gizleyerek hayale çeviren ay için yalancı sıfatını kullanır.   3. a) Olası Cevap:  Dille söylenenler sadece kulakta kalır. Ancak ka-
          3.  Olası Cevap: Yazar, dış dünyanın kendi iç dünyasında bıraktığı   lemle yazılanlar hem bugüne hem de geleceğe ulaşır.
            izlenimleri yansıtmak için genellikle belirsiz renkleri tercih et-  b) Olası Cevap: Bu söze benzer kullanım olarak “Söz kulağa, yazı
            miştir. Metinde geçen tozlu yapraklar, kirli sular, paslı tenekeler,   uzağa gider.” veya ”Söz uçar, yazı kalır.” örnekleri verilebilir.
            karanlık, kırmızı bir ay, siyah mürekkep gibi ifadelerden Hâşim’in   4.  Olası Cevap: Metinde tellâllık, kaybolan kişilerin veya eşyaların
            eserlerinde genellikle gri, siyah, kırmızı gibi koyu, soğuk ve be-
            lirsiz renkleri kullandığı görülür. Dolayısıyla bahsi geçen renkler   bulunmasını ilan etme görevlisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bir
                                                           bakıma aracı olarak ifade edebileceğimiz tellâllığın yerini günü-
            üzerinden Hâşim’in sanat anlayışını ifade ederdim.
                                                           müzde gazete, internet, televizyon gibi çeşitli haberleşme araçları
          4.  Olası Cevap: Ahmet Haşim, tabiata sanki bir prizma arkasından   tutmaktadır. Bu modern araçlarla duyurular daha hızlı ve kolay
            bakar. O, görünenle yetinmeyip hayal dünyasında alternatif bir   bir şekilde ulaşmaktadır.
            tabiat kurar. Bu tabiat, okuduğumuz metinde de ifade edildiği
            gibi Japonyalı bir ressamın siyah mürekkeple çizdiği belirsiz ve   5.  Olası Cevap: I. metinde yazar, fikir hayatı için önemli bir unsur
            tamamlanmamış bir tabiattır. Bu âlemde ay, yapraklara sürünerek   olan kalemden söz etmiştir. Değeri yok olmaya başlamış yazı kül-
            yükselir. Denizin suları şarkı söyler. Gece olduğunda bütün uyuz   türüyle ilgili görüşlerini dile getirmiştir. II. metinde ise yazar, dö-
            ağaçlar, yerini zengin bir ormana bırakır.     nemin hastalık hâline gelen bir meselesi olan kaybetmek üzerine
                                                           fikirlerini belirtmiştir.
          Etkinlik No.: 145
                                                         Etkinlik No.: 147
          1.  Olası Cevaplar: Evet, Edip Cansever’in şiir anlayışını kendisinden   1.  Olası Cevap: Farklı günlerde farklı yaş gruplarına yönelik metin-
            öğrenmek isterdim. Şairin kendisini dinlemeyi ya da şiir anlayışını   ler yazarak okur kitlesini farklı kesimlere yayabilir. Bazı metin-
            değerlendirdiği kendi yazılarını okumayı tercih ederdim. Ayrıca   lerinde İstanbul Türkçesi dışında yerel söyleyişlere yer vererek
            kendisini dinleme fırsatım olsaydı hayatı, şiirleri ve sanatıyla ilgili   İstanbul dışındaki bölgelerde yaşayan insanların sempatisini ka-
            merak ettiğim hususları sorup birinci ağızdan cevap alabilirdim.  zanabilir.
            Hayır, Edip Cansever’in şiir anlayışını kendisinden değil de ikinci   2.  Olası Cevap: Düzenli  bir köşe yazısı okuru olmanın kişiye en
            kişilerin yaptığı değerlendirmelerden öğrenmek isterim. Çünkü   önemli katkısı, güncel meseleler ve bu meselelerle ilgili görüş-
            şairin şiir  anlayışını ikinci kişilerin yorumlarından öğrenmek   ler hakkında bilgi sahibi olmaktır. Bu tür metinlerde sevdiği-
            bana şairle ilgili farklı bakış açıları kazandırır.  miz, düşüncelerine değer verdiğimiz kişilerin güncel olaylar
          2.  Olası Cevaplar: Evet, Tomris Uyar’ın Edip Cansever’in şiir kitap-  hakkındaki görüşlerini öğrenebilir; konuyla ilgili daha geniş
            ları hakkında yaptığı değerlendirmeler, bende Edip Cansever şiir-  bir bakış açısı kazanmış oluruz.
            lerini okuma isteği uyandırdı. Dönemin şiir anlayışını yansıtması,   3.  Olası Cevap: Fıkralar gazete ve dergilerde yayımlandığı için ala-
            şiirin toplumsallaştığı bir dönemde kendi biçim özelliklerinden   nında uzman kişileri veya sadece konuya ilgisi olan kişileri değil
            ödün vermemesi, şiirlerinde sıradan insanları anlatması ve bunu   toplumun her kesimini hedefleyen metinlerdir. Bu sebeple ko-
            yaparken şiir sanatından kopmaması, Edip Cansever şiirlerine   nuyla ilgisi olan, olmayan hemen herkesin ilgisini çekebilecek bir
            ilgi duymamı sağladı.                          üslupla yazılması gerekir.


          570
   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577