Page 9 - Felsefe 10 | 3.Ünite
P. 9

3. ÜNİTE                                                         Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri


                   Uygulama



                   Uygulama



                 Aşağıda varlık türlerinin sınıflandırılmasına yönelik Takiyettin Mengüşoğlu’nun bir metni
              verilmiştir. Verilen metni okuyup metinden hareketle soruları cevaplayınız.



                 Varlığın iki türü vardır; 1. Real varlık, 2. İdeal varlık. Her iki varlık türü birbirinden çok fark-
              lıdır. Real varlık; zaman ve mekân içinde yer alması, onun oluş içinde bulunduğunu, değiştiğini
              gösterir. Oluş; hem meydana gelme, değişme hem de başka şekillere girme demektir. Bütün
              real varlık dünyasında bu fenomenleri göstermek çok kolaydır; bunun için insanın çevresine,
              etrafına bakması yeter.
                 ...
                 İdeal  varlık,  real  varlığın  tam  karşıtıdır.  İdeal  varlık,  zaman  mekânda  bir  yer  kaplamaz.
              Bundan dolayı ne değişir ne de oluş içinde bulunur. Bunun sonucu olarak da ideal varlık mey-
              dana gelmez, değişmez, başka bir şekle girmez; onun bireyliliği de yoktur. Bu nedenle ideal
              varlığın var olmasına öteden beri karşı konmuş, tartışmalara en çok sahne olmuş bir varlık türü
              olmuştur. Birçok felsefe teorisi bu varlığı süjenin herhangi bir yeteneğinin bir ürünü sayar ve
              süjenin bu varlığı meydana getirdiğini söyler; hatta adını bile bu alan için kullanmaktan çekinir.
                 Buna ideal varlığı göstermenin güçlüğü de katılırsa teorilerin özgürlüklerinin ne kadar arta-
              cağı düşünülebilir. Gerçekten ideal varlığı göstermek, real varlığı göstermek kadar kolay değil-
              dir. Nitekim öteden beri ideler, daima real varlık sferlerinin (alanlarının) dışında gösterilmişler-
              dir. İdeler dünyası, bu real dünyayı aşan, bu dünyanın temelini oluşturan bağımsız bir dünya
              olarak kabul edilmiştir. İdeler hakkındaki bu felsefe teorisi de ideal varlık türünün metafizik
              yükünü  ağırlaştırmış  ve  ondan  vazgeçilebileceği  düşüncesine  güç  kazandırmıştır.  Çünkü  bu
              kurgucu (konstruktif) metafizik teori; problemi açıklayamamış, tersine onu belirsiz kılmıştır.
              Fakat ontoloji, ideal varlıkla real varlık dünyasını aşan, onunla hiçbir ilgisi olmayan, ona bağlı
              olmayan, bağımsız, havada duran bir varlık dünyası yani real varlık dünyasının dışında bulunan
              bir ideler dünyasını kast etmemektedir. Ontoloji, ideal varlığı aynı real varlık dünyası içinde
              görmekte ve bu bakımdan ontoloji çok somut fenomenlerden hareket etmektedir.
                                                                   Takiyettin Mengüşoğlu, Felsefeye Giriş

              Sorular
                1.  Varlık türlerinin farklılıkları nelerdir?
                   ................................................................................................................................
                   ................................................................................................................................
                   ................................................................................................................................

                2.  Metafiziğin hangi yönü eleştirilmiştir?
                   ................................................................................................................................
                   ................................................................................................................................
                   ................................................................................................................................


                3.  Metne göre metafizik ve ontoloji arasındaki farklar nelerdir? Yazınız.
                   ................................................................................................................................
                   ................................................................................................................................
                   ................................................................................................................................
                   ................................................................................................................................













                                                                                                           77
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14