Page 11 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri 8
P. 11

Çoktan Seçmeli





        7.  Kuhn’a göre bilim tarihine baktığımızda bazen bilimsel   10. Dilthey, bilimleri doğa ve tinsel bilimler olmak üzere iki-
           çalışmaların durma noktasına geldiğini, hatta bilimin   ye ayırır. Doğa bilimleri dışsalken tinsel bilimler insana
           mevcut durumdan daha geriye gittiğini görmekteyiz.     ait yani içseldir. Tinsel bilimlerin başında da tarih gelir.
                                                                  Dilthey yaşanan her tarihsel dönemin kendi tinselliği ol-
           Buna göre Kuhn bilimle ilgili aşağıdaki görüşlerden    duğunu ve bu tinselliğinde kendine has anlamlar oluş-
           hangisine karşı çıkmaktadır?
                                                                  turduğunu, bu nedenle de tarihsel bir dönemin doğru
           A)  Toplumsal faydayı ön planda tuttuğuna              bilgisine ulaşmak için o dönemin tinsel yapısının dile
           B)  Durmaksızın sürekli ilerlediğine                   yüklediği anlamlara bakmak gerektiğini söyler.
           C)   Toplumdan bağımsız olduğuna
           D)  Devrimlerle ilerlediğine                           Buna göre Dilthey’in aşağıdaki görüşlerden hangisi-
           E)   Nesnel olduğuna                                   ne katılması beklenir?
                                                                  A)  Mantıksal açıdan doğru olan her zaman geçerli bir
                                                                     bilgidir.
        8.  N. Hartmann, tek düze bir varlık alanı üzerinde varlığın   B)  Bilginin oluşumunda düşünen bir ruh, düşünen bir
           sorgulanmasını doğru bulmaz. Bunun için de varlıkları;    özneden daha çok paya sahiptir.
           inorganik, organik, ruhsal, tinsel gibi katmanlara ayırır.   C)   Dil, üretilmiş bilginin yeniden üretilmesinde kulla-
           Hartmann’a göre varlıkların sınıflandırılması, bir bakı-  nılan anlama aracıdır.
           ma diğer görüşler için de birbiriyle çatışmayan yakla-  D)  Doğa ve toplum bilgisine onların tarihsel değişim
           şım alanları oluşturacaktır.                              ve dönüşüm sürecine bakılarak ulaşılır.

           Buna göre Hartmann’ın yeni ontolojisi için aşağıda-    E)   Bilginin gerçekliği, doğa ve toplumun özünün bilin-
           kilerden hangisi söylenebilir?                            mesi ile mümkündür.

           A)  Farklı yaklaşımlar arasında uzlaşı alanı oluşturur.
           B)  Ontolojik düşünceye bilimsel nitelik kazandırır.
           C)   Varlık konusunu sorun olmaktan çıkarır.
           D)  Felsefi problemleri temellendirir.
           E)   Yeni felsefi düşüncelerin oluşmasını önler.



        9.  Bergson’a göre eşyaya verilen şekiller tamamen biz-
           den değilse, madde ve ruh arasındaki bir uzlaşmadan
           gelmiş olmalıdır. Öyle ki maddeye çok şeyler veriyor-
           sak ondan da bazı izlenimler aldığımız şüphesizdir. An-  11.  Hegel’in diyalektik düşüncesini ayakları üzerine çe-
           cak bu izlenimlere zihnin giydirdiği şekiller ve onlara   virdiğini belirterek diyalektiği; ekonomi temelinde
           ait düşünceler, insana "ben” ile ilgili bilgi vermez. Ben   insanlık tarihine uygulamıştır. Bu görüş düşünce tari-
           bilgisi, ………                                           hinde "Diyalektik Materyalizm” olarak anılır. Ayrıca alt
                                                                  yapının, üst yapıyı; yani ekonominin ahlak, siyaset, din
           Parçanın sonunda verilen boşluğa aşağıdakilerden
           hangisi getirilirse anlam bütünlüğü sağlanmış olur?    gibi unsurları belirlediğini ifade etmiştir.

           A)  bilincin sezgisel bir kavrayışla içsel âleme yönelme-     Parçada hakkında açıklama yapılan filozof aşağıda-
              siyle mümkündür.                                    kilerden hangisidir?
           B)  görünüşün derinine inilmesi yani maddenin özü-     A)  K. Marx
              nün kavranmasıdır.                                  B)  E. Husserl
           C)   maddenin aktarımı ile başka zihinlerde anlam bulur.   C)   S. Kierkegaard
           D)  dışsal âlemin ruhsal âleme yansımasıdır.           D)  F. Nietzsche
           E)   madde ile ruh arasında mantıksal bir sentezlemedir.  E)   J. P. Sartre


                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     11 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16