Page 12 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri 8
P. 12
Çoktan Seçmeli
12. Tarihle ilgili paranteze alma: Toplumsal görüş ve ön 14. Yaşam bir akıştır. Akıl ve mantık bu akışı kavrayabile-
yargılardan uzaklaşma. cek esneklikte değildir. Akışı kavrama gücü, zekâ ile
içgüdünün birleşimiyle ortaya çıkan bir yetiyi gerek-
Varoluşla ilgili paranteze alma: Eşyaların gerçekten var tirir. Bu yeti bizde doğuştan bulunmaktadır ve mutlak
olup olmadıklarına yönelik şüpheden uzak durma.
bilginin kaynağıdır.
"İde”lerle ilgili paranteze alma: Eşyaları renk ve şekil
gibi niteliklerinden soyutlama. Bu parçadaki görüş aşağıdakilerden hangisine
uygundur?
Bu sınıflandırmalar, 20. yüzyıl felsefesi akımların-
dan hangisine aittir? A) Comte’un pozitivizmine
B) Husserl’in fenomenolojisine
A) Varoluşçuluk C) Bergson’un entüisyonizmine
B) Fenomenoloji D) Wittgenstein’ın analitik felsefesine
C) Mantıkçı Pozitivizm E) Descartes’ın rasyonalizmine
D) Diyalektik Materyalizm
E) Yeni Ontoloji
15. Takiyettin Mengüşoğlu, insanın ne olduğu sorunuyla
yakından ilgilenmiş ve insanı ontolojik temelde antro-
polojik bir varlık olarak tanımlamıştır. İnsanı açıklama-
da onun tek özelliğinden yola çıkmanın hatalı olaca-
ğını belirtmiş, insanın tüm yapısı ve eylemleriyle ele
alınması gerektiği üzerinde durmuştur. Tüm alanlarda
üretken olan insana bütünlükçü yaklaşılması doğru bir
13. Aristoteles’in fizik alanındaki görüşleri bir zamanlar tavırdır. Ona göre insanın günlük hayatında gerçekleş-
bilim insanları için geçerli bir çerçeveydi. Bu geçerlilik tirdiği her şey ahlak konusu içinde ele alınır, bunlar bir
Newton’a kadar sürmüştür. Bir dönem bilim insanları bütün hâlinde incelenirse ahlakın ne olduğu anlaşılır
için geçerli olan ve ortak olarak paylaşılan değerler ve dolayısıyla insan da anlaşılmış olur.
belli bir zaman sonra geçerliliğini yitirmiştir.
Parçadan hareketle Takiyettin Mengüşoğlu’nun
Bu parçada sözü edilen durum aşağıdaki filozof ve aşağıdaki felsefe alanlarından hangisi üzerinde dur-
kavramlardan hangisine örnek oluşturur? duğu söylenebilir?
A) Kuhn - Paradigma A) Siyaset felsefesi
B) Gadamer - Yorum B) Değerler felsefesi
C) Hegel - Geist C) Bilim felsefesi
D) Marx - Değişim D) Bilgi felsefesi
E) Sartre - Varoluş E) Sanat felsefesi
ORTAÖĞRETİM 12 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ