Page 15 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri 8
P. 15
Açık Uçlu Sorular-III
Aşağıda yer alan metni okuyarak soruları cevaplayınız.
İNSANI ANLAMAK
İnsan ilk kez çağımızda kendisine, kendi problemi ve fenomen-
lerine dönmüş, kendi kendisini özel bir felsefe dalının araştırma
alanı yapmıştır. Biz felsefenin bu dalına “ felsefi antropoloji” adını
veriyoruz.
Felsefi antropoloji, artık insanın biyolojik özelliklerinden, iç haya-
tından, ruh ile beden arasındaki ilişkiden, suje ve bilinç alanların-
dan değil, insanın somut varlık-bütününden, bu varlık-bütünün-
de temelini bulan varlık-koşullarından, fenomenlerinden hareket
edecektir.
İnsan tavır takınan bir varlıktır; tavır takınmak demek, bir şeyden
yana veya bir şeye karşı olmak demektir. İnsan önceden gören,
önceden belirleyen bir varlıktır. Eğer insan kendi yapıp-etmelerini
gerçekleştirmek için onlardan birisine veya ötekisine bir öncelik ta-
nıyabiliyor, öncelik tanıdığını yapıyor ötekini bırakabiliyorsa, bu ye-
teneğini kullanması veya kullanabilmesi için, onun bir olanağa sahip
olması gerekir. İşte bu olanak insanın özgürlüğüdür.
Bütün hayat alanlarında insanla aktif, yapıp-eden bir varlık olarak karşılaşmaktayız. İnsan yapıp-etmeleri, yapıp-et-
me fenomenleri, bir örgü gibidir. Bu fenomenlerden birisi öbürünü gerektirir ve hepsi birbirine dayanır. Bu, insanın
varlık-yapısının somut bütünlüğünün antropolojik anlamıdır. Burada değer fenomenleri, bütünü birbirine bağlayan
bir bağ olarak ortaya çıktı. Çünkü bütün insan eylemleri değerler tarafından yönetilmektedir. İnsan eylemleri de bir
anlamı, bir amacı gerçekleştirmeye, bir hedefe varmaya çalışırlar.
Takiyettin Mengüşoğlu’nun İnsan Felsefesi adlı eserinden derlenmiştir.
1) Felsefi antropolojinin ortaya çıkması nasıl olmuştur? Felsefi antropolojinin gerekli ve önemli bir bilgi alanı oldu-
ğunu düşünüyor musunuz? Neden?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………
2) Metinde felsefi antropolojinin inceleme konusu olarak belirtilen “insanın varlık-bütününde temelini bulan var-
lık-koşulları” ifadesi ile ne anlatılmak istenmiş olabilir? Değerlendiriniz.?
...……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………..............................................................................................
3) Mengüşoğlu insanı ontolojik temelde antropolojik bir varlık olarak tanımlamıştır. Bu tanımda öne çıkan düşünce
ne olabilir? Yorumlayınız.
.………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………….................................................................................................
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 15 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ