Page 14 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri 8
P. 14

Açık Uçlu Sorular-II



        Aşağıda yer alan metni okuyarak soruları cevaplayınız.



                                                    KENDİNİ AŞMAK
                                                 Her nerede yok oluş ve yaprak dökümü hüküm sürüyorsa, bak, orada
                                                 feda eder kendini yaşam-güç uğruna.
                                                 Sadece yaşamın olduğu yerde vardır istem de: ama yaşama istemi de-
                                                 ğil, aksine-böyle öğretiyorum sana-güç istemi!
                                                 Yaşayanlar birçok şeye yaşamdan daha çok değer verirler; ama tam da
                                                 değer biçmekte dile gelir.-güç istemi!”
                                                 Ve iyinin ve kötünün yaratıcısı olmak isteyen: sahiden, önce bir yok
                                                 edici olmalıdır ve değerleri paramparça etmelidir.
                                                 İnsanı keşfetmek zordur, insanın kendini keşfetmesiyse en zorudur;
                                                 çoğu kez  tin yalan söyler ruh hakkında. Böyle gerektirir ağırlığın tini.
           Ama kendisini keşfetmiştir,  budur benim iyim ve kötüm diyen kişi: böylece susturmuştur “Herkes için iyi, herkes için
           kötü” diyen köstebeği ve cüceyi.
           Bulduğu ile yetinmek, her şeyi tadabilmek: en iyi damak zevki değildir bu! Yemek seçen en inatçı dillere ve midelere
           saygı duyarım ben. “Ben” ve “Evet” ve “Hayır” demeyi öğrenmişlerdir onlar.
           İnsanların arasına geldiğimde, eski bir kibrin üstünde oturuyorlardı: hepsi de insan için neyin iyi neyin kötü olduğu-
           nu çok zamandır bildiklerini sanıyordu.
           Erdem hakkında her türlü konuşma eski, bıktırıcı bir konu gibi geliyordu hepsine; ve iyi uyumak isteyen, uyumaya
           gitmeden önce “iyi” ve “kötü” den söz ediyordu.
           Bu uykuculuğu bozdum onlara şunu öğrettiğimde:  neyin iyi neyin kötü olduğunu henüz hiç kimse bilmiyor:- yaratıcı
           kişi dışında!
           İstem: “Ama böyle olsun istemiştim! Böyle olsun isteyeceğim!” diyene dek, insanlardaki geçmişi kurtarmayı ve
           “böyleydi” leri yeniden yaratmayı öğrettim onlara.--
           Güneş gibi bakmak istiyor Zerdüşt de: şimdi burada oturuyor ve bekliyor, eski kırık levhalar var etrafında ve yeni
           levhalar- yarı yazılı.
                                                     Nietzsche’nin Böyle Söyledi Zerdüşt adlı eserinden derlenmiştir.



        1)  Metin göz önünde bulundurulduğunda "güç istemi" ile ilgili neler söylenebilir?
            ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
            ………………………………………………………………………………………………………………………………………



        2)  Metinde geçen "Bulduğu ile yetinmek, her şeyi tadabilmek: en iyi damak zevki değildir bu! Yemek seçen en inatçı dillere
            ve midelere saygı duyarım ben. "Ben" ve "Evet" ve "Hayır" demeyi öğrenmişlerdir onlar." sözünü değerlendirdiğinizde
            Nietzsche’nin saygı duyduğu insanın hangi özelliklere sahip olması gerektiği söylenebilir?
            ...……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

            …………………………………………………………………………………..............................................................................................


        3)  Nietzsche’ye göre evrensel bir iyi ve kötüden bahsetmek mümkün müdür? Siz bu fikre katılıyor musunuz? Gerek-

            çeleriniz ile açıklayınız.
            .………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
            ……………………………………………………………………………….................................................................................................



                                            ORTAÖĞRETİM    14 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19