Page 21 - Biyoloji 11 | 1. Ünite
P. 21

OKUMA PARÇASI



                                                                 İBN SİNA




                Bilimsel çalışmalar belli bir temel bilgiye dayanılarak yürütülür. Bilim
              tarihine bakıldığında bütün bilim insanlarının ortak bazı yönleri oldu-
              ğunu söylemek mümkündür. Bunların başında onların öğrenmeye karşı
              olan tutku derecesindeki eğilimleri ve ilgilendikleri konulara duydukları
              merak gelir. İbn Sina da bu bilim insanlarından biridir.
                İbn Sina 980-1037 yılları arasında yaşamış bir düşünür ve bilim in-
              sanıdır. Daha küçük yaşlarda öğrenmeye olan merak ve ilgisi daha son-
              raki hareketli hayatına rağmen devam etmiştir. İlk öğretmeni babası ol-
              muştur. Daha sonra devrin önemli düşünürlerinden Natıli’den felsefe,
              mantık ve çeşitli bilim dallarıyla ilgili dersler almıştır. Henüz on sekiz
              yaşındayken Buhara emirini tedavi ederek adını duyurmayı başarmıştır.
                Özellikle tıpla ilgili olarak ele aldığı yüz elli kadar kısa eserler diye-
              bileceğimiz yazıları ve “El-Kanun Fi’t-Tıbb” (Tıbbın Kanunu) adlı eseri
              vardır. Bu eseri Latinceye çevrilerek Batı’da tıp eğitiminde ders kitabı
              olarak okutulmuştur.                                                    İbn Sina, temsilî resmi
                İbn Sina, hekimliği bilimsel temellere oturtmuştur. Başta tıp olmak      (980- 1037)
              üzere  psikoloji, jeoloji, astronomi,  fizik,  matematik,  felsefe  gibi  bilim
              dallarına da önemli katkıları olmuştur. “El-Kanun Fi’t-Tıbb” adlı eserinde birçok hastalığın teşhis ve
              tedavisinden bahsetmiştir. Bağırsak sistemi hastalıklarının su ve toprak yoluyla yayıldığını söylemiş-
              tir. Bağırsak solucanı, menenjit, göğüsteki iltihaplanma ve karaciğer apnesi üzerine detaylı incelemeler
              yapıp sarılık hastalığının tedavi şekillerini bulmuştur. Hastalığın teşhisinde nabzın ve elle muayenenin
              önemini vurgulamıştır. Çiçek, kızamık, şarbon hastalıklarından ve diyabet hastalarının idrarında şeker
              olduğundan ilk olarak İbn Sina bahsetmiştir. Göz, kulak ve ağız hastalıklarını baş hastalıkları arasında
              ele almıştır. İbn Sina her bir hastalığın bulunduğu yerin sırasıyla anatomisini daha sonra da hastalığın
              tedavisini, ilaçlarını, ilaçların nasıl hazırlanması gerektiğini ve kullanımını vermiştir. Burada dikkat
              çeken en önemli özelliklerden biri hastalıklarla ilgili açıklama verilirken teşhis sırasında dikkat edilmesi
              gereken esasların da son derecede ayrıntılı olarak verilmesidir. Ayrıca hastanın sadece belli bir organı-
              nın bozukluğu üzerinde durmayıp vücudu bir bütün olarak değerlendirmesidir. İbn Sina’nın üzerinde
              durduğu hastalık grubundan biri de bulaşıcı hastalıklardır. O dönemde yaygın olarak görülen cüzzam,
              veba ve çiçek hastalığını ele alıp tedavilerini anlatmıştır. Ayrıntılı olarak ele aldığı bulaşıcı hastalıklar-
              dan biri de sifilis diğer adıyla frengidir. Aslında bu hastalığı belirleyip hastalık hakkında ilk ayrıntılı
              bilgi veren hekim de İbn Sina’dır.
                İbn Sina o devirde toplumun dışına itilen ve normal hasta muamelesi görmeyen ruhsal hastalığı olan
              kişilerle de ilgilenmiştir. Bu hastaların tedavilerinde psikolojik yöntemlerin yanı sıra müziği de kullan-
              mıştır. İlaçla tedavinin ruhi tedaviyle desteklenmesi gerektiğini ileri sürmüştür. Günümüzde de müzik
              bu tür hastalıkların tedavisinde kullanılan bir araçtır.
                İbn Sina’nın çalışmaları ve eseri incelendiğinde onun neden yüzyıllarca etkin olduğu, neden eserinin
              yüzyıllarca tıp okullarında el kitabı olarak kullanıldığı rahatlıkla anlaşılır.
                                                                                         (Düzenlenmiştir.)
                            http://www.deontoloji.hacettepe.edu.tr/ekler/pdf/esin_kahya/esin_kahya_ibnisina.pdf





                                                                                                 33
                                                                                                 33
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26