Page 58 - Felsefe 10 | 3.Ünite
P. 58

3. ÜNİTE



                      Uygulama


                      Uygulama


                    Aşağıda verilen durumları inceleyiniz. Her birinin güzele ilişkin yaklaşımının öznelci ya da
                 nesnelci olup olmadığını argümanlarınızla birlikte boş bırakılan yerlere yazınız. Cevaplarınızı
                 sınıfta tartışınız.


                      Güzelliğin on par’etmez
                                                                  ..........................................................
                      Bu bendeki aşk olmasa                       ..........................................................
                      Eğlenecek yer bulaman
                                                                  ..........................................................
                      Gönlümdeki köşk olmasa
                                      Aşık Veysel                 ..........................................................


                                                                  ..........................................................
                      Sophokles’in (Sofokles) MÖ 5. yy.da yaz-    ..........................................................
                   dığı tragedya (tiyatro oyunu) olan “Antigone
                                                                  ..........................................................
                   (Antigon)” günümüzde hâlâ sergilenmekte
                   ve oldukça fazla izleyici bulmaktadır.         ..........................................................
                                                                  ..........................................................
                      Uygulama





                      Uygulama



                   Aşağıda verilen metni okuyup metinden hareketle soruları cevaplayınız.

                 ESTETİK YAŞANTININ NESNELERİ
                   Estetik olarak değerlendirilebilecek olan nesneler alanının herhangi bir sınırı var mıdır? İlk
                 başta, temel işlevi estetik bir görü oluşturmak ve estetik bir tepki ortaya çıkarmak olan güzel
                 sanatların nesnelerini (oyunları, tabloları, heykelleri, senfonileri, şiirleri, dansları) düşünürüz.
                 Ama “güzel sanatlarla” “yararlı sanatlar” arasında kesin bir çizgi nasıl çizebiliriz? Birçok zaman
                 ve birçok yerde sanatçılar kendi izlerini kapların, binaların, giysilerin, mobilyaların, törensel
                 nesnelerin ve bazen de büyük bir kentin üstünde bırakmışlardır. “Güzel sanatlarla” “popüler
                 sanatları” nasıl ayırırız? Örneğin halk müziği, operadan daha mı az önemli bir sanat dalıdır?
                   Estetik tepkinin herhangi bir yaşantının doruğa ulaşması ya da tamamlanması aşamasının
                 doğal bir bileşeni olduğu öne sürülmüştür. Örneğin bir bilim insanı, karmaşık bir probleme
                 sonunda bir çözüm bulmayı başarır. Projenin tamamlanmasında bilim insanı (ya da süreci ha-
                 yalinde yaratıcı bir biçimde yeniden canlandıran bir gözlemci), ortaya çıkan yeni anlam örün-
                 tüsünün değerini bilerek tadını çıkarıyor ve “güzel!” diye bağırıyor.
                   Herhangi bir estetik kuramını sınamanın yollarından biri, onun estetik tepki gerektiren ge-
                 niş ve görünüşte sonsuz nesneler alanını açıklama yeteneğine bakmaktır.
                              S. M. Honer (Hanır), T. C. Hunt (Hant), D. L. Okholm (Okhulm), Felsefeye Çağrı


                 Sorular
                  1.  Sanatsal bir ürün fayda sağlar mı? Fayda sağlarsa sanatsal niteliğini yitirmiş
                      olur mu? Yorumlayınız.
                  2.  Çok dinlenen bir şarkı sanat eseri olarak sayılabilir mi? Güzelliğin ölçütü çok
                      kişinin takdir etmesi olarak kabul edilebilir mi? Açıklayınız.











            126
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63